foto 2.jpg
'Niet meer nadenken, maar doen'

'Kijk daar komt de kunstjuf aan!'

Beeldend kunstenaar Emanuelle van den Broek heeft met een master in kunsttheorie- en filosofie en een lesbevoegdheid in beeldende kunst een heel breed palet aan kennis en ideeën in huis. In de lessen van Emanuelle gaat het dan ook vaak niet alleen om maken, maar ook om een gedachtegang in gang zetten. ”Ik ben een echte maker die ook lesgeeft. De kinderen wil ik zo vrij mogelijk laten en vooral ook houden.”

Hoewel ze vaak maar kort op een school is, hoort ze de leerlingen of docenten weleens roepen: ”Kijk daar komt de kunstjuf aan!” Emanuelle: ”Ook al ben ik er maar een paar weken, ik bouw altijd een band op met de kinderen en de docent van de klas.”

Hoe zien jouw lessen eruit?
”Mijn lessen variëren van vrij en beeldend tot aan een vastomlijnde opdracht. Sommige scholen laten de les heel vrij en soms heeft een school een hele concrete beeldende vraag. Ook een combinatie van theorie en praktijk komt voor, bijvoorbeeld een combinatie van tekenen en een geschiedenisles. 

In elke les geef ik eerst een beginnetje of ik doe iets al uitleggend voor zodat de kinderen zien hoe je met het materiaal omgaat wat ik die dag heb gekozen. Hoe maak je vormen met klei? Hoe begin je op een groot wit vel?

De kleine kinderen nemen alles op als een spons. Als je er iets instopt, dan komt er vaak iets heel verrassends en creatiefs uit. Dat vind ik enorm leuk om te zien. De wat oudere kinderen kun je ook vertellen over beeldende kunststromingen en daar een opdracht aan verbinden. Bijvoorbeeld het verband tussen de Cobra-stroming en de Tweede Wereldoorlog uitleggen.”

Is het spannend om kunst te maken?
”Het verschilt per klas hoe kinderen met creativiteit omgaan. Soms verrassen ze me enorm. Ik had eens in een les restmaterialen meegenomen, waaronder piepschuim en ijzeren staafjes waar we dieren mee gingen maken. Er kwamen allemaal mooie creaties uit. Kennelijk was die dag hun fantasie enorm geprikkeld. Daar hoefde ik weinig voor te doen. Dat is natuurlijk niet altijd zo, want de vrijheid aankunnen om echt creatief te zijn, is nog niet eens zo makkelijk. Zeker niet als je alles van tevoren dingen hebt bedacht. Ik zeg altijd maar: ”Start gewoon en dan ontdek je gaandeweg wat er gebeurt. Dat is de bodem voor creativiteit. Ik probeer daarom ook veel vrijheid in mijn lessen te brengen.”

Wat wil je kinderen graag meegeven?
”Ik probeer de kinderen positief te stimuleren. Ik wil dat ze loskomen en niet meer nadenken over of ze wel of niet kunnen tekenen. Ik merk dat die laatste gedachte overal heerst: ’Ik kan het niet’ of ’Het is niet mooi wat ik maak.’ In mijn les probeer ik ze daar overheen te helpen. Ik leer ze niet alleen om verschillende materialen en technieken aan te raken en een beeld op te bouwen, maar ook om een gedachtegang zichtbaar te maken. In mijn lessen gaat het dus niet alleen om de techniek. Het plezier van het doen is vooral heel belangrijk.”

Waarom is dit werk belangrijk?
”Het werk op scholen is denk ik belangrijk, omdat het voor sommige leerkrachten voelt als een onontgonnen terrein. Ze voelen zich vaak onzeker of vinden het spannend om iets uit te proberen.
Ik kan dan een aanvulling zijn om hen mee te nemen naar de lessen en ze zo te laten zien dat zo’n les ook makkelijk laagdrempelig kan en het ook dan ’het werkje’ overstijgt.”

Wat is dan de meerwaarde van een vakdocent?
”Ik denk dat het sowieso heel leuk is dat er iemand langskomt met een andere horizon. Iemand van buiten de school, die blanco de les instapt. Iemand die kan adviseren vanuit specifieke kennis. Iemand van buiten de school, met een frisse blik. Niet alleen de docenten, maar ook de kinderen reageren daar vaak heel goed en open op. Het is natuurlijk anders als je eigen juf of meester voor de klas staat dan de kunstjuf die er maar kort is.
Ik denk dat het goed zou zijn als scholen vakdocenten aan huis zouden hebben. Geef elke school een goed atelier, met goede kasten en materialen.”

 

Wil je meer over Emanuelle lezen? Ga naar http://kunstlessen.com/

Wil je haar voor de klas of advies van haar? Neem dan contact met ons op: cultuuronderwijs@scholenindekunst.nl

Emanuelle geeft ook de cursus Tekenclub in het Eemhuis.