Denken Als Een Kunstenaar

8. Denken als een kunstenaar – de creatieve mindset in artistiek onderzoek (po, vo en mbo)

 

OVER DE WORKSHOP

Creatief denken wordt gezien als één van de belangrijkste 21e-eeuwse vaardigheden. Hoe kun je als leerkracht deze 'taal van de rechterhersenhelft'  stimuleren en een creatieve mindset bij je leerlingen ontwikkelen. En hoe kun je dit effectief inzetten bij artistiek onderzoek? We kruipen daarvoor in het hoofd van de kunstenaar. Uitgangspunt is hierbij het didactisch concept van Art Based Learning, ontwikkeld door dr. Jeroen Lutters, lector Kunsteducatie ArtEZ, waarbij een kunstwerk dient als doorgang naar de wereld van de verbeelding.


OVER DE WORKSHOPLEIDER

Famke Sinninghe Damsté, hoofd Art Based Learning Centre van ArtEZ, combineert al 20 jaar een onderwijspraktijk met een maakpraktijk in de kunsteducatie en de kunsten. Na haar studies Zang Lichte Muziek en Nederlands begon ze te werken als redacteur in de wereld van de radio, met als hoogtepunt haar VPRO-serie ‘I could write a book’, over Nederlandse schrijvers en jazz. In 2011 richtte ze Maanstrand op, onder welke vlag ze CD’s, boeken en kunsteducatieve projecten produceert. In 2017 behaalde zij de master Kunsteducatie aan de Amsterdamse Hogeschool voor de Kunsten. Daar deed ze onderzoek naar de relatie tussen kunstonderwijs en Bildung, wat haar in contact bracht met de Art Based Learning-methode van Jeroen Lutters en Janeke Wienk.