Kies je cursus
Extra Doorloop Urban Dance Event (C) Henry Krul (7)

Ruud van de Laar

‘Onderlangs of bovenover’

Achtergrond 
• Ruud volgde de Bachelor en Masteropleiding klassiek trompet aan het Conservatorium van Amsterdam, daarna ontwikkelde hij zich ook in andere stijlen.
• Na zijn afstuderen remplaceerde hij in verschillende orkesten.
• Sinds 2002 geeft hij les bij Scholen in de Kunst.
• Ruud is dirigent van een Jeugdorkest in Helmond en Harmonieorkest in Wijk bij Duurstede.

Als docent
‘Mijn leerlingen krijgen veel speelruimte, maar ik houd niet van lanterfanten. Je komt om te leren, daar moeten we dan iets voor doen. Mijn streven is dat een leerling als hij bij mij weggaat een zelfstandig muzikant is, dat hij zich kan redden in een orkest, of in een bandje. Dan kan je pas ervaren hoe leuk het is. Bij lesgeven probeer ik te levelen met de leerling, we moeten het samen doen. Een vertrouwensband is de beste basis.’

De les
‘Lesgeven is maatwerk. Bij de één ben ik voorzichtig, bij de ander kan ik het wat harder aanpakken. De methode die werkt voor de één, is niks voor de ander. Ik moet inventief zijn, soms verzin ik 1001 dingen, probeer ik het onderlangs of bovenover voordat het aanslaat. Ik geloof daarbij niet in harde doelen voor de lange termijn. We hebben de examens voor leerlingen die in de verenigingen spelen, maar verder zie ik de voortgang als work in progress: je gelijkmatig ontwikkelen op alle pijlers waarop je spel rust. Een leerling leert vanuit zijn eigen kracht en ik zoek waar ik op kan doorpakken.’

Studeren
‘Bij jonge kinderen is het belangrijk dat ouders, ook zonder muzikale achtergrond, motiveren en een vinger aan pols houden. Maar later gaat het om eigen verantwoordelijkheid. Lastig soms, want kinderen leven in de klik-ik-heb-het-maatschappij, gewend alles snel te bereiken. Vaak gaat het mis als ze moeite moeten doen om echt vaardigheden te trainen. Maar ik steek energie in leerlingen om hen verder te brengen en te enthousiasmeren. Als ze dan maar één of twee keer in de week tien minuten studeren, laat ik van me horen. Eerst frons ik mijn wenkbrauwen, de tweede keer waarschuw ik, en uiteindelijk krijg je wel de wind van voren. Ik heb zelf te veel ambitie om dat te laten gaan. Hoewel ik bij middelbare scholieren wel gas terug kan nemen. Interesses worden breder en dat moet ik respecteren.’

Geluksmomentjes…
‘Als zo’n meisje, dat anderhalf jaar speelt, zonder blikken of blozen die hoge noot eruit blaast… Of als leerlingen overzicht krijgen: de noten, het ritme, de muziekstijl – het hele pakketje, gekoppeld aan hun niveau.’