Kies je cursus
Extra Doorloop Urban Dance Event (C) Henry Krul (7)

Kees Vos

‘Je raakt aan zoveel vaardigheden’

Achtergrond 
• Kees is afgestudeerd aan het Conservatorium van Rotterdam.
• Hij speelde jarenlang in Het Nederlands Klarinetkwartet. 
• Sinds 1984 geeft Kees les bij Scholen in de Kunst.
• Op basis van de beroemde klarinetmethode van Carl Baermann schreef Kees een veelomvattende klarinetmethodiek. Zie www.klarinetstudio.nl.
• Vanuit zijn studio thuis reviseert en repareert hij klarinetten.
• Kees geeft graag kamermuziekconcerten met collega’s en leidt een klarinetensemble, met volwassen leerlingen, van bas tot es-klarinet, het Clarinet Choir Amersfoort.
• Voor Scholen in de Kunst verzorgt hij video-opnames en fotografie. 

Als docent 
‘Ik probeer me altijd aan te passen aan de leerling, ik werk volgens vaste methodes, maar welke ik kies, hangt af van de leerling. Uiteindelijk wil ik met iemand in mijn lessen graag een bepaald niveau bereiken. Maar bovenal laat ik mijn leerlingen graag het waardevolle van musiceren ervaren. Je raakt aan zoveel vaardigheden: motoriek, lezen, luisteren - alles tegelijk, heel belangrijk in de ontwikkeling van een kind.’  

De les en oefenen 
‘De sfeer in mijn les vind ik open en gezellig, we hebben plezier. Bij de repertoirekeuze ga ik uit van klassieke muziek, maar we spelen zeker ook andere stijlen zoals jazz en klezmer. Zo kan een leerling uitvinden wat hem past. Hoe help ik iemand verder? In de les zoeken we vooral de herhaling. Als iets niet gaat: waar zit het probleem? Door dat te herhalen merkt de leerling vooruitgang, en leert hij dat zelfstandig thuis toepassen. Het is fijn als ouders van jonge kinderen betrokken zijn en samen met hun kind een vast studiemoment creëren. Als kinderen niet goed genoeg studeren, wordt het ook niet leuk genoeg en haken ze vaak na een paar jaar af, doodzonde, want juist dan wordt het leuk.’ 

Methode van Baermann 
‘Als mijn leerlingen in hun 3e of 4e jaar zijn en serieus aan de slag willen, gebruik ik de methode van Baermann. Daar heb ik me in gespecialiseerd en ik merk hoe snel ze daarmee vooruitgaan. Leerlingen gaan losse facetten van het klarinetspelen studeren, om die uiteindelijk tegelijkertijd te kunnen toepassen. De basis van de methode bestaat uit korte fragmenten waarmee een leerling feeling krijgt voor bepaalde motoriek. Die fragmenten laat ik in verschillende ritmes studeren. Dan komen toonladders aan bod met als doel regelmaat en snelheid in de vingers te krijgen. Ook voor toonvorming zijn er oefeningen. Hoe maak je klank, dynamiek? Ten slotte hebben we voordrachtetudes met pianobegeleiding.  
Op basis van deze oefeningen kun je het grote klarinetrepertoire gaan spelen. De klankoefening met dynamiek kan je bijvoorbeeld direct toepassen in de zinsbouw van romantische klarinetmuziek.’  

Samenspelen 
‘Ik vind het heel belangrijk dat iedereen gaat samenspelen. Leerlingen leren naar elkaar luisteren, niet alleen maar gefocust zijn op zichzelf. Vanuit Scholen in de Kunst organiseren we ook samenspelweekenden voor zowel volwassen als voor kinderen. Dan zie ik dat leerlingen gaan begrijpen wat muziek maken is, het plezier dat ontstaat, ook door de sfeer rond het samenspelen.’ 

Geluksmomentjes… 
‘Als ik zie dat een leerling er plezier in heeft. En als ik echt contact heb met een leerling, als het klikt. En natuurlijk als ik vooruitgang zie.’