Cursusaanbod
Extra Doorloop Urban Dance Event (C) Henry Krul (7)

Hans Weyergang

‘Soms voel ik me heel even een tovenaar’

Achtergrond
• Als 6-jarig jongetje kreeg Hans zelf les aan de muziekschool in Amersfoort, de huidige Scholen in de Kunst. Eerst op accordeon en vanaf zijn 13e speelde hij slagwerk.
• Hans begon zijn conservatoriumstudie in Utrecht en rondde hem af in Rotterdam. Tijdens zijn studie specialiseerde hij zich binnen het slagwerk op drums.
• Vrijwel direct na zijn afstuderen begon hij parttime met lesgeven bij Scholen in de Kunst, naast het spelen in diverse pop/rock/fusion & jazzbandjes. En natuurlijk speelde hij op talloze bruiloften, bedrijfsfeesten, dinershows en op De Parade.
• Tegenwoordig ligt voor Hans het accent op lesgeven en speelt hij daarnaast in een Jazz en Funk/Rock band. 

Als docent
‘In de beginjaren gaf ik les op alle slagwerkinstrumenten. Maar omdat mijn hart bij het drummen ligt, ben ik me daar als docent ook op gaan concentreren; ik vind het belangrijk vanuit een passie les te geven. Natuurlijk wil ik dat een leerling de les leuk vindt, maar ik ben ook serieus in mijn drang iemand echt iets te willen leren. Ik heb zelf altijd hard en bewust moeten werken om te bereiken wat ik wilde, dat was niet altijd makkelijk, maar wel een voordeel bij het lesgeven. Als iets niet lekker gaat, kan ik me daar meestal in verplaatsen en aanwijzingen geven waar iemand verder mee kan.’ 

Mijn leerlingen
‘Ik heb in mijn carrière veel leerlingen van hun 6de tot hun 18de lesgegeven, waardoor ik echt een rol in hun leven speel. Dat vind ik heel waardevol. Ik probeer altijd een band op de bouwen met de leerling. Bij kinderen met een rugzakje is dat soms lastig, maar als het lukt, heb ik het gevoel echt iets bereikt te hebben. Wat ik steeds weer fascinerend vind, is de muzikaliteit van sommige kinderen. Die beginnen te spelen en volgen meteen de structuur, als een taal die ze herkennen.’  

Methode
‘Bij iedereen is mijn uitgangspunt dat alles mogelijk is. Vanaf de eerste les beginnen we achter het drumstel om het instrument te leren kennen als een geheel, waarbij hand- en voetcoördinatie meteen getraind worden (instrumentbeheersing). Daarna is het volkomen verschillend hoe iedereen het oppakt. Ik zoek altijd een klik om uit te vinden waar ik kan aansluiten bij de persoonlijke vaardigheden. Geen standaardmethode dus, geen vast boekje met ritmes die een leerling stuk voor stuk moet studeren. Voor iedereen geldt dat we aangeleerde vaardigheden direct toepassen bij het maken van eigen beats, fills en ritmes (creativiteit en improvisatie). Ook werken we aan het (mee)spelen van nummers (trainen van tempo en eigen maken van de functie van het instrument), en spelen we met een bassist (samenspel). Het lezen van noten – drumritmes, en drum charts - drumnotatie van songs, komt spelenderwijs aan bod.’ 

Fysiek
‘Een belangrijke taak is leerlingen helpen zich makkelijk te bewegen achter het instrument, het moet motorisch goed voelen, dan klinkt het beter. Drums spelen is een heel fysieke manier van muziek maken, je bent met je handen en voeten bezig. Het is een misverstand dat die heel onafhankelijk van elkaar moeten kunnen spelen; je moet juist leren dat alles extreem afhankelijk van elkaar is. Ik zeg vaak tegen de kinderen: “Volgens mij kun je ook fietsen, tegelijk sms-en en dan ook nog met je vriendin praten.”  

Samenspelen
‘We hebben hier op Scholen in de Kunst alle mogelijkheden voor samenspelen - daar zijn drums natuurlijk ook voor bedoeld. De popafdeling is heel actief, er zijn veel bandjes. Voor veel leerlingen is het moment dat ze in zo’n bandje gaan een omslagpunt. Sommigen zijn dan niet meer te houden, ze gaan op school in bandjes spelen - hun hele sociale leven wordt erdoor bepaald. Voor anderen gaat het om daar niet om, ze spelen liefst in hun eentje – lekker zen op hun kamer.’ 

Geluksmomentjes…
‘Soms voel ik me heel even een tovenaar. Ik zeg: “Doe die schouder eens naar beneden en gebruik het gewicht van je arm”; het kind heeft het geduld dat op te pakken en dan – ineens, is die bewegings-feel er. Daar doe ik het voor! Dat zijn ook altijd lessen dat we echt lol hebben en leerlingen met een grote smile weggaan.’