Log in

Op zoek naar een cursus?

Gebruik dan de cursuszoeker.

Zoek je cursus

Mogelijkheden

Docent Karin Kortenhorst

Op dit moment is er geen aanbod voor deze cursus. Wil je de eerstvolgende startmogelijkheid weten? Stuur dan een e-mail naar klantenservice@scholenindekunst.nl.

Atelier edelsmeden

Vervolgcursus voor mensen die het edelsmeden al onder de knie hebben en graag een verdiepende, kunstzinnige slag willen maken.

Wanneer je al de nodige ervaring hebt met edelsmeden en toe bent aan een verdiepende slag, dan biedt deze cursus uitkomst. Hier ga je met een kleine groep ervaren cursisten aan de slag met je eigen talent en ontwikkeling. Centraal staat de kunstzinnige benadering van het edelsmeden. In de inhoudelijke en inspirerende lessen werk je aan je eigen stijl en vormgeving. De focus ligt op het individuele werk.

Hier draait alles om jouw persoonlijke ontwikkeling als kunstzinnig edelsmid. Je werkt met verschillende materialen, zoals metaal, textiel en afvalmateriaal en je experimenteert met verschillende technieken. Je gaat op onderzoek uit, leert denken als een kunstenaar en creëert zo je eigen kunstwerk. Er is veel ruimte voor uitwisseling, eigen inbreng en persoonlijke aandacht.

De cursus bestaat uit tien lessen door het jaar heen en je krijgt iedere maand een individueel gesprek met de docent. Zo ontdek je wat bij jou past en wat jij nodig hebt om de diepte in te gaan. Daarnaast bestaat en de mogelijkheid om vrij te werken op donderdagmiddagen – als er geen les wordt gegeven.

Materiaal is niet bij de prijs inbegrepen

10 keer met docent, 8 x 45 minuten persoonlijke coaching

Onze docenten

Karin Kortenhorst

Meer info

Karin Kortenhorst

‘Jezelf verrassen’

Achtergrond
• Karin is opgeleid als goud- en zilversmid en heeft daarna de kunstacademie in de Utrecht gedaan.
• Ze geeft sinds 2000 cursussen voor volwassen bij Scholen in de Kunst.
• In haar eigen atelier maakt Karin sieraden en objecten die ze exposeert en verkoopt.  
• Ze geeft workshops, onder meer in Griekenland, in het voor- en najaar. 

Als docent
‘Met mijn achtergrond kan ik zowel technisch begeleiden als meedenken over vormgeving. Daarbij voel ik me meer een begeleider dan een juf en vind ik het belangrijk dat ik uitdaging zoek voor mijn cursisten. Ik wil mensen aanzetten een stapje verder te gaan. Jezelf verrassen, daardoor beleef ik zelf als kunstenaar ook de mooiste momenten. Voor mijn cursisten probeer ik die ervaring te creëren met opdrachten die ze in eerste instantie misschien helemaal niet zien zitten. Ga maar doen! Uit die comfortzone komen! Daar zit mijn taak als docent: mensen begeleiden om eruit te halen wat erin zit.’ 

Lesinhoud
‘We hebben een geweldig lokaal met veel gereedschappen: we kunnen natuurlijk solderen maar ook etsen, metalen kleuren, anticlastisch hameren en zilver gieten. Zo kan ik heel veel technieken van het edelsmeden aanbieden. Beginners krijgen het eerste half jaar een aantal opdrachten waarin alle basisvaardigheden van het edelsmeden aan bod komen: zagen, vijlen, solderen, schuren, polijsten en een steen zetten. Daarna gaan mensen hun eigen richting zoeken. Je kan ook met textiel gaan werken, of grotere objecten maken. In mijn jaarprogramma is dus ruimte voor eigen werk, maar er zijn ook gezamenlijke opdrachten die verbinden en inspireren omdat iedereen die anders invult.’  

Sfeer
‘In mijn groepen zitten beginners en gevorderden bij elkaar. Dat werkt goed: mensen die al heel lang bezig zijn en denken alles wel te weten, worden verrast door nieuwe cursisten met frisse oplossingen. Het is belangrijk dat er een open sfeer is, waarin alles kan. Zodat je je vrij en veilig voelt en alles durft te vragen en te proberen. De groepen zijn leuk, er is plezier en er wordt serieus gewerkt. Mensen helpen elkaar en zijn belangstellend. Soms wordt er veel gekletst, je hoort gehamer, mensen lopen rond – het is heel levendig.’  

Geluksmomentjes…
Soms zijn er momenten dat ik me realiseer: goh, wat is het stil. Iedereen is geconcentreerd met zijn eigen werk bezig, helemaal in een flow. Dan ben ik echt ontroerd.’  


Toon meer docenten