Zang klassiek
Ontdek ons cursusaanbod tijdens het Open Huis op 26 mei!

Zang

Het 'instrument' dat je altijd bij je draagt is je eigen stem. Iedere stem is weer anders, heeft zijn eigen klank en kleur. De zangafdeling biedt twee richtingen: - het klassieke repertoire (opera, musical etc.) - het lichte repertoire (pop en jazz, Latin) 

Lessen
Zanglessen zijn er voor kinderen vanaf 10 jaar, jongeren en volwassenen. Gezond stemgebruik, een goede houding en de juiste ademhalingstechniek zijn de belangrijkste onderdelen van de les. Tekstinterpretatie en frasering zijn andere vaardigheden waar natuurlijk ook aandacht aan wordt besteed. Het repertoire wordt gekozen in onderling overleg. Voor gevorderde leerlingen is het mogelijk om één keer in de 14 dagen les te hebben. 

Samen zingen
Binnen de muziekschool kun je aan diverse ensembles en koren deelnemen. De specifieke zang- en samenzangaspecten worden er behandeld en er wordt een leuk repertoire opgebouwd. 

Oefenen
Uiteraard hoort dagelijks oefenen bij het leren zingen. Hoeveel oefening er nodig is, wordt aangegeven door de docent. 

Nog vragen?

Je kunt altijd contact met ons opnemen om te overleggen of een vraag te stellen.

Leskaart
We bieden voor instrumentale lessen ook een losse leskaart aan van 175 lesminuten. Die minuten zijn vrij inzetbaar, bijvoorbeeld voor langere lessen, of voor 7 lessen van 25 minuten. Dit bespreek je samen met je docent. De leskaart kost: 

€ 175,- voor 6 - 20 jaar

€ 195,- voor 21 - 99 jaar

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk de leskaart online te kopen. Wil je een leskaart, stuur dan een e-mail naar onze cursistenadministratie. Vermeld in de onderwerpregel 'leskaart plus het instrument waarvoor je de leskaart wilt gebruiken'.

Aanbod > Zang

Docenten voor deze cursus

Hilde van Kuijeren

Marit van der Lei

Marjan Tolboom

Hilde van Kuijeren

‘Leerlingen de vreugde van het zingen geven’

Achtergrond
• Hilde studeerde piano en solozang aan het Conservatorium van Alkmaar.
• Aan het Conservatorium in Den Haag specialiseerde ze zich verder in Renaissance - en Barokmuziek .
• Vanaf 1980 is Hilde verbonden aan Scholen in de Kunst.
• In 2011 behaalde ze het diploma koordirectie aan het Utrechts conservatorium. 
• Ze combineert haar werk als zangeres en koordirigent met een lespraktijk. Hilde zong in veel koren, waaronder dat van de Nederlandse Bachvereniging en het Bachkoor Holland, maar ook in een popband.
• Hilde werkt graag met groepen, ze coacht en dirigeert ook bij Scholen in de Kunst verschillende koren die uiteenlopend repertoire zingen van klassiek tot pop.
• Hilde organiseert ook zangvakanties. 

Als docent
‘Het allerleukste aan het lesgeven vind ik het echte contact met mensen. Als je zingt, kun je geen schijn ophouden. Dat maakt mensen kwetsbaar. Kennelijk lukt het me mensen op hun gemak te stellen, zodat ze zich veilig voelen in mijn les, want alleen dan durf je die kwetsbaarheid te laten zien en vrij te zingen. Ik heb dus heel leuk en open contact met mensen, gewoon omdat ze bij me zingen.’ 

Bijbrengen
‘Ik heb leerlingen van alle leeftijden, kinderen vanaf ongeveer negen jaar. Mijn stelling is dat iedereen kan zingen, als hij of zij wil. Natuurlijk ligt het eraan wat je ervoor wilt doen. En de een is talentvoller dan de ander. Ik wil mijn leerlingen bijbrengen dat zingen heel erg leuk is en dat het goed voor je is. Plezier staat hoog in het vaandel. Maar daarnaast werken we hard aan een goede techniek, dat is de basis. Thuis oefenen kan tussen de bedrijven door. Ik laat ze ook luisteren naar bepaalde nummers of zangers. Een nummer instuderen gaat dan spelenderwijs.’ 

Repertoire
‘Het repertoire - klassiek, musical, of popmuziek, bepaal ik samen met de leerling. Dan kom ik met nummers waarvan ik denk dat het goed is voor de leerling en de leerling komt met nummers. Voor alle stijlen is de techniek in de grond hetzelfde, je kleurt alleen anders. Een klassieke toon klinkt anders dan een poptoon. Leerlingen leren op gehoor, de meesten kunnen geen noten lezen. Dat lukt niet in de individuele lessen van 25 minuten per week. Noten lezen is bovendien heel lastig als je geen instrument speelt, want dan moet je van blad kunnen zingen. In de zanggroepen leer ik de leerlingen wel noten lezen.’  

Optreden
‘Door het jaar heen zijn er veel mogelijkheden op te treden en samen te zingen. We zingen met groepen in bejaardenhuizen, met een koor en ook met solisten in de Xaveriuskerk, de popleerlingen treden op in café Miles en we organiseren masterclasses met piano. Maar er zijn ook veel leerlingen, vooral pubers, die helemaal niet willen optreden, dat is prima, gewoon lekker zingen! Het valt me wel op dat jongeren die zangles hebben, op school altijd goed scoren met muziek!’  

Geluksmomentjes…
Dat zijn er zó veel! Een leerling die ineens heel goed gaat zingen, of als ik merk hoe belangrijk de les is voor mensen. Dat ik hen de vreugde van het zingen kan geven. En tijdens optredens natuurlijk, als een leerling het goed doet.’ 

Marit van der Lei

Marjan Tolboom