Trompet, bugel en cornet

Trompet, bugel en cornet

De trompet, cornet en bugel behoren tot de groep ‘koperblaasinstrumenten’. Vaak kennen we alleen trompet, maar tot de directe familie horen ook de cornet en de bugel. Het verschil zit hem in het geluid dat je uit deze instrumenten kunt toveren. Een trompet herken je aan het heldere en stralende geluid, het geluid van de cornet is vaak iets minder helder en het geluid van de bugel kun je het beste omschrijven als warm en rond. De techniek om deze instrumenten te bespelen is nagenoeg hetzelfde. Trompetten kom je tegen in een symfonie orkest, harmonie orkest, fanfare orkest, big-band en vele andere orkesten en bands. Het is dus een instrument waarmee je veel kanten op kunt. 

Wanneer kan ik beginnen met trompetspelen?
Een mooie leeftijd om te beginnen met trompetspelen is 7 of 8 jaar. De docenten bekijken per individu of je fysiek in staat bent om trompet te spelen. Win daarom goed advies in bij één van onze docenten en overleg wat de mogelijkheden zijn. Zij zullen u hierover goed adviseren. 

Lessen
Het belangrijkste van muziek maken is natuurlijk dat je er plezier in hebt. Om te zorgen dat je er ook plezier in houdt, wordt tijdens de lessen ruim aandacht besteed aan technische aspecten als ademhaling, embouchure (hoe je lippen staan) en houding. Hiervoor krijg je vaak naast de te spelen stukjes aparte oefeningen om te zorgen dat je je blijft ontwikkelen. Dit garandeert een jarenlang speelplezier! 

Naast deze oefeningen worden er echte muziekstukken gespeeld. Sommige met, en andere zonder CD. Het leuke aan de stukjes met CD is dat je thuis kunt oefenen met pianobegeleiding of zelfs een heel orkest. Er zijn heel veel leuke boeken, variërend van klassiek en film tot aan musical en pop. Keuze genoeg dus! Met deze stukjes kun je echt de show stelen als je een keer een optreden hebt! Daarnaast wordt in de les al een basis gelegd voor het samenspelen. Je kunt duetten doen met je leraar of je medeleerling, of misschien zelfs met z'n drieën! Dit verhoogt alleen maar het plezier.

Oefenen
Trompet spelen leer je natuurlijk niet alleen op les. We verwachten wel dat je thuis oefent aan de stukjes en de oefeningen die je op krijgt in de les. Hoelang je moet studeren krijg je te horen van je docent, hij geeft tips en aanwijzingen waarop je die week moet letten. Zeker in het begin is het fijn als ouders een oogje in het zeil houden, de docent zal hierover zeker contact houden met u als ouder. 

Nog vragen?
Je kunt altijd contact met ons opnemen om te overleggen of een vraag te stellen. 

Leskaart
We bieden voor instrumentale lessen ook een losse leskaart aan van 175 lesminuten. Die minuten zijn vrij inzetbaar, bijvoorbeeld voor langere lessen, of voor 7 lessen van 25 minuten. Dit bespreek je samen met je docent. De leskaart kost: 

€ 175,- voor 6 - 20 jaar

€ 195,- voor 21 - 99 jaar

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk de leskaart online te kopen. Wil je een leskaart, stuur dan een e-mail naar onze cursistenadministratie. Vermeld in de onderwerpregel 'leskaart plus het instrument waarvoor je de leskaart wilt gebruiken'.


Aanbod > Trompet, bugel en cornet

Docenten voor deze cursus

Liesbeth Vernout

Ruud van de Laar

Liesbeth Vernout

Ruud van de Laar

‘Onderlangs of bovenover’

Achtergrond 
• Ruud volgde de Bachelor en Masteropleiding klassiek trompet aan het Conservatorium van Amsterdam, daarna ontwikkelde hij zich ook in andere stijlen.
• Na zijn afstuderen remplaceerde hij in verschillende orkesten.
• Sinds 2002 geeft hij les aan Scholen in de Kunst.
• Ruud is dirigent van een Jeugdorkest in Helmond en Harmonieorkest in Wijk bij Duurstede.
• Op Scholen in de Kunst leidt hij de Flexband, een blazersband voor jongeren.

Als docent
‘Mijn leerlingen krijgen veel speelruimte, maar ik houd niet van lanterfanten. Je komt om te leren, daar moeten we dan iets voor doen. Mijn streven is dat een leerling als hij bij mij weggaat een zelfstandig muzikant is, dat hij zich kan redden in een orkest, of in een bandje. Dan kan je pas ervaren hoe leuk het is. Bij lesgeven probeer ik te levelen met de leerling, we moeten het samen doen. Een vertrouwensband is de beste basis.’

De les
‘Lesgeven is maatwerk. Bij de één ben ik voorzichtig, bij de ander kan ik het wat harder aanpakken. De methode die werkt voor de één, is niks voor de ander. Ik moet inventief zijn, soms verzin ik 1001 dingen, probeer ik het onderlangs of bovenover voordat het aanslaat. Ik geloof daarbij niet in harde doelen voor de lange termijn. We hebben de examens voor leerlingen die in de verenigingen spelen, maar verder zie ik de voortgang als work in progress: je gelijkmatig ontwikkelen op alle pijlers waarop je spel rust. Een leerling leert vanuit zijn eigen kracht en ik zoek waar ik op kan doorpakken.’

Studeren
‘Bij jonge kinderen is het belangrijk dat ouders, ook zonder muzikale achtergrond, motiveren en een vinger aan pols houden. Maar later gaat het om eigen verantwoordelijkheid. Lastig soms, want kinderen leven in de klik-ik-heb-het-maatschappij, gewend alles snel te bereiken. Vaak gaat het mis als ze moeite moeten doen om echt vaardigheden te trainen. Maar ik steek energie in leerlingen om hen verder te brengen en te enthousiasmeren. Als ze dan maar één of twee keer in de week tien minuten studeren, laat ik van me horen. Eerst frons ik mijn wenkbrauwen, de tweede keer waarschuw ik, en uiteindelijk krijg je wel de wind van voren. Ik heb zelf te veel ambitie om dat te laten gaan. Hoewel ik bij middelbare scholieren wel gas terug kan nemen. Interesses worden breder en dat moet ik respecteren.’

Geluksmomentjes…
‘Als zo’n meisje, dat anderhalf jaar speelt, zonder blikken of blozen die hoge noot eruit blaast… Of als leerlingen overzicht krijgen: de noten, het ritme, de muziekstijl – het hele pakketje, gekoppeld aan hun niveau. Maar ik ben ook leider van de blazersgroep De Flexband, een ontzettend leuke mix van jongeren, van groep 8 tot de echte pubers, dat is iedere woensdag een feestje!’