Spelen in het hier en nu, niveau 2

Spelen in het hier en nu, niveau 2

'Ik geloof het niet wat je doet!' kan een docent of regisseur tegen je zeggen. Dat voel je als speler zelf ook: je zit 'in je hoofd' en je hebt geen idee hoe nu verder. 

Wat moet je doen om ervoor te zorgen dat je spel overtuigt? Wat zet je in zodat je in een spelstroom komt en alles als vanzelf gaat?

In deze cursus leer je een aantal spelvaardigheden op basis van de clownerie. Het zal je helpen om waarachtig te kunnen toneel spelen. We gaan werken met hoge&lage status, het spel laten ontstaan, focus geven&nemen en spelen door de vierde wand.

Kortom een cursus waar we in het hier& nu veel plezier gaan maken!


Aanbod > Spelen in het hier en nu, niveau 2

Docenten voor deze cursus

Margreet Derks

Margreet Derks

‘Ontspannen in de war zijn’

Achtergrond
• Margreet volgde de PABO in Nijmegen
• Ze werkt al bijna 20 jaar als Cliniclown in ziekenhuizen en instellingen
• In 2017 studeerde ze af aan de Theateracademie in Tilburg
• Sinds 2016 geeft Margreet theatercursussen in het Eemhuis, zowel gericht op improvisatie als op het maken van voorstellingen
• Daarnaast traint en coacht ze spelers in de zorg 

Als docent
‘Ik vind het een voorrecht als docent iets over te dragen wat ik zelf ontzettend gaaf vind. In de les werk ik vanuit mijn ervaring als speler, soms ga ik zelf de vloer op – niet om iets voor te doen, maar om te ervaren hoe een opdracht werkt en hoe we die eventueel kunnen aanscherpen. Ik laat mezelf dus ook zien, waardoor ik ook wel eens van mijn sokkel val – daar kunnen we dan hard om lachen.  

Bij alles wat ik doe, ben ik nieuwsgierig naar de ander. Ik kan me helemaal vinden in de uitspraak van choreografe Pina Bausch: “Mich interessiert nicht, wie die Menschen sich bewegen, sondern, was sie bewegt.”

Niet denken maar doen!
‘Ik ga uit van de kwaliteiten van mensen; ik start met wat eigen is aan iemand, en dan kijken we samen waar rek is voor groei. Ik ben me er steeds van bewust hoe spannend toneelspelen is. Er is niks om je achter te verschuilen. Je instrument waarmee je speelt, is je eigen lichaam. Je fysiek is het uitgangspunt. Speel je bijvoorbeeld een gemene koning, dan ga je niet denken hoe die eruitziet, maar je onderzoekt jouw koning door te doen. Hoe loop ik als gemene koning, hoe handel ik? En hoe klinkt mijn stem, hoe is mijn oogopslag? Theater gaat voor mij om uitproberen, al spelend op de vloer: soms lukt het goed en soms minder. Dat hoort er allemaal bij. Fouten maken bestaat niet.’  

Spelstroom
‘Bij toneelspelen is het belangrijk dat je de waarneming traint, en dat je vanuit een impuls leert reageren op dat wat je ziet en hoort. Je personage reageert op de actie van de ander. De ander incasseert jouw reactie om vervolgens weer te reageren. Deze manier van samen spelen geeft energie en plezier – mensen komen echt in een ‘spelstroom’.  

Ik geef ook graag opdrachten waar cursisten van in de war raken. In het begin is verwarring vaak niet fijn - we willen eigenlijk alles ‘goed’ doen door controle te houden. Maar door het vaker te ervaren, kun je meer ontspannen in de war zijn. Maniertjes vallen weg en als speler sta je volledig in het hier en nu, open om in de verbeelde situatie te spelen.’

Geluksmoment…
‘Er was een cursist, die meestal aardige, sympathieke personages speelde. Dat was prima, maar hij tapte steeds uit hetzelfde vaatje. Totdat hij van mij de opdracht kreeg om de andere speler op de speelvloer uit te dagen zodat die boos zou worden. Hij liet toen een kant van zichzelf zien die we niet kenden: hij maakte als speler een grote stap voorwaarts. Op zulke momenten ben ik als een kind zo blij. En trots!’