SKA: Musical, 10 - 12 jaar

SKA: Musical, 10 - 12 jaar

N.B. VOOR KINDEREN DIE NAAR BSO VILLA BLANCA IN LEUSDEN GAAN!


Waar ligt jouw talent? Bij zingen, dansen of toneelspelen? In de musicalles hoef je helemaal geen keuze te maken, want daar komt alles aan bod! Bijzonder bij Scholen in de Kunst is dat iedereen de kans krijgt zichzelf te laten zien; alle rollen zijn belangrijk.


Om goed te kunnen zingen, gebruik je ook je lijf en je fantasie. Bij toneelspelen leer je hoe je een scène maakt en hoe je je presenteert. En hoe verplaats je je over het podium? Dat heet de 'choreografie'. Zingen, dansen, toneelspelen: jij kunt het allemaal. En samen met de anderen wordt het helemaal een feest.


Bij de musicallessen van Scholen in de Kunst ligt de nadruk op plezier maken. We vinden het belangrijk dat kinderen hun fantasie gebruiken en we maken samen met de kinderen een voorstelling. We werken zelden met een bestaande musical. De kinderen ervaren bij ons meer een maakproces dan een repetitieproces. 


Natuurlijk gebruiken we wel liedjes uit bekende musicals, maar zetten deze vaak in een eigen thema. Over liefde zijn bijvoorbeeld genoeg musicalliedjes geschreven en daar maken we dan een musical van. Op deze manier leren de kinderen al vroeg de verschillende facetten van theater en musical kennen.


Bij musical delen we de kinderen in op leeftijd. Let bij onderstaande cursussen op de vermelde leeftijd.

Aanbod > SKA: Musical, 10 - 12 jaar

Docenten voor deze cursus

Angelique Severs

Angelique Severs

‘Vol zelfvertrouwen op het podium’

Achtergrond
• Angelique studeerde aan de dansacademie en heeft als uitvoerend danseres veel in jazz- en showdans op televisie gewerkt. Ze gaf dans en aerobicslessen op sportscholen.
• In Amsterdam rondde ze in 2002 de theaterschool af, waarna ze in Bilthoven als dramadocent een theaterschool opzette.
• Sinds 2010 is Angelique theater- en musicaldocent bij Scholen in de Kunst, ze geeft cursussen voor kinderen, jongeren en volwassenen.
• Daarnaast speelt ze zelf en regisseert ze muziektheaterproducties.


Als docent
‘Volgens mij ben ik wel een strenge maar grappige docent, ik houd van discipline. Maar, tegelijkertijd is er alle ruimte voor plezier! Ik ben zelf bewegelijk en enthousiast, dat helpt mensen meenemen. En ik daag mijn leerlingen graag uit, zodat iedereen individueel– vaak ongemerkt - vooruitgaat. Vanuit plezier en ontspanning en tegelijkertijd door hard te werken en veel te spelen. Ik zie dat heel concreet voor me, bijvoorbeeld: aan het begin van het jaar komt een kind voorzichtig binnen, met een klein stemmetje. Aan het einde van de cursus wil ik die vol zelfvertrouwen op het podium hebben!’

De les
‘We beginnen met een warming up, altijd bewegen en concentreren. Losmaken, dat kan met de stem, of aan de hand van bewegen, met of zonder tekst. Dan doen we speloefeningen als voorbereiding voor de kern van die les. Verder hangt de invulling van de les af van de periode van het jaar. Ik geef veel aanwijzingen, heb oog voor persoonlijke verbeterpunten en ben duidelijk in waarom we bepaalde oefeningen doen.’


Het cursusjaar
‘Alle theaterdocenten van Scholen in de Kunst werken met een leerlijn verdeeld in periodes:
- De eerste periode gaat om kennismaken, veiligheid, loskomen en fantaseren.
- De tweede is meer technisch. We leren hoe een scène is opgebouwd, hoe ziet het begin, midden en eind eruit? We leren het wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dat geeft leerlingen het stramien voor improvisatie, zelf maken. De kinderen en jongeren geven voor de kerstvakantie een presentatie in het lokaal.
- In de derde periode komt de passie van de docent tot uitdrukking. Je kijkt waar de groep behoefte aan heeft en wat je graag zelf wilt overbrengen.
- Ten slotte werk je in de vierde periode toe naar een voorstelling. Bij musical begin je al vroeg in het jaar met het instuderen van dans- en zangnummers, je werkt aan een themaverhaal en tijdens het theaterfestival is er een voorstelling in ICOONtheater.’

Geluksmomentjes…
 

‘Die heb ik heel vaak! Ik vind het geweldig te zien dat mensen groeien, ontspannen en meer in zichzelf gaan geloven en vertrouwen. Een kind dat ineens heel zelfverzekerd staat te spelen. Of jongeren, die ondanks hun geworstel met dat lijf gewoon stevig op dat podium staan!’