School voor Talent Theater, 10 - 20 jaar

School voor Talent Theater, 10 - 20 jaar

Heb jij de ambitie om verder te gaan met theater en droom je misschien van een professionele theatercarrière? Dan is de school voor talent misschien iets voor jou.


Scholen in de Kunst wil graag kunst voor iedereen toegankelijk en beschikbaar maken, op ieder niveau. Speciaal voor jonge mensen met talent heeft Scholen in de Kunst een aparte leerlijn opgezet in de vorm van talentklassen. De School voor Talent is er al voor muziek, dans en theater. Voor beeldend zijn de voorbereidingen in volle gang.

De School voor Talent wil getalenteerde cursisten, die de ambitie en de inzet hebben om dat talent te ontwikkelen, een plek geven. Dat creëert voor die cursisten nieuwe kansen en mogelijkheden.


Ontwikkelen en ontdekken

Bij de School voor Talent ontwikkel je vakmanschap, discipline, toewijding en het vermogen om je talent te delen. Naast plezier en uitdaging zijn experiment en onderzoek elementen uit het leerplan van de school voor talent.

Er wordt gewerkt vanuit een piramidemodel: er is een brede instroommogelijkheid en je kunt uiteindelijk doorgroeien naar het niveau van een vooropleiding van het hoger kunstvakonderwijs of naar een kunstopleiding op mbo-niveau.


Wie kan deelnemen?

Leerlingen vanaf het 2e lesjaar tot maximaal 21 jaar. Jij (of je ouders) overlegt met je docent of het iets voor je kan zijn. Je docent geeft je dan op voor de auditie, die in september plaatsvindt. Deelnemers aan de School voor Talent doen elk jaar auditie.


Kosten

De bijdrage voor de school voor talent theater is € 300,- per deelnemer. Dit bedrag komt bovenop het reguliere lesgeld.


Informatie en opgave

Voor verdere informatie of opgave kun je contact opnemen met Angelique Severs.

 


JAARPROGRAMMA

22 september 2018
auditiedag School voor Talent (alle disciplines)  

29 september 2018
11.00-12.00 uur uitloop auditie, aansluitend kennismaking 

6 oktober 2018
inspiratiedag School voor Talent (alle disciplines) 

13 oktober 2018
11.00-14.00 uur concentratie, focus, bewegen in ritme en ruimte 

3 & 17 november 2018
11.00-14.00 uur compositie, decor, licht en spel  

29 november 2018
voorstelling Dox & Black Sheep can fly in Theater De Lieve Vrouw  

8 december 2018
10.30-16.30 uur viewpoints improvisatie in ruimte en ritme 

15 december 2018
11.00-14.00 uur beweging/dansimprovisatie en speelstroom
14.00 uur presentatie voor ouders 

12 & 26 januari 2019
11.00-14.00 camera acteren kleine ruimte  

16 februari 2019
11.00-14.00 uur poëzie, gedichten en monologen 

9 maart 2019
11.00-14.00 uur ritme, stem en zang  

16 maart 2019
Masterclass stemacteren/timing in blijspel 

23 maart 2019
11.00-13.00 ruimte en ritme in dialogen 
13.30-15.00 Thai Chi 

13 april 2019
11.00-13.00 ruimte en ritme in dialogen 
13.30-15.00 Thai Chi 

11, 18 & 25 mei 2019
11.00-16.00 theatermaken  

1 juni 2019
eindpresentatie School voor Talent (alle disciplines) 

20 juni 2019
11.00-12.30 uur evaluatiebijeenkomst en aansluitend open les ‘nieuwe talenten’ 

Aanbod > School voor Talent Theater, 10 - 20 jaar

Docenten voor deze cursus

Lisette Mallee

Niki Romijn

Angelique Severs

Lisette Mallee

‘Als ik zo’n mooie scène zie, denk ik: inlijsten!’

Achtergrond
• Lisette studeerde dramatherapie en werkte 5 jaar als groepsleidster in de kinderpsychiatrie.
• Daarna had ze 5 jaar haar eigen theaterbedrijf waarmee ze veel jeugdvoorstellingen maakte en speelde.
• Ze volgde de Kaderregie opleiding en haalde haar master Kunsteducatie.
• Lisette is vakdocent drama en CKV op een middelbare school.
• Sinds 2005 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft les aan volwassenen en kinderen. Ook is ze medeverantwoordelijk voor de talentklas theater van Scholen in de Kunst.
• Lisette speelt regelmatig haar eigen solovoorstelling en volgt een verdiepende acteeropleiding op theaterschool de Trap. 

Als docent
‘Van leerlingen op de middelbare school - waar theater een verplicht vak is, hoor ik vaak terug dat ik zo enthousiast ben: zelfs als ze het vak eigenlijk ‘stom’ vinden, noemen ze dat aanstekelijk. Ik geloof ook dat ik goed zie hoe ik iemand met de juiste feedback verder kan brengen. Ik ben van oorsprong dramatherapeut en hoewel ik nooit als therapeut gewerkt heb, is mijn waarnemingsvermogen misschien daarom goed ontwikkeld. Zelf spelen in theaterproducties geeft me als docent veel inspiratie.’  

Theater
‘Wat wil ik mijn cursisten bijbrengen? Hoe ontzettend leuk theater is! En de breedte van het vak. Ik wil laten zien dat je theater kan maken vanuit dans, vanuit beeldende kunst, vanuit muziek. En dat het onmiskenbaar een plek inneemt in de maatschappij. Vakinhoudelijk wil ik laten zien hoe het werkt: hoe kom je van een idee tot theater; waarom is iets theater en waarom niet? En ik vind het mooi als ik mensen de ervaring kan geven dat ze samenvallen met zichzelf: iedereen heeft voor de buitenwereld een imago, een houding. Op het toneel kan dat ineens wegvallen – dan zijn mensen heel vrij: “Ik dacht niet meer na, ik deed gewoon, in een flow!” 

De les
‘We beginnen altijd met een energizer – spelletjes om erin te komen en alert aanwezig te zijn, en daarna doen we oefeningen die het thema van de les introduceren. De kern van de les is vaak een maak- of spelopdracht gebaseerd op wat we net geoefend hebben; toepassing van de technieken.  

Aan het einde van het jaar passen we al het geleerde toe in een eindproductie waar we langere tijd aan werken’

Voorstelling
‘Met alle theatergroepen - behalve met de allerkleinsten, sluiten we af met een voorstelling. Van kerst tot de voorjaarsvakantie verzamelen we materiaal: de cursisten maken dan door verschillende maakopdrachten allerlei scènes rondom een thema. Met de input van de cursisten wordt dan een door mij bedacht kader ingevuld en zo ontstaat de voorstelling. De periode daarna zijn we echt met het repeteren van het toneelstuk bezig. De volwassenen presenteren het eerste jaar altijd in het eigen theaterlokaal. Vanaf het tweede jaar spelen ze op een andere locatie bijvoorbeeld in De Lieve Vrouw, of op locatie.  

Geluksmomentjes…
‘Als iemand iets doet wat hij nooit eerder gedaan heeft – als hij verbaasd is over zichzelf. Of als ik een mooie scène zie: inlijsten! denk ik dan. En ik geniet van een fijne sfeer in de les, als cursisten echt willen werken – echt willen weten wat theater is.’ 


Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’ 



Angelique Severs

‘Vol zelfvertrouwen op het podium’

Achtergrond
• Angelique studeerde aan de dansacademie en heeft als uitvoerend danseres veel in jazz- en showdans op televisie gewerkt. Ze gaf dans en aerobicslessen op sportscholen.
• In Amsterdam rondde ze in 2002 de theaterschool af, waarna ze in Bilthoven als dramadocent een theaterschool opzette.
• Sinds 2010 is Angelique theater- en musicaldocent bij Scholen in de Kunst, ze geeft cursussen voor kinderen, jongeren en volwassenen.
• Daarnaast speelt ze zelf en regisseert ze muziektheaterproducties.


Als docent
‘Volgens mij ben ik wel een strenge maar grappige docent, ik houd van discipline. Maar, tegelijkertijd is er alle ruimte voor plezier! Ik ben zelf bewegelijk en enthousiast, dat helpt mensen meenemen. En ik daag mijn leerlingen graag uit, zodat iedereen individueel– vaak ongemerkt - vooruitgaat. Vanuit plezier en ontspanning en tegelijkertijd door hard te werken en veel te spelen. Ik zie dat heel concreet voor me, bijvoorbeeld: aan het begin van het jaar komt een kind voorzichtig binnen, met een klein stemmetje. Aan het einde van de cursus wil ik die vol zelfvertrouwen op het podium hebben!’

De les
‘We beginnen met een warming up, altijd bewegen en concentreren. Losmaken, dat kan met de stem, of aan de hand van bewegen, met of zonder tekst. Dan doen we speloefeningen als voorbereiding voor de kern van die les. Verder hangt de invulling van de les af van de periode van het jaar. Ik geef veel aanwijzingen, heb oog voor persoonlijke verbeterpunten en ben duidelijk in waarom we bepaalde oefeningen doen.’


Het cursusjaar
‘Alle theaterdocenten van Scholen in de Kunst werken met een leerlijn verdeeld in periodes:
- De eerste periode gaat om kennismaken, veiligheid, loskomen en fantaseren.
- De tweede is meer technisch. We leren hoe een scène is opgebouwd, hoe ziet het begin, midden en eind eruit? We leren het wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dat geeft leerlingen het stramien voor improvisatie, zelf maken. De kinderen en jongeren geven voor de kerstvakantie een presentatie in het lokaal.
- In de derde periode komt de passie van de docent tot uitdrukking. Je kijkt waar de groep behoefte aan heeft en wat je graag zelf wilt overbrengen.
- Ten slotte werk je in de vierde periode toe naar een voorstelling. Bij musical begin je al vroeg in het jaar met het instuderen van dans- en zangnummers, je werkt aan een themaverhaal en tijdens het theaterfestival is er een voorstelling in ICOONtheater.’

Geluksmomentjes…
 

‘Die heb ik heel vaak! Ik vind het geweldig te zien dat mensen groeien, ontspannen en meer in zichzelf gaan geloven en vertrouwen. Een kind dat ineens heel zelfverzekerd staat te spelen. Of jongeren, die ondanks hun geworstel met dat lijf gewoon stevig op dat podium staan!’