School voor Talent Theater, 10 - 18 jaar

School voor Talent Theater, 10 - 18 jaar

Heb jij de ambitie om verder te gaan met theater en droom je misschien van een professionele theatercarrière? Dan is de school voor talent misschien iets voor jou.


Scholen in de Kunst wil graag kunst voor iedereen toegankelijk en beschikbaar maken, op ieder niveau. Speciaal voor jonge mensen met talent heeft Scholen in de Kunst een aparte leerlijn opgezet in de vorm van talentklassen. De School voor Talent is er al voor muziek, dans en theater. Voor beeldend zijn de voorbereidingen in volle gang.

De School voor Talent wil getalenteerde cursisten, die de ambitie en de inzet hebben om dat talent te ontwikkelen, een plek geven. Dat creëert voor die cursisten nieuwe kansen en mogelijkheden.


Ontwikkelen en ontdekken

Bij de School voor Talent ontwikkel je vakmanschap, discipline, toewijding en het vermogen om je talent te delen. Naast plezier en uitdaging zijn experiment en onderzoek elementen uit het leerplan van de school voor talent.

Er wordt gewerkt vanuit een piramidemodel: er is een brede instroommogelijkheid en je kunt uiteindelijk doorgroeien naar het niveau van een vooropleiding van het hoger kunstvakonderwijs of naar een kunstopleiding op mbo-niveau.


Wie kan deelnemen?

Leerlingen vanaf het 2e lesjaar tot maximaal 21 jaar. Jij (of je ouders) overlegt met je docent of het iets voor je kan zijn. Je docent geeft je dan op voor de auditie, die in september plaatsvindt. Deelnemers aan de School voor Talent doen elk jaar auditie.


Kosten

De bijdrage voor de school voor talent theater is € 300,- per deelnemer. Dit bedrag komt bovenop het reguliere lesgeld.


Informatie en opgave

voor verdere informatie of opgave kun je contact opnemen met Lisette Mallee, lisettemallee@scholenindekunst.nl    

 

Aanbod > School voor Talent Theater, 10 - 18 jaar

Docenten voor deze cursus

Lisette Mallee

Lisette Mallee

‘Als ik zo’n mooie scène zie, denk ik: inlijsten!’

Achtergrond
• Lisette studeerde dramatherapie en werkte 5 jaar als groepsleidster in de kinderpsychiatrie.
• Daarna had ze 5 jaar haar eigen theaterbedrijf waarmee ze veel jeugdvoorstellingen maakte en speelde.
• Ze volgde de Kaderregie opleiding en haalde haar master Kunsteducatie.
• Lisette is vakdocent drama en CKV op een middelbare school.
• Sinds 2005 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft les aan volwassenen en kinderen. Ook is ze medeverantwoordelijk voor de talentklas theater van Scholen in de Kunst.
• Lisette speelt regelmatig haar eigen solovoorstelling en volgt een verdiepende acteeropleiding op theaterschool de Trap. 

Als docent
‘Van leerlingen op de middelbare school - waar theater een verplicht vak is, hoor ik vaak terug dat ik zo enthousiast ben: zelfs als ze het vak eigenlijk ‘stom’ vinden, noemen ze dat aanstekelijk. Ik geloof ook dat ik goed zie hoe ik iemand met de juiste feedback verder kan brengen. Ik ben van oorsprong dramatherapeut en hoewel ik nooit als therapeut gewerkt heb, is mijn waarnemingsvermogen misschien daarom goed ontwikkeld. Zelf spelen in theaterproducties geeft me als docent veel inspiratie.’  

Theater
‘Wat wil ik mijn cursisten bijbrengen? Hoe ontzettend leuk theater is! En de breedte van het vak. Ik wil laten zien dat je theater kan maken vanuit dans, vanuit beeldende kunst, vanuit muziek. En dat het onmiskenbaar een plek inneemt in de maatschappij. Vakinhoudelijk wil ik laten zien hoe het werkt: hoe kom je van een idee tot theater; waarom is iets theater en waarom niet? En ik vind het mooi als ik mensen de ervaring kan geven dat ze samenvallen met zichzelf: iedereen heeft voor de buitenwereld een imago, een houding. Op het toneel kan dat ineens wegvallen – dan zijn mensen heel vrij: “Ik dacht niet meer na, ik deed gewoon, in een flow!” 

De les
‘We beginnen altijd met een energizer – spelletjes om erin te komen en alert aanwezig te zijn, en daarna doen we oefeningen die het thema van de les introduceren. De kern van de les is vaak een maak- of spelopdracht gebaseerd op wat we net geoefend hebben; toepassing van de technieken.  

Aan het einde van het jaar passen we al het geleerde toe in een eindproductie waar we langere tijd aan werken’

Voorstelling
‘Met alle theatergroepen - behalve met de allerkleinsten, sluiten we af met een voorstelling. Van kerst tot de voorjaarsvakantie verzamelen we materiaal: de cursisten maken dan door verschillende maakopdrachten allerlei scènes rondom een thema. Met de input van de cursisten wordt dan een door mij bedacht kader ingevuld en zo ontstaat de voorstelling. De periode daarna zijn we echt met het repeteren van het toneelstuk bezig. De volwassenen presenteren het eerste jaar altijd in het eigen theaterlokaal. Vanaf het tweede jaar spelen ze op een andere locatie bijvoorbeeld in De Lieve Vrouw, of op locatie.  

Geluksmomentjes…
‘Als iemand iets doet wat hij nooit eerder gedaan heeft – als hij verbaasd is over zichzelf. Of als ik een mooie scène zie: inlijsten! denk ik dan. En ik geniet van een fijne sfeer in de les, als cursisten echt willen werken – echt willen weten wat theater is.’