Schilderen & gemengde technieken, niveau 2 - 3

Schilderen & gemengde technieken, niveau 2 - 3

Schilder je graag, maar wil je ook wel eens werken met andere materialen & technieken? Dat kan bij deze cursus. Want er is natuurlijk meer dan acrylverf. Wat dacht je van wateroplosbare olieverf, acrylinkt, potlood, of zelfs stift? En wat gebeurt er als je foto's  of collagetechnieken gaat gebruiken?  Of als je leer, metaal of textiel in je schilderij gaat verwerken? Dat ontdek je in deze cursus.

Het gebruiken van andere materialen en technieken vergroot de beeldende mogelijkheden en is een avontuurlijk proces.  Het uitgangspunt is altijd het tweedimensionale vlak en je start vanuit de schildertechniek.  Vaak ontstaan hele grote doeken.

Durf jij het aan om het klassieke schilderen los te laten en nieuwe materialen te gebruiken? Doe dan deze cursus en laat je schilderijen zinderen en tintelen!



Aanbod > Schilderen & gemengde technieken, niveau 2 - 3

Docenten voor deze cursus

Anne Marie Spijker

Anne Marie Spijker

‘Als mensen zichzelf verrassen’

Achtergrond
• Anne Marie haalde haar eerstegraads docentenopleiding op de Academie voor Beeldende Vorming in Tilburg, in 1989 studeerde ze aan de Rijksacademie in Amsterdam. Ze kreeg onder andere les van Marlene Dumas en René Daniëls
• Sinds 1992 geeft ze cursussen tekenen en schilderen voor volwassenen bij Scholen in de Kunst
• Anne Marie werkt als beeldend kunstenaar vanuit haar eigen atelier, ze heeft tentoonstellingen in galerieën door het hele land en is docent tekenen en schilderen op de Nieuwe Akademie in Utrecht 

Als docent
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op ervaringen uit mijn eigen praktijk als beeldend kunstenaar. Mijn enthousiasme en mijn liefde voor kunst wil ik overbrengen. Wat ik zelf al werkend tegenkom en wat ik om mij heen zie bij andere schilders, is een inspiratie voor het lesgeven. Daarom werk ik niet heel planmatig. Ik reageer graag op wat mensen zelf aanbieden, wat ze interesseert. Ik zie snel wat ze kunnen – dat probeer ik te versterken. Ik wil bij mijn cursisten een gevoel van vrijheid creëren, zodat ze dingen durven, in zichzelf gaan geloven en zien wat ze kunnen: geweldige dingen maken!’ 

De les
‘Ik bedenk meestal opdrachten waaraan we ongeveer zes weken werken. Afgelopen seizoen bijvoorbeeld werkten we met het thema handen en gebaren. Ik laat voorbeelden zien uit de kunst, zodat mensen ideeën kunnen ontwikkelen en zelf invulling kunnen geven aan het onderwerp. Welke techniek past erbij, welke kleurstellingen? Ik geef aanwijzingen, op ieders eigen niveau. “Als je daar meer accent legt”, of: “Als je dat nou anders op het vlak zet”, en: “Hoe komt het dat dit beeld zo sterk is?” Cursisten kunnen gedurende het seizoen veel kanten op. Er komen landschappen tevoorschijn, dromerig, of juist abstract. Of er ontstaan impressies vanuit het materiaal. Met een avontuurlijke houding kom je heel ver!’ 

Techniek
‘Al werkend komen mensen vanzelf de behoefte tegen om bepaalde technieken te leren. Ik geef vaak verschillende mogelijkheden: werken met potlood of inkt, maar ook groot: met verf en brede kwasten. Op een gegeven moment gaan ze zelf dingen pakken. Wanneer ze steeds hetzelfde doen, in vorm of techniek, stuur ik ze graag ook een andere kant op. Leren kijken, en je ontwikkelen staat voorop. En natuurlijk plezier beleven!’  

De groep
‘De sfeer in de teken- en schilderlessen is productief en goed. Dat is belangrijk. De cursisten blijven over het algemeen lang bij elkaar. Sommige groepen gaan met elkaar naar tentoonstellingen - ze houden allemaal van kunst, en worden een soort vriendengezelschap. En ik zorg er wel voor dat ze zich blijven vernieuwen met schilderen.’  

Geluksmomentjes…
‘Als ik zie dat cursisten steeds verder komen en zichzelf verrassen.  En mensen die goed schilderen, geven mij ook iets: ze inspireren mij!’