Portret & model, niveau 2
Ontdek ons cursusaanbod tijdens het Open Huis op 26 mei!

Portret & model, niveau 2

In deze cursus werk je naar aanschouwing: er is altijd een model dat poseert. Er is een duidelijke cursusopbouw met gevarieerde oefeningen gevolgd door lange poses.


De docent wijst je op verhoudingen, opbouw, plasticiteit en kleurgebruik en je krijgt volop begeleiding in techniek. Diverse teken- en schildersmaterialen komen aan bod zoals krijt, gewassen inkt en acrylverf. Zo ontwikkel je de vaardigheden en het onderscheidingsvermogen om het portret/model treffend uit te werken. Naast individuele tips wordt het werk ook samen besproken. 

De verbeelding van portret en model staan centraal om je eigen manier van werken te ontwikkelen en aan te scherpen.


Vrij werken in atelier

Als volwassen jaarcursist beeldende kunst kun je gratis gebruik maken van 'Vrij werken in atelier'. Dat kan op momenten dat er geen lessen zijn. De vastgestelde ateliertijden vind je op de website en cursisten worden per e-mail op de hoogte gesteld.


Aanbod > Portret & model, niveau 2

Docenten voor deze cursus

Michiel Jansen

Michiel Jansen

‘Leren kijken en iedereen in beweging houden’

Achtergrond 
• Michiel Jansen studeerde in 1986 af als eerstegraads docent tekenen, schilderen en kunstgeschiedenis aan de Hogeschool voor de Kunsten, Utrecht.  
• Hij begon als docent in Amersfoort bij de Appelmarkt, maakte de fusie mee met Creatief Centrum De Hof, en kwam na het samengaan van diverse kunstinstellingen in 2000 bij Scholen in de Kunst. Hij gaf les aan de Universiteit van Utrecht, de Volksuniversiteit Utrecht, ‘t Klooster in Harderwijk en bij IDEA in Soest.  
• Michiel leidde zomerworkshops in binnen- en buitenland en gaf ruim 20 jaar les aan jongeren van 12 tot 18 jaar. Nu geeft hij alleen nog cursussen voor volwassenen.
• Als beeldend kunstenaar werkt hij vanuit zijn eigen atelier en exposeert hij regelmatig in galeries en op landelijke beurzen. 

Als docent
'Je ziet wat je weet” is mijn ervaring. Ik vertel mijn cursisten daarom veel, zodat ze meer weten en dus meer leren zien. Ik ben een entertainer, maar met mijn kennis over kunst en technieken ook een ‘autoriteit’. In eerste instantie wil ik iedereen in beweging krijgen met een goede opdracht. Dat betekent dat er ook beperkingen zijn in “wat mag en wat niet”. Ik geef tips, ik verwijs naar voorbeelden uit de kunstgeschiedenis, ik doe soms iets voor - om dan ook iedereen in beweging te houden. Als er niks gebeurt, staat het stil; als er eindeloos geprakkiseerd wordt, gebeurt er niks op papier.’  

De les  
‘Mijn lessen zijn gebaseerd op drie elementen: 
1. De inhoud, datgene wat wordt uitgebeeld. We werken naar aanschouwing: portret-, modeltekenen, stillevens maken. Of naar verbaal gegeven: op basis van een omschreven onderwerp.
2. Het materiaal en de techniek die daarmee samenhangt.  
3. De eigenheid die je als cursist ontwikkelt.
Welke nadruk ik leg, verschilt per les en per groep. In de groep voor gevorderden gaan we de diepte in met de inhoud, met verschillende opdrachten en technieken. In de basiscursussen komt heel veel voorbij: stillevens, landschappen en meer verhalende onderwerpen.’

De groep 
‘De sfeer in mijn groepen is gezellig, prettig én geconcentreerd. Cursisten staan niet als losse poppetjes naast elkaar te creëren, het werk wordt regelmatig met elkaar besproken. Daarmee overstijgt de les de zolderkamer thuis. Hoe moeilijk een opdracht soms ook lijkt, je bent met elkaar, je hoeft niet alles zelf uit te vinden, je kunt dingen oppakken die je om je heen ziet.’ 

Geluksmomentjes… 
‘Als het geheel meer is dan de som der delen.’