Muziekfabriek, het vervolg, 8 - 9 jaar
Ontdek ons cursusaanbod tijdens het Open Huis op 26 mei!

Muziekfabriek, het vervolg, 8 - 9 jaar

Het tweede jaar muziekfabriek is een verdiepingsjaar. Als je nog niet weet wat je zou willen spelen, of als je nog niet toe bent aan een muziekinstrument, is dit een leuke cursus.

We maken veel muziek op verschillende instrumenten zoals de xylofoon, trommel, boomwhackers en allerlei slaginstrumentjes. We leren instrumenten op klank herkennen. Je krijgt een werkboek om liedjes thuis te oefenen op een klokkenspel. Het klokkenspel kan worden aangeschaft via Scholen in de Kunst. Zingen hoort er natuurlijk ook bij. We gaan op bezoek bij de Flexband en we hebben een muziekmarkt speciaal voor de leerlingen van de muziekfabriek.


Let op: dit is echt een vervolgcursus.

Als je een jaar muziekfabriek hebt gedaan, dan is dit een mooi vervolg. Heb je dit niet gedaan, overleg dan eerst met de docent of dit bij je past.  

Aanbod > Muziekfabriek, het vervolg, 8 - 9 jaar

Docenten voor deze cursus

Marie-Cécile Kocken

Anneke Langeraar

Marie-Cécile Kocken

Anneke Langeraar

‘Kinderen verbazen me altijd weer’

Achtergrond
• Als kind liep Anneke al rond op de Amersfoortse muziekschool en eigenlijk is ze nooit meer weggegaan.
• Ze studeerde Algemene Muzikale Vorming aan het conservatorium Hilversum en volgde later een opleiding tot kinderkoordirigent.
• Sinds 1980 is ze als docent verbonden aan Scholen in de Kunst. Ze geeft verschillende cursussen voor kinderen: kinderkoren, de Muziekfabriek en Muziek met je peuter. Daarnaast leidt ze een gemengd ensemble voor tweede- en derdejaarsleerlingen.
• Anneke geeft op projectbasis algemene muzikale vorming op basisscholen en peutermuziek op kinderdagverblijven.
• Ze leert mensen met een beperking piano spelen, zingen en muziek maken. 

Als docent 
‘Soms verbaast het me – na al die jaren, dat ik het nog steeds zo ontzettend leuk vind. Ik ben dus enthousiast, ik geniet van het contact met de kinderen, ze zijn zo open, we hebben altijd zo veel plezier! Ik wil ze laten ervaren dat muziek maken leuk is om te doen. Dat je er iets aan hebt: je kan je ei erin kwijt. En het is fijn om naar te luisteren. Mijn enthousiasme slaat meestal over. Als ik merk dat kinderen iets niet leuk vinden, dan praat ik erover. Sommigen houden niet van zingen, of een klokkenspel klinkt te schel aan hun oren – dan probeer ik daar wat aan te doen.’  

Muziekfabriek 
‘Bij de Muziekfabriek werken we met een vast schema. In het begin gaan de lessen over maat en ritme. Daarna werken we met de muzikale tegenstellingen: hoog-laag, lang-kort, hard-zacht. We zingen altijd zodat je meteen muziek maakt, ze leren de basis van het noten lezen en we werken toe naar de keuze voor een instrument. Elke week neem ik een ander instrument mee, we bekijken filmpjes en ik nodig oudere leerlingen met hun instrument uit, zodat de kinderen ervaren dat het binnen hun bereik ligt. Tijdens de Muziekmarkt kunnen de kinderen alle instrumenten uitproberen met de docent. En we praten erover: houd je van samen? Of speel je liever alleen? Houd je van zingen – misschien piano of gitaar?’  

Lekker zingen
‘Bij mijn kinderkoren gaat het om houding, stemvorming, articulatie en adem. Maar we gaan vooral lekker zingen. Zingen zit in de lift merk ik – de koren breiden zich elk jaar uit. De kinderen hebben het leuk met elkaar, gelukkig – dat is een voorwaarde om goed te kunnen zingen. We hebben “de solo van de week”, dan mag je in je eentje een lied zingen, de andere kinderen geven daarna tops en tips. Het hoeft niet en het kan ook met z’n tweeën. Maar kinderen vinden het meestal leuk en het helpt ze thuis aan het oefenen te krijgen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Kinderen verbazen me altijd weer. Ik weet soms echt niet of ze iets kunnen en dan ineens is het er – zo leuk om mee te maken. En het samen zingen met koor, in canon of meerstemmig - en als het dan mooi klinkt...’