Musical, 12 - 15 jaar

Musical, 12 - 15 jaar

Musical, zingen, dansen, spelen... Het komt hier allemaal samen. Natuurlijk wordt je eigen creativiteit aangesproken in het maken van de musical. Dus niet alleen repeteren, maar juist spelen.


Je bent gek op musical? Geef je dan op voor jongerenmusical, geschikt voor leerlingen van klas 1 en 2 van het voortgezet onderwijs. Je krijgt les van professionele musicaldocenten, die weten wat er nodig is om jou te laten stralen in een musical. Je werkt uiteindelijk toe naar een eigen musical, die je aan een groot publiek laat zien. Wordt het iets uit Sisteract,Dreamgirls of Billy Elliot of iets helemaal van jullie zelf?


Bij Scholen in de Kunst ligt de aandacht meer op het zelf maken van een musical dan op het spelen in bestaande musicals. Alles is mogelijk in deze cursus musical. Schrijf je snel in!


Aanbod > Musical, 12 - 15 jaar

Docenten voor deze cursus

Marjolijn van der Bruggen

Janneke Iking

Marjolijn van der Bruggen

‘Doe even je showelement aan!’

Achtergrond 
• Als klein meisje stond Marjolijn al graag en veel op het toneel.
• Ze werkt voor musical, theater en tv. Ze speelt, zingt, danst, schrijft, produceert en regisseert.
• Marjolijn schreef kinderseries voor televisie, was regieassistente bij onder meer De Nationale Opera & Ballet en speelt in (straat)theatervoorstellingen en commercials.
• Naast haar werkzaamheden volgt ze op het conservatorium van Artez de opleiding voor klassieke zang.
• Op Scholen in de Kunst geeft ze musical cursussen aan kinderen en jongeren van 8 – 18 jaar.

Als docent
‘Ik wil dat kinderen het plezier ervaren van musical maken en de magie beleven van theater, het idee dat alles kan. De eigen fantasie en inbreng van kinderen vind ik fantastisch. Ik ben niet streng, maar werk wel graag doelgericht, naar een eindproductie. Ik vind het fijn om progressie te zien bij kinderen, dat een leerling na een jaar concrete dingen geleerd heeft, dat houd ik ook in de gaten bij iedereen. Om een veilige sfeer te creëren probeer ik zelf open te zijn, te laten zien dat theater dichtbij kan komen. Emoties mogen. En ik ben heel duidelijk als het over veiligheid gaat, er wordt niet om elkaar gelachen, geen gefluister en geen appgroepjes waar iemand buiten valt.’

Drie disciplines
‘De musicalcursus is een combinatie van leren zingen, dansen en toneelspelen. Ik vraag altijd aan leerlingen waar hun hart het meest naar uitgaat, maar de basisprincipes van alle drie de disciplines moet iedereen leren. Soms willen kinderen eigenlijk niet dansen of zingen, dan kunnen ze beter naar theater.
Elke leeftijd leert specifieke vaardigheden. Looplijnen op het toneel, stukjes solo zingen, de ouderen zingen 2 of 3-stemmig en in de productieklas krijgen ze ook een stukje solfège, muziektheorie. Bij hen nodig ik ook vakdocenten uit die de leerlingen verder helpen vanuit hun expertise in een specifiek vakgebied.’

De les
‘De eerste lessen werk ik aan het goede groepsgevoel, alleen in een veilige sfeer durven leerlingen te spelen en zingen. Tot december komen de losse elementen aan bod, daarna zijn we alleen bezig met de eindvoorstelling. Ik geef veel ruimte voor eigen inbreng en fantasie. In de productieklas denkt iedereen mee over het thema van een stuk en schrijven ze mee, of ze kiezen een bestaand stuk. Voor de jongere kinderen schrijf ik het script, gebaseerd op wat zij inbrengen aan personages en thema’s.

Geluksmomenten…
‘Als ze elkaar onderling versterken. Laatst: een meisje met dyslexie leest een tekst voor. De kinderen luisteren zo geduldig en na afloop zijn ze zo positief: “goed gedaan!” En ik geniet ook als de knop omgaat bij een optreden. Ik zeg dan: “Doe even je showelement aan” en dan stijgen ze boven zichzelf uit. Te gek om te zien!’


Janneke Iking