Moderne dans, 12 - 15 jaar
Ontdek ons cursusaanbod tijdens het Open Huis op 26 mei!

Moderne dans, 12 - 15 jaar

Heb je enige danservaring en wil je graag kennismaken met moderne dans? Dan is deze cursus een goede keuze. Je maakt kennis met de basics van moderne dans.


Bij moderne dans kun je veel emotie in de dans leggen. De bewegingen zijn vrijer van vorm dan bij klassiek ballet en je maakt meer gebruik van de natuurlijke bewegingen van het lichaam. Binnen deze cursus leer je de basistechnieken van de moderne dans. 'Modern' kan je helpen je eigen verhaal in dans te vertellen. Misschien schuilt er wel een choreograaf in je...


Voor de cursus moderne dans is enige danservaring gewenst en een minimale leeftijd van 12 jaar. Deze cursus is ook erg geschikt voor jongeren die eerder een cursus klassiek ballet hebben gedaan.


Aanbod > Moderne dans, 12 - 15 jaar

Docenten voor deze cursus

Nelse Van Heurck

Mick Wolschrijn

Nelse Van Heurck

‘Bewegen vanuit vrijheid’ Achtergrond
• Nelse volgde de havo voor muziek en dans bij Codarts Rotterdam.
• Ze is afgestudeerd als dansdocent bij het CIOS in Haarlem.
• Sinds 1 september 2011 is ze als dansdocent verbonden aan Scholen in de Kunst. Ze geeft ook les op scholen in Amersfoort.
• Als zelfstandige leidt ze onder meer cursussen en workshops voor ouderen in zorginstellingen en mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking.
• Ze is actief als danser en maker in onder meer producties voor straattheater.

Als docent
‘Ik ben breed georiënteerd, ik heb leerlingen van 2 tot 93 jaar en ik geef zowel klassiek ballet als moderne dans. In mijn kinder- en jongerengroepen kijk ik vooral naar de dansidentiteit van een kind. Iedereen heeft een eigen dansvocabulaire, dat kan groter en kleiner zijn, maar iedereen beweegt vanuit zijn intrinsieke beleving. Dat wil ik als juf stimuleren. Ik verwacht niet dat je de beste danser wordt, of dat je heel lenig bent. Ik verwacht dat je jezelf laat zien, dat je er durft te zijn in mijn les.’

De les
‘Ik was zelf als kind altijd buiten: spelen en nog meer spelen, heerlijk. Die herinneringen draag ik bij me als ik lesgeef aan kinderen tot ongeveer 9 jaar. Om blessures te voorkomen ben ik wel kritisch op juiste techniek, maar verder zal ik niet oordelen, er zit nog geen goed of slecht bij. Ik leer ze creatief zijn met de pasjes, dansant. Daarom geef ik veel improvisatie opdrachten. De klassieke balletlessen hebben vergeleken bij moderne dans wel een meer technische invalshoek. Maar techniek heeft zoveel lagen: niet alleen hóe doe je een tendu, maar ook: durven spelen met dansmateriaal. Bij de jongeren die al dansen met spitzen werk ik wel heel technisch: “Kom op, die tendu gaat op deze manier! Koppie erbij!”

Sfeer
‘Soms werken we keihard, soms is de sfeer heel speels. Leerlingen zeggen vaak dat ze het gezellig vinden. Ikzelf vind het vooral belangrijk dat de sfeer in de groep veilig is, pas dan kunnen leerlingen zichzelf laten zien. Daarom ben ik zelf open. Er is veel ruimte voor grapjes en we beginnen altijd met een kort kringgesprekje. Bovendien is er geen enkele ruimte voor pestgedrag. Als ik iets merk, benoem ik dat meteen. De kinderen leren met respect naar elkaar kijken. Wat zie je? Wat zijn mooie dingen? Je mag benoemen wat je ziet en je mag gezien worden.’

Geluksmomentjes…
‘Als ik iemand zie bewegen vanuit vrijheid, zonder de restricties van een zelfbeeld – dan zie ik iemand genieten. Dat zijn mijn mooiste momenten.’

Mick Wolschrijn