Klassiek ballet & modern, 8 - 12 jaar

Klassiek ballet & modern, 8 - 12 jaar

Kun jij niet kiezen tussen klassiek ballet en moderne dans? Geen probleem: in deze cursus combineren we het gewoon.


Als je moderne dans en klassiek ballet wilt blijven doen, kun je je voor twee danslessen inschrijven of kiezen voor deze combinatiecursus. Je gaat beide dansvormen combineren en ontwikkelt zo je eigen dansstijl.

Aanbod > Klassiek ballet & modern, 8 - 12 jaar

Docenten voor deze cursus

Nina van Driel

Sara Lisa Verbrugge

Nina van Driel

‘Ik vraag de leerlingen mee te denken’

Achtergrond
• Nina rondde de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk af en ging daarna naar de dansacademie in Tilburg. Daar studeerde ze in 2009 af als docent dans.
• Sinds 2010 geeft Nina les bij Scholen in de Kunst.
• Ze geeft vooral danscursussen voor kinderen van drie tot en met twaalf jaar. Daarnaast heeft ze bij Scholen in de Kunst ook volwassenengroepen dansconditie, waarin ze een mix van dansstijlen verwerkt.
• Nina is vakdocent dans op verschillende basisscholen, ze doceert op de theaterschool en geeft losse workshops 

Als docent
‘Tijdens mijn studie Sociaal Pedagogisch Werk ontdekte ik hoe leuk het was les te geven aan kinderen. Dat wilde ik combineren met dans, omdat ik zelf zo genoot van dansen. Hoe ben ik als juf? Ik denk dat ik oog heb voor de groep, maar ook voor het individu. Ik ga graag in op de belevingswereld van kinderen, ik richt me op hun ontwikkelingsniveau en ik ben een juf van meer dan alleen maar pasjes en techniek. Belangrijkere elementen in mijn les zijn groepsdynamiek, durven presenteren, eigen fantasie en plezier. En ik vind het belangrijk een veilige sfeer te creëren, waarin iedereen zich gezien voelt.’   

Werken met tegenstellingen
‘De dansdocenten van Scholen in de Kunst werken met een gezamenlijk lesplan, gekoppeld aan leeftijden. Dat is ook bij mij de rode draad, zo hebben kinderen een doorlopende leerlijn. In mijn lessen ligt de nadruk daarbij niet zozeer op het technische aspect van dans. Ik benader oefeningen liefst anders. Wanneer ik leerlingen bij klassiek ballet een tendu aanleer, zeg ik niet: “Draai je been uit, gebruik je bovenbeenspieren, strek je voeten.” Alleen focussen op de beweging van je benen is niet genoeg om die beweging ook echt te begrijpen en uit te voeren. In elk geval niet bij kinderen. Dus heb ik het over Pinokkio met hele rechte houten benen en over een andere pop die juist heel slap beweegt. Ik geloof sterk in het werken met tegenstellingen. Als je voelt hoe het werkt om slap te bewegen, dan weet je ook hoe het strak en recht kan.’ 

Lesopbouw
‘We beginnen met een warming up, om in de danssfeer te komen. Lekker rennen, huppelen - verplaatsende bewegingen door de hele ruimte. Daarna geef ik juist oefeningen voor scherpte en concentratie en doen we sprongen over de diagonaal. Het laatste deel zijn de leerlingen altijd creatief bezig, met hun fantasie, in groepjes, soms met materialen als linten en stokken. Elke les heeft een fantasierijk thema, bijvoorbeeld ‘buiten spelen’, dan verwerk ik het gevoel van de schommel of de achtbaan in de bewegingen en ik vraag de leerlingen mee te denken. Eens in de twee jaar hebben we met alle dansgroepen een grote voorstelling. In dat jaar train ik ook bij de allerkleinsten het dansgeheugen, zodat ze een reeks dansbewegingen kunnen maken zonder dat ze mij alleen maar nadoen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als de les die ik thuis gemaakt heb - in m’n eentje aan mijn tafeltje, goed aansluit bij de kinderen. En natuurlijk als ik zie dat de kinderen echt plezier hebben bij het dansen.’ 

Sara Lisa Verbrugge

‘Even uit het hoofd en in het lichaam’

Achtergrond
- Sara Lisa volgde de vooropleiding dans bij Codarts Rotterdam en studeerde af als docent dans aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Daarna deed ze een Master Kunsteducatie. 
- Sinds 2008 geeft ze moderne dans en choreografie bij Scholen in de Kunst aan jongeren en volwassenen. Ze is verbonden aan de School voor Talent Dans van Scholen in de Kunst. 
- Naast dansdocent is Sara Lisa projectleider kunst- en cultuureducatie bij BplusC in Leiden en lid van de Adviescommissie Projectsubsidies en Visitatiecommissie Cultuur Gemeente Utrecht 

Als docent
‘Een groep lesgeven, en dansen, geeft me zoveel energie - daar word ik echt gelukkig van! Omdat ik er ook behoefte aan had met mijn hoofd te werken, volgde ik de Master Kunsteducatie. Ik ben blij met mijn baan in die richting, maar het lesgeven heb ik daarnaast echt nodig. Ik betrap mezelf erop dat ik onderscheid maak. Voorafgaand aan mijn lessen zeg ik tegen mijn dochter: “Mamma gaat dansen vanavond”, en anders zeg ik: “Mamma gaat werken.” Ik ben altijd op zoek naar een balans tussen voelen, denken en het lichaam. Dans brengt dit voor mij in evenwicht en ik hoop dit ook mee te geven in mijn lessen. Ik denk dat ik als persoon heel open en energiek ben; ik maak makkelijk contact met verschillende mensen.’ 

Lichaamsbewustzijn
‘In eerste plaats wil ik leerlingen bewust maken van het eigen lichaam, zodat iedereen verbinding kan maken tussen zichzelf en de ruimte om zich heen. In de lessen ligt de focus op een spel van spanning en ontspanning, waarbij flow, dynamiek en ademhaling specifieke aandacht krijgen. Ik richt mij ook op de relaties tussen de dansers, op ontmoeting; je verhoudt je altijd ten opzichte van anderen in de ruimte. Dat bewustzijn is lastig, want je bent vaak vooral met jezelf bezig. Maar als dat lukt, beweeg je automatisch groter en ontstaat bijzondere energie.’ 

Techniek
‘Ik spreek mijn leerlingen aan op hun techniek, maar het is niet in iedere les mijn belangrijkste focus. Ik ben bij techniek altijd op zoek naar de verbinding met wat er bij de dansers van binnenuit komt, hun eigen bewegingstaal. Om dat te bereiken, geef ik bijvoorbeeld tijdens technische oefeningen een aandachtspunt dat juist niks met techniek te maken heeft. In plaats van te roepen dat ze hun voeten meer moeten pointen, laat ik ze de oefening tegenover elkaar doen, terwijl ze naar de ander moeten kijken. Zo gaat de oefening zelf vaak veel beter.’ 

Gaan!
‘Om ‘van binnenuit’ te kunnen dansen, is het de kunst je hoofd uit te zetten, de gedachten die je remmen, los te laten en jezelf niet te bekritiseren. Dat is lastig, want als ik bijvoorbeeld een plié-oefening geef: op 1 - plié, op 2 - tendue, dan moet je wel een combinatie aanleren en onthouden. Daarom doen we daarnaast ook altijd oefeningen vanuit improvisatie, of ik neem de leerlingen mee in bewegingen, dat ze mij kunnen volgen. En ik roep vaak: ‘Ga! Gaan!’ Daar heb je niet altijd wat aan, maar dat is wel een motto: gewoon doen, 100 keer doen! Als ik zie dat dat iemand lukt; iemand beweegt vanuit zijn eigen drive, bijna niet wetende wat hij doet, dan denk ik: YES!! Even uit het hoofd en in het lichaam.’ 

Muziek
‘Mijn muziekkeuze is heel divers: van klassiek, pop tot elektronische muziek. Het uitzoeken ter voorbereiding vind ik een heel inspirerend onderdeel van het lesgeven. Ik duik in allerlei muziek met Spotify als grote vriend, op zoek naar bijzondere nummers, nieuwe artiesten, iets eigens – geen specifieke namen. Ik kan zeker dansen op Adèle, maar vaak ga ik meer naar de techno-kant, ik zoek een bepaalde beat en nummers met verschillende lagen. Binnen de les varieer ik met lyrische muziek en nummers met juist een stevig ritme. Met dansen maak je daarna een nieuwe laag bij de muziek. Zo ben ik voor elke les-serie echt aan het creëren!’ 

Geluksmomentjes…
‘Het mooiste vind ik als iemand zonder gêne zijn hoofd uit kan zetten, helemaal opgaat in het moment en in de beweging!’