Klassiek ballet, 15 - 18 jaar

Klassiek ballet, 15 - 18 jaar

Heb je al jaren klassiek ballet gedaan? Dan is dit de cursus voor jou! We besteden extra aandacht aan souplesse, een correcte lichaamshouding, presentatie, spitzen en dynamiek van de beweging.


In deze cursus voor gevorderde, jonge dansers gaat de docent dieper in op de klassieke danstechnieken. De combinaties worden gaandeweg moeilijker en er worden dansen uitgevoerd in diverse maatsoorten en met complexe ritmen. Daarom heb je voor deze cursus echt een aantal jaren ervaring met klassiek ballet nodig.


In het merendeel van de klassiek balletcursussen wordt ook met spitzen gedanst, maar alleen als je voeten en rug daar sterk genoeg voor zijn. De beslissing of je daar aan toe bent, ligt bij de docent.

 

Aanbod > Klassiek ballet, 15 - 18 jaar

Docenten voor deze cursus

Pascale de la Fuente

Nelse Van Heurck

Pascale de la Fuente

‘Wat een geluk dat ik zo’n mooi vak heb!’

Achtergrond
• Vanaf haar 12e jaar volgde Pascale de la Fuente de vooropleiding dans aan de Nel Roos Academie in Amsterdam, de huidige Nationale Balletacademie. Daarna volgde ze meer modern georiënteerde lessen aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts Rotterdam). In Amsterdam, aan de Scapino Dansacademie, ook inmiddels onderdeel van de huidige Nationale Balletacademie, rondde ze haar klassieke balletopleiding af.
• Tot haar 33e jaar werkte Pascale de la Fuente als danseres, daarna als dansdocent. Ze volgde het docentenseminar voor professionele dansers, op basis van de Vaganova stijl (Pedagogic methodical programme van Kalina Bogoeva).
• Sinds 1999 geeft ze les bij Scholen in de Kunst: kinderdans, klassiek ballet voor kinderen, jongeren en volwassenen en moderne dans. Ook is ze betrokken bij het opstellen van het jaarprogramma voor de School voor Talent Dans. 

Familietraditie
 ‘Ik kom uit een echte dansfamilie, mijn moeder Joyce Miranda, haar drie zussen en mijn eigen zus zijn ook danser, dansdocent en choreograaf geweest. De balletschool van mijn moeder, Die Danserije in Amersfoort is destijds samengegaan met de Amersfoortse muziekschool RMA. Ik heb haar passie voor de dans en haar kennis overgenomen. En er zijn ook nog steeds cursisten in mijn les die hun eerste dansles begonnen bij mijn moeder. 

Van danser naar docent
‘In de loop van de jaren heb ik me ontwikkeld van een danser die lesgeeft, tot een dansdocent met een gevarieerde dansachtergrond en podiumervaring. Mijn lessen hebben een traditionele klassieke basis omdat ik daar zelf zo goed en degelijk in geschoold ben. Vaak vinden mensen mij streng vanwege mijn precisie in de techniek, maar dat is omdat ik door de jarenlange ervaring inmiddels weet wat werkt. Een goede placering, het bewustzijn van de juiste houding, is de basis. Dat bewaak ik in al mijn lessen, voor elke individuele leerling. Mijn klassieke lessen hebben wel een moderne vleug, omdat ik als moderne danser heb gewerkt. Dat komt tot uiting in het dansante, ik combineer de losse danspassen aan elkaar vast, zodat het al snel een dansante variatie wordt. 

De dansles
‘Bij de kleine kinderen geef ik ook de placerings oefeningetjes, maar in die lessen is er ook veel ruimte voor vrije expressie. Voor kinderen vanaf 10 jaar krijgt de balletles de traditionele klassieke opbouw: we beginnen met de oefeningen aan de barre, dan de draaicombinaties en petit allegro au milieu en tot slot de grand pas au diagonal. Ik gebruik altijd pianomuziek en over het jaar verdeeld hebben we zachte lyrische en meer dynamische variaties in de les. Vanaf 12 jaar tot en met de volwassenen krijgen de leerlingen voor een langere periode een vaste les, totdat ze die hele les fijn kunnen dansen doordat ze de danscombinaties onder controle hebben. Het tempo ligt hoog, ik wil veel doen, daarom blijft het gevarieerd. De sfeer in mijn lessen is goed, ik zoek altijd naar de gulden middenweg tussen ontspanning en tegelijkertijd steeds een stapje verder komen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Ik geniet van persoonlijk overwinningen van cursisten. Ik ben me bij iedereen bewust van de persoonlijke aandachtspunten. Ik benadruk graag de dingen die goed gaan, dus soms snapt de groep niet waarom ik al complimenten geef voor armbewegingen, terwijl het benenwerk nog zichtbaar meer oefening nodig heeft. Persoonlijke aandacht vind ik belangrijk. Vaak denk ik: wat een geluk dat ik zo’n mooi vak heb!’ 


Nelse Van Heurck

‘Bewegen vanuit vrijheid’ Achtergrond
• Nelse volgde de havo voor muziek en dans bij Codarts Rotterdam.
• Ze is afgestudeerd als dansdocent bij het CIOS in Haarlem.
• Sinds 1 september 2011 is ze als dansdocent verbonden aan Scholen in de Kunst. Ze geeft ook les op scholen in Amersfoort.
• Als zelfstandige leidt ze onder meer cursussen en workshops voor ouderen in zorginstellingen en mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking.
• Ze is actief als danser en maker in onder meer producties voor straattheater.

Als docent
‘Ik ben breed georiënteerd, ik heb leerlingen van 2 tot 93 jaar en ik geef zowel klassiek ballet als moderne dans. In mijn kinder- en jongerengroepen kijk ik vooral naar de dansidentiteit van een kind. Iedereen heeft een eigen dansvocabulaire, dat kan groter en kleiner zijn, maar iedereen beweegt vanuit zijn intrinsieke beleving. Dat wil ik als juf stimuleren. Ik verwacht niet dat je de beste danser wordt, of dat je heel lenig bent. Ik verwacht dat je jezelf laat zien, dat je er durft te zijn in mijn les.’

De les
‘Ik was zelf als kind altijd buiten: spelen en nog meer spelen, heerlijk. Die herinneringen draag ik bij me als ik lesgeef aan kinderen tot ongeveer 9 jaar. Om blessures te voorkomen ben ik wel kritisch op juiste techniek, maar verder zal ik niet oordelen, er zit nog geen goed of slecht bij. Ik leer ze creatief zijn met de pasjes, dansant. Daarom geef ik veel improvisatie opdrachten. De klassieke balletlessen hebben vergeleken bij moderne dans wel een meer technische invalshoek. Maar techniek heeft zoveel lagen: niet alleen hóe doe je een tendu, maar ook: durven spelen met dansmateriaal. Bij de jongeren die al dansen met spitzen werk ik wel heel technisch: “Kom op, die tendu gaat op deze manier! Koppie erbij!”

Sfeer
‘Soms werken we keihard, soms is de sfeer heel speels. Leerlingen zeggen vaak dat ze het gezellig vinden. Ikzelf vind het vooral belangrijk dat de sfeer in de groep veilig is, pas dan kunnen leerlingen zichzelf laten zien. Daarom ben ik zelf open. Er is veel ruimte voor grapjes en we beginnen altijd met een kort kringgesprekje. Bovendien is er geen enkele ruimte voor pestgedrag. Als ik iets merk, benoem ik dat meteen. De kinderen leren met respect naar elkaar kijken. Wat zie je? Wat zijn mooie dingen? Je mag benoemen wat je ziet en je mag gezien worden.’

Geluksmomentjes…
‘Als ik iemand zie bewegen vanuit vrijheid, zonder de restricties van een zelfbeeld – dan zie ik iemand genieten. Dat zijn mijn mooiste momenten.’