Kinderdans, 5 - 7 jaar

Kinderdans, 5 - 7 jaar

Begin jij al te dansen als je muziek hoort? En zou je graag willen leren dat net zo mooi te kunnen als een balletdanser? Een pirouette draaien op één been en je armen daarbij sierlijk omhoog? Maar vind je het minstens net zo fijn om ook te zweven, rollen, vliegen en springen? En om zelf bewegingen te verzinnen en te ontdekken wat je binnen dans nog meer kunt doen met je lichaam? Bijvoorbeeld als een fladderende vlinder of schaatsende ijsbeer door de zaal bewegen. Kom dan meedoen, want dát en nog veel meer komt aan bod in de cursus Kinderdans!


Op speelse wijze leren de kinderen hun eigen lijf beter kennen. Door de creatieve dansopdrachten ontdekken ze hoe ze dansbewegingen op verschillende manieren kunnen inzetten binnen de elementen tijd, ruimte en kracht. Ook maken ze al een beetje kennis met de basisbewegingen uit het klassieke ballet, bijvoorbeeld de plié en de posities. En dat alles op verschillende soorten muziek. Plezier in dansen staat voorop!


Kortom: een uitdagende vrolijke danscursus voor alle jongens en meisjes van 5 tot 7 jaar! 

Aanbod > Kinderdans, 5 - 7 jaar

Docenten voor deze cursus

Nina van Driel

Anouk van Deursen

Pascale de la Fuente

Odilia Meekes

Nina van Driel

‘Ik vraag de leerlingen mee te denken’

Achtergrond
• Nina rondde de opleiding Sociaal Pedagogisch Werk af en ging daarna naar de dansacademie in Tilburg. Daar studeerde ze in 2009 af als docent dans.
• Sinds 2010 geeft Nina les bij Scholen in de Kunst.
• Ze geeft vooral danscursussen voor kinderen van drie tot en met twaalf jaar. Daarnaast heeft ze bij Scholen in de Kunst ook volwassenengroepen dansconditie, waarin ze een mix van dansstijlen verwerkt.
• Nina is vakdocent dans op verschillende basisscholen, ze doceert op de theaterschool en geeft losse workshops 

Als docent
‘Tijdens mijn studie Sociaal Pedagogisch Werk ontdekte ik hoe leuk het was les te geven aan kinderen. Dat wilde ik combineren met dans, omdat ik zelf zo genoot van dansen. Hoe ben ik als juf? Ik denk dat ik oog heb voor de groep, maar ook voor het individu. Ik ga graag in op de belevingswereld van kinderen, ik richt me op hun ontwikkelingsniveau en ik ben een juf van meer dan alleen maar pasjes en techniek. Belangrijkere elementen in mijn les zijn groepsdynamiek, durven presenteren, eigen fantasie en plezier. En ik vind het belangrijk een veilige sfeer te creëren, waarin iedereen zich gezien voelt.’   

Werken met tegenstellingen
‘De dansdocenten van Scholen in de Kunst werken met een gezamenlijk lesplan, gekoppeld aan leeftijden. Dat is ook bij mij de rode draad, zo hebben kinderen een doorlopende leerlijn. In mijn lessen ligt de nadruk daarbij niet zozeer op het technische aspect van dans. Ik benader oefeningen liefst anders. Wanneer ik leerlingen bij klassiek ballet een tendu aanleer, zeg ik niet: “Draai je been uit, gebruik je bovenbeenspieren, strek je voeten.” Alleen focussen op de beweging van je benen is niet genoeg om die beweging ook echt te begrijpen en uit te voeren. In elk geval niet bij kinderen. Dus heb ik het over Pinokkio met hele rechte houten benen en over een andere pop die juist heel slap beweegt. Ik geloof sterk in het werken met tegenstellingen. Als je voelt hoe het werkt om slap te bewegen, dan weet je ook hoe het strak en recht kan.’ 

Lesopbouw
‘We beginnen met een warming up, om in de danssfeer te komen. Lekker rennen, huppelen - verplaatsende bewegingen door de hele ruimte. Daarna geef ik juist oefeningen voor scherpte en concentratie en doen we sprongen over de diagonaal. Het laatste deel zijn de leerlingen altijd creatief bezig, met hun fantasie, in groepjes, soms met materialen als linten en stokken. Elke les heeft een fantasierijk thema, bijvoorbeeld ‘buiten spelen’, dan verwerk ik het gevoel van de schommel of de achtbaan in de bewegingen en ik vraag de leerlingen mee te denken. Eens in de twee jaar hebben we met alle dansgroepen een grote voorstelling. In dat jaar train ik ook bij de allerkleinsten het dansgeheugen, zodat ze een reeks dansbewegingen kunnen maken zonder dat ze mij alleen maar nadoen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als de les die ik thuis gemaakt heb - in m’n eentje aan mijn tafeltje, goed aansluit bij de kinderen. En natuurlijk als ik zie dat de kinderen echt plezier hebben bij het dansen.’ 

Anouk van Deursen

‘Een middel om tot bloei te komen’

Achtergrond 
• Anouk is zelf als leerling op de Scholen in de Kunst begonnen. Na 2 jaar MBO dans als vooropleiding volgde ze de opleiding Docent Dans bij ArtEZ in Arnhem en studeerde in 2016 af.
• Sinds 2016 geeft ze kleuter en kinderdans bij Scholen in de Kunst. Daarnaast geeft ze ook projecten in het basis- en voorgezet onderwijs.
• Anouk geeft les op Amsterdamse basisscholen, op dansscholen en ze heeft net de opleiding voor taal- en rekendans docent afgerond.

Als docent
‘Ik ben van nature rustig. De sfeer in mijn lessen is gemoedelijk, gezellig en ik houd wel van grapjes maken. De rust is de basis van mijn les, van daaruit kan ik leerlingen prikkelen. Wat ik wil als docent? Dat mijn leerlingen genieten! Ik wil ze het gevoel van vrijheid laten ervaren, dat dansen je kan geven. Dansen als middel om te verdwijnen in het moment, even in het hier-en-nu.’

De les
‘Natuurlijk krijgen mijn leerlingen techniek aangeleerd, maar altijd vanuit vrijheid. Ik heb technische doelen - wat ik wil dat ze als groep bereiken binnen een jaar, maar het gaat vooral om de stapjes in de eigen ontwikkeling. Jezelf zijn en van daaruit dingen laten zien – niet alleen maar presteren. Ik ben niet streng en ik wil ook vooral niet dat ze mij alleen maar na doen met pasjes – ik laat ze spelenderwijs veel zelf ontdekken en creëren.’

Geluksmomentjes…
‘Kinderen die openbloeien… Soms komt bijvoorbeeld een meisje binnen, aarzelend, niet lekker in haar vel. De eerste les praat ze niet en komt ze niet van haar plek. En dan langzaam, als de lessen vorderen en als ik haar laat en de tijd geef, beweegt ze mee en gaat ze contact maken. Tegen het eind van de cursus fladdert ze door de zaal. Zo mooi, dan is dans een middel om tot bloei te komen, zonder dat ik er veel voor heb hoeven te doen.’



Pascale de la Fuente

‘Wat een geluk dat ik zo’n mooi vak heb!’

Achtergrond
• Vanaf haar 12e jaar volgde Pascale de la Fuente de vooropleiding dans aan de Nel Roos Academie in Amsterdam, de huidige Nationale Balletacademie. Daarna volgde ze meer modern georiënteerde lessen aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts Rotterdam). In Amsterdam, aan de Scapino Dansacademie, ook inmiddels onderdeel van de huidige Nationale Balletacademie, rondde ze haar klassieke balletopleiding af.
• Tot haar 33e jaar werkte Pascale de la Fuente als danseres, daarna als dansdocent. Ze volgde het docentenseminar voor professionele dansers, op basis van de Vaganova stijl (Pedagogic methodical programme van Kalina Bogoeva).
• Sinds 1999 geeft ze les bij Scholen in de Kunst: kinderdans, klassiek ballet voor kinderen, jongeren en volwassenen en moderne dans. Ook is ze betrokken bij het opstellen van het jaarprogramma voor de School voor Talent Dans. 

Familietraditie
 ‘Ik kom uit een echte dansfamilie, mijn moeder Joyce Miranda, haar drie zussen en mijn eigen zus zijn ook danser, dansdocent en choreograaf geweest. De balletschool van mijn moeder, Die Danserije in Amersfoort is destijds samengegaan met de Amersfoortse muziekschool RMA. Ik heb haar passie voor de dans en haar kennis overgenomen. En er zijn ook nog steeds cursisten in mijn les die hun eerste dansles begonnen bij mijn moeder. 

Van danser naar docent
‘In de loop van de jaren heb ik me ontwikkeld van een danser die lesgeeft, tot een dansdocent met een gevarieerde dansachtergrond en podiumervaring. Mijn lessen hebben een traditionele klassieke basis omdat ik daar zelf zo goed en degelijk in geschoold ben. Vaak vinden mensen mij streng vanwege mijn precisie in de techniek, maar dat is omdat ik door de jarenlange ervaring inmiddels weet wat werkt. Een goede placering, het bewustzijn van de juiste houding, is de basis. Dat bewaak ik in al mijn lessen, voor elke individuele leerling. Mijn klassieke lessen hebben wel een moderne vleug, omdat ik als moderne danser heb gewerkt. Dat komt tot uiting in het dansante, ik combineer de losse danspassen aan elkaar vast, zodat het al snel een dansante variatie wordt. 

De dansles
‘Bij de kleine kinderen geef ik ook de placerings oefeningetjes, maar in die lessen is er ook veel ruimte voor vrije expressie. Voor kinderen vanaf 10 jaar krijgt de balletles de traditionele klassieke opbouw: we beginnen met de oefeningen aan de barre, dan de draaicombinaties en petit allegro au milieu en tot slot de grand pas au diagonal. Ik gebruik altijd pianomuziek en over het jaar verdeeld hebben we zachte lyrische en meer dynamische variaties in de les. Vanaf 12 jaar tot en met de volwassenen krijgen de leerlingen voor een langere periode een vaste les, totdat ze die hele les fijn kunnen dansen doordat ze de danscombinaties onder controle hebben. Het tempo ligt hoog, ik wil veel doen, daarom blijft het gevarieerd. De sfeer in mijn lessen is goed, ik zoek altijd naar de gulden middenweg tussen ontspanning en tegelijkertijd steeds een stapje verder komen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Ik geniet van persoonlijk overwinningen van cursisten. Ik ben me bij iedereen bewust van de persoonlijke aandachtspunten. Ik benadruk graag de dingen die goed gaan, dus soms snapt de groep niet waarom ik al complimenten geef voor armbewegingen, terwijl het benenwerk nog zichtbaar meer oefening nodig heeft. Persoonlijke aandacht vind ik belangrijk. Vaak denk ik: wat een geluk dat ik zo’n mooi vak heb!’ 


Odilia Meekes

‘Jezelf durven laten zien’

Achtergrond
• Odilia is in 1981 afgestudeerd in Amsterdam aan de Nel Roos Academie (later de Nationale Balletacademie), ze volgde daar zowel de dansers- als docentenopleiding.
• Naast haar baan als docent danste ze begin jaren ’80 bij Jazzextension Dance Theatre.
• Sinds 1990 geeft ze danslessen bij Scholen in de Kunst, aan groepen van alle leeftijden binnen peuterdans, klassiek ballet en jazzdance.

Als danseres
‘Als kind van vijf zag ik beelden van De Notenkraker op televisie. Totaal gegrepen, begon ik ter plekke alle danspassen te imiteren. Ik was voorgoed verkocht: ik wist het zeker: later zou ik ballerina worden. Nog steeds is mijn liefde voor dans de basis van al mijn lessen.’

Als docent
‘Volgens mij ben ik een heel enthousiaste docent. Ik werk graag vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerlingen. Met elkaar binnen een plezierige, fijne sfeer bezig zijn staat voorop. Ik hoop mijn cursisten te laten voelen en ervaren dat ze er op hun eigen, waardevolle manier mogen zijn. Binnen improvisatie-opdrachten bijvoorbeeld, probeer ik de kinderen uit te dagen om iets van zichzelf te durven laten zien, in een veilige sfeer, zonder dat iets gek gevonden wordt. Ik hoop dat er zo meer zelfvertrouwen ontstaat.’

De les
Kinderen klassiek
‘Ik vind het prettig als de lesinhoud een afwisseling is van techniek en vrijer bewegen. Dat betekent dat ik aandacht wil hebben voor zowel de vormen uit de academische klassieke dans, als voor het ontwikkelen van eigen dansbewegingen. Algemene doelen zijn voor mij het vergroten van lichaamsbewustzijn, het soepel en sterk maken van de spieren, balans- en muzikaliteitsontwikkeling. Ook grondoefeningen kunnen deel uitmaken van de les. We improviseren, soms met materialen zoals een sjaal of lint, of naar aanleiding van een verhaal, op verschillende soorten muziek. En altijd - dat vond ik als kind het fijnste – bewegen we vanuit de diagonaal: huppelen, marcheren, de schuif- en walspas, aanloop….. grote sprong – dat je denkt: ik vlieg! Ik houd er ook van als kinderen zelf met ideeën komen, soms heb ik me iets voorgenomen, maar ga ik graag mee met iets heel anders!’

Peuters
‘Bij de peuter-ouderlessen vormen algemene bewegingsvormen en improvisatie de kern. Ik laat de kinderen ontdekken wat je allemaal kunt doen met je lichaam, hoe je het in kunt zetten om iets uit te beelden. Er wordt gedanst en bewogen door de ruimte op muziek en liedjes; denk aan stampen, lopen, springen, rollen en schuiven. Een verhaal uit een prentenboek vormt verder de rode draad van de les. Het is altijd weer enorm leuk om te zien hoe ouders en kinderen gedurende deze les op elkaar anticiperen en reageren.’

Jazzdance voor volwassenen
‘Bij jazzdance bewegen we op afwisselende, merendeels populaire muziek. De les bestaat uit een staande warming-up met stretches en krachtoefeningen om het lichaam warm, soepel en sterk te maken. Soms volgt er een kleine (battement of draai-) combinatie door het midden; vervolgens een aantal grondoefeningen. Aan de danscombinatie (die de ene keer lyrisch, en de andere keer snel en dynamisch kan zijn) werken we vaak 3 keer. Binnen de les probeer ik de cursisten te prikkelen hun dansgevoel in de bewegingen tot uiting te laten komen, kortom: voorbij de vorm te komen.’

Presentatie
‘Een keer in de twee jaar is er een grote dansvoorstelling. We werken dan redelijk lang aan één specifieke dans per groep. En als het moment dan daar is: in kostuum en geschminkt het toneel op, dan is dat een onvergetelijke ervaring!’

Geluksmomenten…
‘Als ik een cursist zie opgaan in zijn of haar bewegingen: dat kan zo ontroerend zijn! Dan denk ik: wat een prachtig vak heb ik toch!’