Ik ben een kunstenaar, 4 - 7 jaar
Ontdek ons cursusaanbod tijdens het Open Huis op 26 mei!

Ik ben een kunstenaar, 4 - 7 jaar

Ben jij iemand die het liefst de hele dag zou willen zingen en fluiten, maar lijkt het je ook heerlijk om met je handen in de klei te kneden? Vind je het lastig om te blijven zitten op je stoel. als je dat mooie muzieknummer weer hoort? Droom je er misschien stiekem van om later op het podium te staan als artiest? En is het, omdat je eigenlijk álles wel zou willen doen, moeilijk voor je om hierin een keuze te maken? Kom dan eens meedoen, proeven, en neuzen bij de cursus Ik ben een kunstenaar. Daar komen al deze vormen aan bod. Hoe leuk is dat!?

In blokken van steeds acht lessen gaan kinderen aan de slag met muziekmaken, dansen, knutselen en toneelspelen, met als uitgangspunt één overkoepelend thema. Dat thema loopt als een rode draad door alle lessen. In deze cursus wordt fantasie op allerlei fronten optimaal geprikkeld. Na een gezamenlijke startles, waarin kinderen vast kunnen kennismaken de verschillende docenten van wie ze les krijgen, volgen ze steeds de lessen van de kunstdiscipline die aan de beurt is. Alle vier de disciplines worden zo doorlopen. In de laatste les in juni vindt dan de eindpresentatie plaats. Daarin kunnen de kinderen hun ouders of verzorgers laten zien wat ze allemaal hebben geleerd. Superleuk dus.

Een vervolg?

Misschien dat je na zo’n jaar graag wéér kiest voor eenzelfde soort (vervolg)cursus. Dat kan. Maar het kan ook zomaar zijn dat je hebt ontdekt dat je heel blij wordt van bijvoorbeeld muziekmaken. Bij Scholen in de Kunst vind je dan binnen het aanbod een bij jou passende cursus. Bij twijfel denken we graag met jou of je ouders mee!

Let op de leeftijden bij de verschillende groepen!

Aanbod > Ik ben een kunstenaar, 4 - 7 jaar

Docenten voor deze cursus

Odilia Meekes

Petra Creutzberg

Christine Vermeulen

Anneke Langeraar

Emmelie van Dongen

Jacobijn Erdtsieck

Anouk van Deursen

Sanjeevani Hendriks

Carmen Vrijhoef

Odilia Meekes

‘Jezelf durven laten zien’

Achtergrond
• Odilia is in 1981 afgestudeerd in Amsterdam aan de Nel Roos Academie (later de Nationale Balletacademie), ze volgde daar zowel de dansers- als docentenopleiding.
• Naast haar baan als docent danste ze begin jaren ’80 bij Jazzextension Dance Theatre.
• Sinds 1990 geeft ze danslessen bij Scholen in de Kunst, aan groepen van alle leeftijden binnen peuterdans, klassiek ballet en jazzdance.

Als danseres
‘Als kind van vijf zag ik beelden van De Notenkraker op televisie. Totaal gegrepen, begon ik ter plekke alle danspassen te imiteren. Ik was voorgoed verkocht: ik wist het zeker: later zou ik ballerina worden. Nog steeds is mijn liefde voor dans de basis van al mijn lessen.’

Als docent
‘Volgens mij ben ik een heel enthousiaste docent. Ik werk graag vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerlingen. Met elkaar binnen een plezierige, fijne sfeer bezig zijn staat voorop. Ik hoop mijn cursisten te laten voelen en ervaren dat ze er op hun eigen, waardevolle manier mogen zijn. Binnen improvisatie-opdrachten bijvoorbeeld, probeer ik de kinderen uit te dagen om iets van zichzelf te durven laten zien, in een veilige sfeer, zonder dat iets gek gevonden wordt. Ik hoop dat er zo meer zelfvertrouwen ontstaat.’

De les
Kinderen klassiek
‘Ik vind het prettig als de lesinhoud een afwisseling is van techniek en vrijer bewegen. Dat betekent dat ik aandacht wil hebben voor zowel de vormen uit de academische klassieke dans, als voor het ontwikkelen van eigen dansbewegingen. Algemene doelen zijn voor mij het vergroten van lichaamsbewustzijn, het soepel en sterk maken van de spieren, balans- en muzikaliteitsontwikkeling. Ook grondoefeningen kunnen deel uitmaken van de les. We improviseren, soms met materialen zoals een sjaal of lint, of naar aanleiding van een verhaal, op verschillende soorten muziek. En altijd - dat vond ik als kind het fijnste – bewegen we vanuit de diagonaal: huppelen, marcheren, de schuif- en walspas, aanloop….. grote sprong – dat je denkt: ik vlieg! Ik houd er ook van als kinderen zelf met ideeën komen, soms heb ik me iets voorgenomen, maar ga ik graag mee met iets heel anders!’

Peuters
‘Bij de peuter-ouderlessen vormen algemene bewegingsvormen en improvisatie de kern. Ik laat de kinderen ontdekken wat je allemaal kunt doen met je lichaam, hoe je het in kunt zetten om iets uit te beelden. Er wordt gedanst en bewogen door de ruimte op muziek en liedjes; denk aan stampen, lopen, springen, rollen en schuiven. Een verhaal uit een prentenboek vormt verder de rode draad van de les. Het is altijd weer enorm leuk om te zien hoe ouders en kinderen gedurende deze les op elkaar anticiperen en reageren.’

Jazzdance voor volwassenen
‘Bij jazzdance bewegen we op afwisselende, merendeels populaire muziek. De les bestaat uit een staande warming-up met stretches en krachtoefeningen om het lichaam warm, soepel en sterk te maken. Soms volgt er een kleine (battement of draai-) combinatie door het midden; vervolgens een aantal grondoefeningen. Aan de danscombinatie (die de ene keer lyrisch, en de andere keer snel en dynamisch kan zijn) werken we vaak 3 keer. Binnen de les probeer ik de cursisten te prikkelen hun dansgevoel in de bewegingen tot uiting te laten komen, kortom: voorbij de vorm te komen.’

Presentatie
‘Een keer in de twee jaar is er een grote dansvoorstelling. We werken dan redelijk lang aan één specifieke dans per groep. En als het moment dan daar is: in kostuum en geschminkt het toneel op, dan is dat een onvergetelijke ervaring!’

Geluksmomenten…
‘Als ik een cursist zie opgaan in zijn of haar bewegingen: dat kan zo ontroerend zijn! Dan denk ik: wat een prachtig vak heb ik toch!’


Petra Creutzberg

‘Als ik dat zie gebeuren denk ik: YES!’

Achtergrond
• Petra studeerde in 2009 af aan de Frank Sanders Academie voor Musical en Muziektheater in Amsterdam, met specialisatie zang.
• Sinds 1 september 2010 werkt ze bij Scholen in de Kunst, met groepen kinderen en jongeren.
• Petra heeft gespeeld in kindervoorstellingen, festivalvoorstellingen (o.a. op De Parade) en in muzikale rondleidingen in de Hermitage Amsterdam. In 2012 was ze te zien in The Voice of Holland. 
• Petra treedt op als zangeres, onder andere in het Pink Floyd Project – een Pink Floyd tribute band. 

Als docent
‘Lesgeven past heel goed bij mij: ik vind het leuk kinderen in beweging te krijgen, ze nieuwe dingen te laten ontdekken. Met mijn eigen enthousiasme en met het idee dat het plezier van de leerlingen voorop staat, krijg ik veel voor elkaar. Ik wil de leerlingen net engere dingen laten doen dan ze zelf zouden bedenken of durven. Van theater, zingen en dansen kun je meer zelfvertrouwen krijgen, ook handig voor andere situaties waarin je jezelf moet presenteren. Leerlingen ontdekken dat iets wat eng lijkt, eigenlijk goed te doen is. Heel tof om te merken!’ 

Les
‘We hebben als musicaldocenten bij Scholen in de Kunst een gezamenlijk leerplan met doelen per leeftijdscategorie: welke technieken op het gebied van zang, dans en spel geven we een leerling in een seizoen mee. Hoewel plezier bij mij voorop staat, werken we hard in de les. Ik laat ze vaak in kleine groepjes werken, die elkaar hun werk laten zien en tips en tops geven. De sfeer onderling is heel belangrijk, zeker bij pubers let ik daar goed op. We lachen elkaar niet uit, we helpen elkaar, daar ben ik heel streng in. Hoe ouder leerlingen worden, hoe meer individuele aandacht ik geef.’  

Voorstelling
‘Aan het eind van het seizoen werken we met de hele theaterafdeling naar een voorstelling toe. Ik laat kinderen daar graag zelf initiatief in nemen. Op basis van veel met elkaar brainstormen, verzamel ik ideeën die ik verwerk in de voorstelling. De oudsten heb ik dit jaar ik ook een scène en een monoloog laten schrijven, dat werkte goed. Uiteindelijk is de voorstelling altijd een groot feest, met schminken, kleding, decors – geweldig!’ 

Geluksmomentjes…
‘Als mijn aanwijzingen op z’n plek vallen. Tijdens het repetitieproces ben ik altijd aan het hameren op dingen samendoen en naar elkaar luisteren - vooral bij de kleintjes is dat vaak lastig. Als dat lukt, word ik heel blij. En bijvoorbeeld als jongeren bij het zingen mijn raad opvolgen: alles los durven gooien en de kracht uit hun lijf halen. Als ik dat zie gebeuren, denk ik: YES!’

Links

Christine Vermeulen

‘Het stikt van de geluksmomentjes!’

Achtergrond
• Christine studeerde Muziektherapie en haalde daarna haar lesbevoegdheid als docent muziek
• Vanaf 2001 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst 
• Christine geeft Muziekfabriek voor kinderen en ukelele-les voor volwassenen en kinderen
• Vanuit Scholen in de Kunst is ze docent muziek op verschillende basisscholen 
• In haar vrije tijd speelt Christine viool in een folk-punkband 

Als docent
‘Als ik iets van mezelf weet, is het dat ik ongelofelijk enthousiast ben, soms worden de kinderen in mijn groepslessen daar helemaal vrolijk-hieperdepiep van. Dan spreek ik mezelf soms even toe: rustig aan! Ik wil de kinderen zo graag laten ervaren hoeveel plezier je kunt hebben met muziek maken – hoe leuk het is om met elkaar te zingen, te spelen. Ik weet dat ik dan stiekem ook een heleboel andere dingen bij ze trigger. Ze leren bijvoorbeeld tegenstellingen in muziek herkennen zoals hoog-laag, kort-lang, hard-zacht, maat-ritme, zolang zij maar het gevoel hebben dat ze lol hebben in het muziek maken.’  

Muziekfabriek
‘Ik zorg voor veel afwisseling in de les, zodat ik de kinderen steeds trigger om erbij te blijven. Ik zing veel, ik laat ze zelf dingen verzinnen, muziekjes componeren, en soms geef ik een beetje theorie en we beginnen met noten leren lezen. Ik neem altijd een instrument mee waar we naar kijken en luisteren. We eindigen meestal met een muzikaal spelletje.’  

Ukelele-les
‘Ukelele wordt vaak gekozen door volwassenen die graag een instrument willen leren bespelen. Het is een toegankelijk instrument, waarmee je jezelf zingend kunt begeleiden en in korte tijd al echt muziek kunt maken. De ukelele-lessen zijn vooral in groepsverband in periodes van vijf weken. Maar ik heb ook individuele cursisten, voor korte of langere tijd. Het leuke is dat je in een aantal weken al veel kunt bereiken! Je redt jezelf al snel met een paar akkoorden. Er zijn bijvoorbeeld basisschooldocenten, die met de ukelele in hun klas kinderliedjes willen zingen en dat lukt wel na zeven weken. Het gaat voor mij ook hier om de lol van het muziek maken. Het is zo leuk om jezelf op deze manier te kunnen uiten. Mijn enthousiasme slaat over op andere mensen en dan hoop ik, juist bij volwassenen, dat ze zich vrij voelen. En dan gewoon, hup, gaan! Zingen, spelen! Wat maakt het uit wat anderen denken?!’  

Geluksmomentjes…
‘Het stikt van de geluksmomentjes! Bij de kinderen bijvoorbeeld: als we iets maken met elkaar en het klinkt te gek, en ik zie de kinderen met rode wangen van plezier – daar word ik zielsgelukkig van. Of als ik ze in groepjes laat samenwerken en ze tillen elkaar naar een hoger plan. En aan het eind van het jaar hebben we een optreden met de kinderen van de Muziekfabriek. Dan staan ze allemaal op het podium, de ouders glimmend in de zaal, dan ben ik zo trots!’

Anneke Langeraar

‘Kinderen verbazen me altijd weer’

Achtergrond
• Als kind liep Anneke al rond op de Amersfoortse muziekschool en eigenlijk is ze nooit meer weggegaan.
• Ze studeerde Algemene Muzikale Vorming aan het conservatorium Hilversum en volgde later een opleiding tot kinderkoordirigent.
• Sinds 1980 is ze als docent verbonden aan Scholen in de Kunst. Ze geeft verschillende cursussen voor kinderen: kinderkoren, de Muziekfabriek en Muziek met je peuter. Daarnaast leidt ze een gemengd ensemble voor tweede- en derdejaarsleerlingen.
• Anneke geeft op projectbasis algemene muzikale vorming op basisscholen en peutermuziek op kinderdagverblijven.
• Ze leert mensen met een beperking piano spelen, zingen en muziek maken. 

Als docent 
‘Soms verbaast het me – na al die jaren, dat ik het nog steeds zo ontzettend leuk vind. Ik ben dus enthousiast, ik geniet van het contact met de kinderen, ze zijn zo open, we hebben altijd zo veel plezier! Ik wil ze laten ervaren dat muziek maken leuk is om te doen. Dat je er iets aan hebt: je kan je ei erin kwijt. En het is fijn om naar te luisteren. Mijn enthousiasme slaat meestal over. Als ik merk dat kinderen iets niet leuk vinden, dan praat ik erover. Sommigen houden niet van zingen, of een klokkenspel klinkt te schel aan hun oren – dan probeer ik daar wat aan te doen.’  

Muziekfabriek 
‘Bij de Muziekfabriek werken we met een vast schema. In het begin gaan de lessen over maat en ritme. Daarna werken we met de muzikale tegenstellingen: hoog-laag, lang-kort, hard-zacht. We zingen altijd zodat je meteen muziek maakt, ze leren de basis van het noten lezen en we werken toe naar de keuze voor een instrument. Elke week neem ik een ander instrument mee, we bekijken filmpjes en ik nodig oudere leerlingen met hun instrument uit, zodat de kinderen ervaren dat het binnen hun bereik ligt. Tijdens de Muziekmarkt kunnen de kinderen alle instrumenten uitproberen met de docent. En we praten erover: houd je van samen? Of speel je liever alleen? Houd je van zingen – misschien piano of gitaar?’  

Lekker zingen
‘Bij mijn kinderkoren gaat het om houding, stemvorming, articulatie en adem. Maar we gaan vooral lekker zingen. Zingen zit in de lift merk ik – de koren breiden zich elk jaar uit. De kinderen hebben het leuk met elkaar, gelukkig – dat is een voorwaarde om goed te kunnen zingen. We hebben “de solo van de week”, dan mag je in je eentje een lied zingen, de andere kinderen geven daarna tops en tips. Het hoeft niet en het kan ook met z’n tweeën. Maar kinderen vinden het meestal leuk en het helpt ze thuis aan het oefenen te krijgen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Kinderen verbazen me altijd weer. Ik weet soms echt niet of ze iets kunnen en dan ineens is het er – zo leuk om mee te maken. En het samen zingen met koor, in canon of meerstemmig - en als het dan mooi klinkt...’  


Emmelie van Dongen

'Onderzoeken hoe je samen iets overdraagt aan het publiek'

Achtergrond
• Emmelie studeerde creatieve therapie in Amersfoort en volgde later de opleiding voor theaterdocent aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht.
• Vanaf haar 12e speelde ze toneel, onder andere bij Jeugdtheater Hofplein in Rotterdam.
• Sinds 2007 is Emmelie verbonden aan Scholen in de Kunst. Ze heeft inmiddels zeven vaste groepen met kinderen en jongeren.
• Vanuit Scholen in de Kunst geeft Emmelie theaterles op scholen in Amersfoort
• Sinds 2014 is zij naast theaterdocent ook kindertrainer Mindfulness. Ze begeleidt vanuit een praktijk aan huis kinderen met behulp van creativiteit en mindfulness.

Als docent
‘Ik ben heel speels met kinderen en ik merk dat mijn gevoel voor humor hen raakt. Ik geef les op basis van mijn expertise. Daarnaast luister ik graag naar wat een groep nodig heeft. Mijn doel is leerlingen te laten ervaren hoe fijn het is om je uit te drukken met je lijf; dat het je kracht geeft als je stevig staat; dat je met elkaar in verbinding bent als je samen dingen creëert. Dat is voor mij theater maken: onderzoeken hoe je samen iets overdraagt aan het publiek. Soms is dat een boodschap, soms een verhaal.’

De les
‘Het gaat in mijn lessen om het proces van het creëren, daardoor zijn de eindproducties misschien minder flashy als het gaat om bijvoorbeeld kostuums en decors. Ik vind dat de kracht van veel lessen bij Scholen in de Kunst, samen onderzoeken. Met kleuters geef ik les aan de hand van geleide fantasie, ik vertel een verhaal, zij spelen mee met de groep als geheel. Ik leg hen vragen voor wat er met de hoofdpersoon kan gebeuren en geef hen daarmee medeverantwoordelijkheid. Hoe ouder ze zijn, hoe meer zelfstandigheid ik kinderen geef. Soms maak ik gebruik van een bestaand toneelstuk, maar vaak werk ik vanuit een bepaald uitgangspunt. Met jongeren en tieners onderzoeken we bijvoorbeeld een bepaald thema. Ik vraag ze wat hen daarbij raakt en hoe ze dat herkennen uit hun eigen leven. Bijvoorbeeld tieners laat ik spelen met ‘de elementen’, ik laat ze onderzoeken: wat maakt iemand vurig, welke beroepen passen daarbij?’

Geluksmomentjes…
‘Ik heb zoveel geluksmomenten als juf, ik word zo vaak verrast. Soms laat ik ze in tweetallen een oefening doen, bijvoorbeeld een onderwerp bespreken en als ik dan rondloop… die gesprekken. Dan hoor ik kinderen van tien over de zin van het leven. Dan skip ik meteen de opdracht die ik bedacht had en zoek ik in het spel aansluiting bij die gesprekken. Geweldig.’


Jacobijn Erdtsieck

Anouk van Deursen

‘Een middel om tot bloei te komen’

Achtergrond 
• Anouk is zelf als leerling op de Scholen in de Kunst begonnen. Na 2 jaar MBO dans als vooropleiding volgde ze de opleiding Docent Dans bij ArtEZ in Arnhem en studeerde in 2016 af.
• Sinds 2016 geeft ze kleuter en kinderdans bij Scholen in de Kunst. Daarnaast geeft ze ook projecten in het basis- en voorgezet onderwijs.
• Anouk geeft les op Amsterdamse basisscholen, op dansscholen en ze heeft net de opleiding voor taal- en rekendans docent afgerond.

Als docent
‘Ik ben van nature rustig. De sfeer in mijn lessen is gemoedelijk, gezellig en ik houd wel van grapjes maken. De rust is de basis van mijn les, van daaruit kan ik leerlingen prikkelen. Wat ik wil als docent? Dat mijn leerlingen genieten! Ik wil ze het gevoel van vrijheid laten ervaren, dat dansen je kan geven. Dansen als middel om te verdwijnen in het moment, even in het hier-en-nu.’

De les
‘Natuurlijk krijgen mijn leerlingen techniek aangeleerd, maar altijd vanuit vrijheid. Ik heb technische doelen - wat ik wil dat ze als groep bereiken binnen een jaar, maar het gaat vooral om de stapjes in de eigen ontwikkeling. Jezelf zijn en van daaruit dingen laten zien – niet alleen maar presteren. Ik ben niet streng en ik wil ook vooral niet dat ze mij alleen maar na doen met pasjes – ik laat ze spelenderwijs veel zelf ontdekken en creëren.’

Geluksmomentjes…
‘Kinderen die openbloeien… Soms komt bijvoorbeeld een meisje binnen, aarzelend, niet lekker in haar vel. De eerste les praat ze niet en komt ze niet van haar plek. En dan langzaam, als de lessen vorderen en als ik haar laat en de tijd geef, beweegt ze mee en gaat ze contact maken. Tegen het eind van de cursus fladdert ze door de zaal. Zo mooi, dan is dans een middel om tot bloei te komen, zonder dat ik er veel voor heb hoeven te doen.’



Sanjeevani Hendriks

Carmen Vrijhoef