Guitarra Parenta 2.0! niveau 2

Guitarra Parenta 2.0! niveau 2

Dit is een vervolg op de cursus 'Guitarra Parenta!', die speciaal is bedoeld voor ouders van gitaarspelende kinderen. De basisvaardigheden van het gitaarspel heb je in de startcursus geleerd,  nu gaan we deze vaardigheden toepassen in verdere oefeningen en leuke populaire liedjes. Ook in deze cursus houden we weer rekening met de drukke agenda’s. We studeren in de les zelf en wat je thuis kunt doen is meegenomen., maar niet verplicht.

Wat ga je leren in deze vervolgcursus? We gaan aan de slag met samenspel, akkoorden, arpeggio’s, bindingen, theorie van de muziek, noten lezen, tabs en canonisch spel. De les begint met het stemmen van de gitaren, vervolgens starten we met een nieuw lied of een nieuwe techniek en daarna werken we aan eerder uitgedeeld materiaal.  

Meedoen aan deze cursus geeft ouders inzicht in het instrument van hun kind(eren). Ze maken op directe wijze mee hoe het is om iets te leren. De cursisten ervaren dan zowel het plezier als de moeilijkheden die hun zoon/dochter ook heeft. De sfeer is altijd ontspannen, er is passend aanbod bij vraag en niveau 

Heb je geen kind op gitaarles? Ook dan kun je meedoen wanneer je op een zeer laagdrempelig niveau met muziekmaken wilt starten. Smaakt het naar meer, dan kun je bij ons natuurlijk ook terecht voor individuele gitaarlessen.

Aanbod > Guitarra Parenta 2.0! niveau 2

Docenten voor deze cursus

Daan van der Vliet

Daan van der Vliet

'Hoe meer je betrokken raakt, hoe meer je voor een kind gaat betekenen'

Achtergrond 
• Daan van der Vliet (1968) studeerde klassiek gitaar aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam bij Wim Pfister en Lex Eisenhardt én een jaar aan het conservatorium Lorenzo Perosi te Biella (Italië) bij Angelo Gilardino.
• Vanaf 2002 geeft hij les bij Scholen in de Kunst. Daarnaast werkt hij als coördinator binnen de afdeling Kunst in Vrije Tijd en als hoofd van de RVE tokkel en zang.  
• Als uitvoerend musicus richt Daan zich de laatste jaren steeds meer op muziek uit de 16e en 17e eeuw. Hij speelt daarom ook barokgitaar en theorbe.  
• Daan schrijft zelf veel muziek voor zijn leerlingen. 

Als docent 
‘Ik ben duidelijk in wat ik vraag van een leerling, mijn lessen zijn gestructureerd en ik verwacht dat de leerling zich houdt aan de afspraak die we maken. Maar wát ik precies vraag, verschilt per kind. Elke leeftijd vraagt een andere benadering. Ik geef alle type kinderen les, langzame of snelle kinderen, kinderen met ADHD, autistische en hoogbegaafde kinderen. Ik kijk echt naar de individuele vraag en heb geen oordeel over kunnen of mogelijkheden.’ 

De les 
‘De basis van mijn lessen is klassiek gitaar, noten leren lezen, tellen, voordracht, muzikale ontwikkeling, techniek, etc. Daarnaast komen uiteraard akkoorden en samenspel ruim aan bod. Ik integreer aspecten van de Kodaly Methode : we zingen de stukjes en proberen ze dan uit het hoofd te spelen. Zo gaan kinderen muziek beleven en leren ze melodisch spelen. Ik werk niet met tablatuur die je op internet vindt. Als kinderen vooral akkoorden willen leren, of elektrische gitaar willen spelen, dan verwijs ik ze met alle liefde door naar een collega.’  

Studeren 
‘Contact met ouders vind ik heel belangrijk, ik heb graag korte lijntjes met hen, ze mogen bij de lessen zitten. Ik kan in 25 minuten per week niet alles betekenen voor de muzikale ontwikkeling van een leerling; Ik vraag van ouders dat ze hun kind er vijf keer per week aan herinneren dat ze moeten studeren. Het helpt ontzettend als ouders de leerling begeleiden bij het tijd vrij maken tussen sport, huiswerk en de computer. Ik hoop dat ze er soms naast gaan zitten, maar allerbelangrijkst is dat ouders zich realiseren: gitaar oefenen gaat niet vanzelf. Het kost een kind ongeveer drie jaar om oefendiscipline te ontwikkelen en vaak is muziek studeren het eerste moment waarop kinderen geconfronteerd worden met iets dat niet vanzelf gaat.’  

Geluksmomenten… 
‘Mijn taak als docent gaat verder dan het leren gitaar spelen. Ik begeleid kinderen in een belangrijke fase van hun leven. Zeker als ik hen langer op les heb, ontstaat er een speciale band. Hoe meer je betrokken raakt, hoe meer je voor een kind gaat betekenen. Dat voelt heel bijzonder.’