fotografie 23_ Heleen Jonkman IMG_8186.jpg

Fotografie, niveau 2

Deze cursus is het vervolg op de cursus Fotografie, niveau 1 en ook geschikt voor de geoefende fotograaf. Je leert fotografie creatiever in te zetten en verlegt je grenzen met uitdagende opdrachten. 


Deze cursus is geschikt voor mensen, die de technische basis al tot op zekere hoogte beheersen. We gaan vooral je eigen creativiteit aanspreken en werken aan foto's die meer zijn dan een plaatje.


Er wordt gewerkt in series. Series geven houvast bij het nadenken over je foto's en geven richting aan je ontwikkeling als fotograaf. Schrijf je snel in, want er is beperkt plek!


Aanbod > Fotografie, niveau 2

Docenten voor deze cursus

Anton Havelaar

Anton Havelaar

‘Als je fotografeert, geniet je meer van de wereld om je heen’
Achtergrond
• Anton studeerde in 2005 af aan de Fotoacademie in Amsterdam met als specialisaties landschap en portret. Naast eigen projecten, meestal landschapsfoto’s, maakt hij portretten in opdracht en reportages voor bedrijven of individuele personen.
• Zijn eigen werk verkoopt hij via de Nationale Beeldbank en internationale stockbureaus. Via de Kunstuitleen in het Eemhuis is beeld van hem te huur en te koop.
• Sinds enkele jaren geeft hij cursussen fotografie bij Scholen in de Kunst.

Als docent
‘Volgens mij ben ik enthousiast en kritisch – ik geloof dat ze me ook een beetje streng vinden. Ik wil graag dat mensen zich ontwikkelen in mijn cursus. Elke week bespreken we opdrachten die ze thuis gemaakt hebben, en als er van alles aan de foto mankeert, krijgen ze dat wel te horen. Maar, zeker vanuit een positieve benadering!’

De cursus
‘Ik geef een basis- en een vervolgcursus. Na de basiscursus moet de leerling alle technisch belangrijke zaken begrijpen, kunnen omgaan met de camera, sluitertijden en diafragma’s beheersen. Maar het gaat natuurlijk verder dan dat. Ik leer mensen beter kijken en meer plezier beleven aan beelden. De vervolgcursus is gericht op de ontwikkeling van een eigen handschrift, iedereen heeft een eigen manier van kijken en affiniteit met een ander aspect van fotografie. Ik laat mijn cursisten daarom een langlopend individueel project doen. Eerst omschrijven ze hun idee op papier. Daar baseren ze een concept op dat ze ten slotte uitwerken in fotografie. Voor amateurs hoog gegrepen, maar als je doelen niet hoog stelt kom je niet verder.’

De les
‘Naast het eigen project geef ik ook tussenopdrachten. In de les werken we meestal ook met de camera: in het donker buiten, portretten maken, of abstracte foto’s, bijvoorbeeld aan de hand van een gedicht. Aan het begin van de les bekijken we foto’s uit kranten en tijdschriften die mensen die week verzameld hebben. Zo kijken ze bewuster naar de enorme hoeveelheid beelden om zich heen, het zoeken houdt ze scherp! Het bespreken van de eigen foto’s maakt altijd een groot deel uit van lessen. Alle technische en artistieke zaken komen dan aan de orde, toegesneden op beelden van de cursist. Zo kom ik er vanzelf achter hoe iemand zich ontwikkelt – bij de een kan ik wat milder zijn, bij de ander stel ik hoge eisen.’

Geluksmomentjes…
‘Het is geweldig te zien hoe iedereen zich ontwikkelt! Meestal komen cursisten binnen met een beetje een vaag idee. Ik zie dan de verwondering over hoeveel er mogelijk blijkt, wat je artistiek kunt doen met een camera. Fotograferen is genieten van de wereld om je heen en als het dan lukt – en iedereen kijkt bewonderend, in de les op het grote scherm….’