Elektrische gitaar (en akoestisch pop)

Elektrische gitaar (en akoestisch pop)

De gitaarfamilie is niet compleet zonder de elektrische gitaar. Onmisbaar in de populaire muziek en het hart van de meeste popbands. Verschil met de gewone gitaar is dat er een versterker nodig is om geluid te produceren. 

Lessen
Elektrische gitaarles is er voor jong en oud. Je kunt na je pensioen beginnen, maar ook vanaf 9 jaar. Ben je jonger dan 9 jaar maar wil je toch al elektrisch gitaar gaan spelen, dan kan dat in overleg met de docent. Je kunt een proefles afspreken en met de docent de mogelijkheden bespreken. 

De eerste paar jaar wordt er soms in kleine groepjes lesgegeven, maar individueel les volgen kan ook. Volwassen leerlingen krijgen meestal individueel les, maar als er een leuke groep kan worden samengesteld, dan kan dat ook. Of het mogelijk is hangt ook af van de muzikale voorkeuren en de mate waarin leerlingen gevorderd zijn op de gitaar.

Aan de hand van liedjes uit het poprepertoire houd je je bezig met akkoorden, toonladders, verschillende speeltechnieken, improvisatie, begeleiding en samenspel. Nadat je de basisvormen kent kun je je gaan specialiseren in jouw favoriete muziekstijl. 

Proeven
Als je wilt proeven hoe het is om elektrisch gitaar te spelen kun je ook ‘ontdek de elektrische gitaar’ volgen. Je kunt ook bij deze cursus terecht als je popmuziek op je (staalsnarige) akoestische gitaar wilt leren spelen. 

Oefenen
Natuurlijk hoort dagelijks oefenen bij het leren bespelen van een instrument. Afhankelijk van leeftijd en niveau is dit zo'n 20 tot 40 minuten per dag. Het werkt goed als je dit op een vast tijdstip op de dag doet. Hulp van ouders in de vorm van herinneren aan het oefenen en het vaststellen van een vaste oefentijd helpt hierbij enorm! Hoe je het beste kunt oefenen hoor je van je docent. 

Nog vragen?
Je kunt altijd contact opnemen met ons om te overleggen of een vraag te stellen. 

Leskaart
We bieden voor instrumentale lessen ook een losse leskaart aan van 175 lesminuten. Die minuten zijn vrij inzetbaar, bijvoorbeeld voor langere lessen, of voor 7 lessen van 25 minuten. Dit bespreek je samen met je docent. De leskaart kost: 

€ 175,- voor 6 - 20 jaar

€ 195,- voor 21 - 99 jaar

Helaas is het op dit moment nog niet mogelijk de leskaart online te kopen. Wil je een leskaart, stuur dan een e-mail naar onze cursistenadministratie. Vermeld in de onderwerpregel 'leskaart plus het instrument waarvoor je de leskaart wilt gebruiken'.


Aanbod > Elektrische gitaar (en akoestisch pop)

Docenten voor deze cursus

Jeroen Becx

Sander Hop

Leon de Kroes

Jeroen Becx

Binnenkort volgt hier het interview met Jeroen! Wie nu al meer wil weten kan terecht op jeroenbecx.nl .

Sander Hop

‘Op zoek naar de drijfveer van de leerling’

Achtergrond
• Sander studeerde Elektrische gitaar jazz en lichte muziek aan de conservatoria van Den Haag en Utrecht.  
• Sinds 2000 is hij verbonden aan Scholen in de Kunst. Inmiddels als docent elektrische gitaar, bandcoach en coördinator popbands en popsamenspel.
• Sander is ook uitvoerend musicus, componist, producer en webdesigner. 

Als docent
‘Ik probeer een relaxte sfeer te creëren in mijn les - ik maak graag samen plezier en ben flexibel. Ik ga altijd op zoek naar de drijfveer van de leerling, dat is mijn uitgangspunt. Ik haak in op de belangstelling voor bijvoorbeeld een bepaalde muziekstijl. Verplichte figuren voor iedere gitarist verweef ik met de motivatie van de leerling. Dus een leerling die fan is van de Red Hot Chili Peppers en bepaalde akkoorden moet leren, geef ik een liedje van de Peppers waar die akkoorden in voorkomen. Maar ik laat ook verschillende muziekstijlen horen en ik speel dingen voor, om ze te inspireren hun horizon te verbreden.’ 

Elektrische gitaarles
‘Mijn leerlingen zijn tussen de 9 en de 60 jaar oud, het merendeel is tiener. Vanaf negen jaar zijn de handen en armen van een kind groot genoeg voor de elektrische gitaar. Dat je zou moeten beginnen met klassiek gitaar is een ouderwets idee. Het kan natuurlijk goed, de overgang kan soepel gaan, maar als een kind echt popmuziek wil spelen, dan kan het repertoire op de klassieke afdeling wat ver van ze afstaan. Dan bestaat de kans dat ze afhaken.’  

Methode
‘Hoewel ik geen specifieke methode volg, loopt er zeker een rode draad door de lesjaren. We beginnen met grove motoriek: grote bewegingen, grote akkoorden. Langzamerhand wordt het fijner en werken we van akkoorden naar melodieën. Improvisatie is daarbij een belangrijk onderdeel. Ik werk minder met notenschrift – als popmuzikant speel je alles uit je hoofd! Als je dus gewoon lekker gitaar wil spelen in een bandje werk ik vooral met akkoorddiagrammen en -schema’s. Daarnaast gebruik ik tabulatuur, een grafische manier van weergeven. Daar is online ook veel van te vinden, handig als leerlingen zelf bepaalde nummers willen uitzoeken.’  

Oefenen
‘Op les zijn we lekker bezig en als het goed is, gaan leerlingen daar thuis mee verder. Oefenen moeten ze voor zichzelf doen, niet voor mij! Ik wijs ze er wel op wat ze moeten doen als ze goed of beter willen worden, maar het is hun hobby, hun eigen verantwoordelijkheid. Er zijn ook volwassen leerlingen die geen tijd hebben om te oefenen en de les op zich leuk en waardevol vinden. Prima!’

Bandcoaching
‘Bij de cursus Popband is het de kunst de verschillende cursisten, met allerlei instrumenten, smaken en niveaus tot een hechte groep te smeden. Dat lukt alleen als ik iedereen de rol geef die hij aankan, dan wordt het geheel groter dan de individuele inbreng. En het wordt echt leuk als de band ook sociaal een groep wordt, dan zie ik ze na afloop samen naar Albert Heijn gaan of nog even blijven hangen op het Eemplein. Dat vertaalt zich naar de muziek, dan is er communicatie, daar gaat het om.’   

Geluksmomentjes…
‘Bij gitaarles kan ik ontroerd raken als iemand een aha-erlebnis heeft. Als iets aanslaat en een leerling daar helemaal enthousiast van wordt. En bij de bandjes? Als ik voel dat het onderling klikt en er écht muziek gemaakt wordt. Of als ze initiatief gaan tonen en bijvoorbeeld een optreden regelen of eigen nummers gaan schrijven. Eigenlijk als ze mij niet meer nodig hebben, dan heb ik het goed gedaan!’  


Leon de Kroes

‘Door weer en wind, met dat gitaartje op hun rug’

Achtergrond 
• Leon studeerde zowel klassiek als elektrische gitaar aan het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam.
• Sinds 1991 geeft hij les bij Scholen in de Kunst.
• Leon soleerde met orkesten en was actief als solist tijdens internationale gitaarfestivals, in het Segovia Gitaar Kwartet en in diverse bands. Hij geeft geregeld uitvoeringen als solist.

Als musicus
‘Ik ben altijd gefascineerd geweest door de rijkdom van de klanken en kleuren van de gitaar en ik houd van het instrument omdat melodie en harmonie er zo mooi samenkomen. Bovendien heb ik met gitaar de mogelijkheid gehad om heel veel verschillende soorten muziek te leren beheersen: klassieke gitaarmuziek, jazz, blues, rock, flamenco en improviseren. Ik denk dat klassiek gitaarspelen mij het gelukkigst maakt: mooie Spaanse muziek, Bach. Maar als ik improviseer op elektrische gitaar, in een bandje, ben ik echt in het moment en dat geeft weer een andere kick.’

Als docent
‘Melodieën spelen, klank maken – gitaar is zo’n mooi instrument, dat wil ik overdragen. Ik wil mijn leerlingen leren hun gevoel over te brengen. Ik kijk altijd naar wat een kind raakt. Dat probeer ik aan te moedigen, heel intuïtief, maar wel met een idee voor de lange termijn. Wat willen ze kunnen over een paar jaar?’

Methode
‘Als kinderen blanco binnenkomen, begin ik met een klassieke methode: gitaar vasthouden, noten lezen, posities, de basisdingen. Als ze na een paar jaar willen overstappen op popliedjes, improviseren, is dat mogelijk. Liefst in combinatie met klassiek gitaar, want dat blijft een rijke bron. Als er de leeftijd komt dat ze misschien wel willen stoppen, ben ik blij dat ik het met de elektrische gitaar aantrekkelijk kan houden. Het is echt een andere manier van muziek maken, je zit veel minder in je hoofd en het appelleert aan een andere kant van je persoonlijkheid. Kinderen leren meer durven, loslaten. De kick die je daarvan krijgt, doet iets voor hun zelfvertrouwen.’

Oefenen
‘Ik verwacht dat leerlingen thuis hun lessen voorbereiden, natuurlijk de ene keer beter dan de andere. Ik hoop dat ze in het eerste jaar de discipline leren, leren dat het commitment vraagt. Het helpt enorm als ouders het oefenen stimuleren, belangstelling tonen, naar voorspeelavonden gaan. Ze zijn ook altijd welkom in de les.’

Geluksmomentjes…
‘Ik word sowieso blij van het contact met leerlingen, van de band die we opbouwen. Het is toch bijzonder dat ze jarenlang blijven komen, door weer en wind, met dat gitaartje op hun rug. Ik geniet ook als leerlingen lol hebben met elkaar bij het samenspelen. En natuurlijk ben ik blij als ze iets overwinnen, als ik zie dat ze ook echt wat kunnen en presteren op hun eigen niveau. Maar eigenlijk zijn er veel leerlingen die echt al goed spelen en me weten te raken met hun spel.’