Dansen met je peuter, 2 - 3 jaar

Dansen met je peuter, 2 - 3 jaar

Komt je kleine van 2 of 3 jaar meteen in beweging zodra hij of zij muziek hoort en spat de vrolijkheid er dan vanaf? Dan is deze danscursus iets voor je kind én jou! Lekker, spelenderwijs, aan de slag met dans en beweging; van rollen en springen, tot schuiven, draaien en rennen. Samen ontdekken hoe je kunt stampen als een olifant, maar ook hoe je kunt fladderen als een vlinder. Dit alles ondersteund door muziek, liedjes en een prentenboekverhaal. 


Met z’n tweetjes plezier hebben door samen te dansen, dat is dubbele pret! En wat in de lessen aan bod komt, kan thuis gewoon weer worden herhaald. Mocht het voor jou, als ouder, niet mogelijk zijn om zelf de lessen te volgen, dan zijn opa of oma natuurlijk ook van harte welkom om met je kleine mee te komen.


NB Er zijn aparte lessen voor 2+ en 3+ jarigen!


Aanbod > Dansen met je peuter, 2 - 3 jaar

Docenten voor deze cursus

Odilia Meekes

Odilia Meekes

‘Jezelf durven laten zien’

Achtergrond
• Odilia is in 1981 afgestudeerd in Amsterdam aan de Nel Roos Academie (later de Nationale Balletacademie), ze volgde daar zowel de dansers- als docentenopleiding.
• Naast haar baan als docent danste ze begin jaren ’80 bij Jazzextension Dance Theatre.
• Sinds 1990 geeft ze danslessen bij Scholen in de Kunst, aan groepen van alle leeftijden binnen peuterdans, klassiek ballet en jazzdance.

Als danseres
‘Als kind van vijf zag ik beelden van De Notenkraker op televisie. Totaal gegrepen, begon ik ter plekke alle danspassen te imiteren. Ik was voorgoed verkocht: ik wist het zeker: later zou ik ballerina worden. Nog steeds is mijn liefde voor dans de basis van al mijn lessen.’

Als docent
‘Volgens mij ben ik een heel enthousiaste docent. Ik werk graag vanuit een persoonlijke betrokkenheid met de leerlingen. Met elkaar binnen een plezierige, fijne sfeer bezig zijn staat voorop. Ik hoop mijn cursisten te laten voelen en ervaren dat ze er op hun eigen, waardevolle manier mogen zijn. Binnen improvisatie-opdrachten bijvoorbeeld, probeer ik de kinderen uit te dagen om iets van zichzelf te durven laten zien, in een veilige sfeer, zonder dat iets gek gevonden wordt. Ik hoop dat er zo meer zelfvertrouwen ontstaat.’

De les
Kinderen klassiek
‘Ik vind het prettig als de lesinhoud een afwisseling is van techniek en vrijer bewegen. Dat betekent dat ik aandacht wil hebben voor zowel de vormen uit de academische klassieke dans, als voor het ontwikkelen van eigen dansbewegingen. Algemene doelen zijn voor mij het vergroten van lichaamsbewustzijn, het soepel en sterk maken van de spieren, balans- en muzikaliteitsontwikkeling. Ook grondoefeningen kunnen deel uitmaken van de les. We improviseren, soms met materialen zoals een sjaal of lint, of naar aanleiding van een verhaal, op verschillende soorten muziek. En altijd - dat vond ik als kind het fijnste – bewegen we vanuit de diagonaal: huppelen, marcheren, de schuif- en walspas, aanloop….. grote sprong – dat je denkt: ik vlieg! Ik houd er ook van als kinderen zelf met ideeën komen, soms heb ik me iets voorgenomen, maar ga ik graag mee met iets heel anders!’

Peuters
‘Bij de peuter-ouderlessen vormen algemene bewegingsvormen en improvisatie de kern. Ik laat de kinderen ontdekken wat je allemaal kunt doen met je lichaam, hoe je het in kunt zetten om iets uit te beelden. Er wordt gedanst en bewogen door de ruimte op muziek en liedjes; denk aan stampen, lopen, springen, rollen en schuiven. Een verhaal uit een prentenboek vormt verder de rode draad van de les. Het is altijd weer enorm leuk om te zien hoe ouders en kinderen gedurende deze les op elkaar anticiperen en reageren.’

Jazzdance voor volwassenen
‘Bij jazzdance bewegen we op afwisselende, merendeels populaire muziek. De les bestaat uit een staande warming-up met stretches en krachtoefeningen om het lichaam warm, soepel en sterk te maken. Soms volgt er een kleine (battement of draai-) combinatie door het midden; vervolgens een aantal grondoefeningen. Aan de danscombinatie (die de ene keer lyrisch, en de andere keer snel en dynamisch kan zijn) werken we vaak 3 keer. Binnen de les probeer ik de cursisten te prikkelen hun dansgevoel in de bewegingen tot uiting te laten komen, kortom: voorbij de vorm te komen.’

Presentatie
‘Een keer in de twee jaar is er een grote dansvoorstelling. We werken dan redelijk lang aan één specifieke dans per groep. En als het moment dan daar is: in kostuum en geschminkt het toneel op, dan is dat een onvergetelijke ervaring!’

Geluksmomenten…
‘Als ik een cursist zie opgaan in zijn of haar bewegingen: dat kan zo ontroerend zijn! Dan denk ik: wat een prachtig vak heb ik toch!’