Aquarel, alle niveaus
Ontdek ons cursusaanbod tijdens het Open Huis op 26 mei!

Aquarel, alle niveaus

Aquarelleren is een moeilijke, maar zeer bevredigende techniek. Krijg de kunst van het maken van een goed opgebouwde aquarel bij ons onder de knie!


In deze cursus verdiep je je in de spannende techniek van het aquarelleren. Door lesopdrachten leer je technieken en materialen te gebruiken. Je krijgt uitleg over beeldelementen zoals kleurgebruik, licht en structuur. Je ontwikkelt je verbeelding met speelsheid, lef en spontaniteit. Je experimenteert en bouwt aan je eigen stijl.


Vrij werken in atelier

Als volwassen jaarcursist beeldende kunst kun je gratis gebruik maken van 'Vrij werken in atelier'. Dat kan op momenten dat er geen lessen zijn. De vastgestelde ateliertijden vind je op de website en cursisten worden per e-mail op de hoogte gesteld.


Aanbod > Aquarel, alle niveaus

Docenten voor deze cursus

Erwin van Zijl

Joyce Hellemans

Erwin van Zijl

‘Een eigen verhaal kwijt kunnen’

Achtergrond
• Erwin studeerde in 1986 af als eerstegraads docent aan de Hoge School voor Beeldende Kunst Utrecht.  
• Sinds 2003 is hij verbonden aan Scholen in de Kunst, op dit moment verzorgt hij cursussen voor jongeren en volwassenen.
• Vanuit zijn eigen atelier werkt Erwin als beeldend kunstenaar.
• Daarnaast heeft hij altijd op verschillende plekken lesgegeven en workshops verzorgd voor alle leeftijden in verschillende technieken. 

Als docent
‘In de loop van de jaren ben ik me meer coach gaan voelen dan docent. Mijn manier van lesgeven is minder schools geworden en ik geef meer individueel uitleg. Cursisten hebben vaak een helder idee over wat ze kunnen en willen. Ook bij de jongeren geef ik vaak tips en techniek toegespitst op het werk van de persoon. Ik heb wel een achterliggend doel: wat je ook doet, ik coach iemand om dat zo optimaal mogelijk te doen. Maar mensen komen voor hun ontspanning, dus ik kan niet te veeleisend zijn.’ 

De les
‘Ik werk vaak thematisch, of ik geef opdrachten waar je verschillende kanten mee op kan. Op basis daarvan overleggen we. Wat willen de cursisten zelf? Kunnen we gemeenschappelijkheid creëren in alles wat kan? Ik vind het leuk de verbeelding te stimuleren, mensen te motiveren een verhaal te vertellen met hun werk - het communicatieve aspect van kunst. De creativiteit spreek ik aan door ze verschillende mogelijkheden te laten uitproberen. Daarbij laat ik veel voorbeelden zien, soms neem ik een hele stapel boeken mee.’  

Sfeer
‘Er wordt hard gewerkt. Mensen kijken regelmatig naar elkaars werk. En vooral bij de jongeren wordt veel gelachen. Het is echt een sociaal gebeuren. Er is eigenlijk altijd een goede stemming - dat is belangrijk. De sfeer is absoluut niet competitief. We proberen wel om eens in de zoveel tijd toe te werken naar een tentoonstelling waar we gezamenlijk een bepaald niveau willen neerzetten. Dan helpen mensen elkaar een handje.’ 

Geluksmomentjes…
‘Als iedereen lekker aan het werk is en het naar zijn zin heeft. Of als cursisten zelf trots zijn op wat ze doen. En als een cursist echt op onderzoek uit gaat; zich niet per se aan de opdracht houdt, maar gaat associëren. Dan zie ik dat iemand er een eigen verhaal in kwijt kan, heel mooi!’

Joyce Hellemans

‘Een onverwachte vorm kan een cadeautje zijn in plaats van een vlek’

Achtergrond
• Joyce volgde aan de Hoge School voor de Kunsten de Nijverheidsakte Handvaardigheid en Tekenen, destijds in Amersfoort. Later stroomde ze door naar de Kunstacademie voor een eerstegraads lesbevoegdheid tekenen en schilderen.
• Sinds 1987 geeft Joyce les aan Scholen in de Kunst.
• In een atelier in Utrecht werkt zij als beeldhouwer en in een atelier in Vleuten schildert ze. 

Als docent
‘Mijn lessen zijn vooral overdag, met volwassenen voor wie saamhorigheid binnen de groep belangrijk is. Dat past bij mij, want naast het overdragen van vakkennis vind ik het fijn om een mix van mensen te laten samensmelten tot een geheel – zodat het ondanks alle persoonlijke ideeën, wensen en mogelijkheden voelt als één groep. Ik ken inmiddels de meeste cursisten goed, en weet dus dat een bepaalde opdracht voor de een makkelijker is dan voor de ander. Of iemand heeft even geen zin. Ik vind het leuk om iedereen mee te krijgen en over te halen.’ 

De les
‘Bij de schildersgroepen werken we vaak een langere serie lessen met een onderwerp. Ik heb richtlijnen bedacht, maar wil altijd ideeën en wensen van cursisten meenemen. Ik vraag echt hun inbreng. Soms werken we met alle groepen binnen Scholen in de Kunst aan een thema voor een tentoonstelling. Als mensen mee willen doen, bouw ik dat in. Ik leer ze vragen stellen: Wat kun je met het thema? Waar zoek je informatie? Hoe vertaal je je wensen naar wat je gaat doen? En dan: Kun je het ook?’  

Loslaten
‘Ik probeer altijd iets te doen waar iedereen op zijn eigen niveau bij kan aanhaken. Vanuit de vaardigheden die de cursist heeft, ontwikkelen we waarneming en techniek. Essentieel is leren werken op basis van vertrouwen. Aquarelleren vraagt bijvoorbeeld om loslaten, vertrouwen op de uitkomst. Waterverf volgt soms een eigen route, waardoor spontane vormen op onverwachte manier opdrogen. Je kunt niet alles plannen. Dat is lastig voor veel mensen. Onze maatschappij is resultaatgericht – we willen graag alles onder controle hebben. Bij aquarelleren kom je er snel achter dat je niet alles in de hand hebt. Ik leer mensen dat te gebruiken: een onverwachte vorm kan een cadeautje zijn, in plaats van een vlek. Niet meteen wegpoetsen, maar kijken wat je ermee kunt. Open-minded zijn.’  

Eigen handschrift
‘Ik demonstreer zelf veel, dan laat ik ook die losheid zien. Tekenen is minder ‘vloeibaar’ dan aquarelleren. Maar ook daarbij kun je met je krijtje een soort schwung krijgen waardoor een eigen handschrift groeit. Soms zijn mensen bij een stilleven erg gefocust op het laten lijken. Ik probeer ze dan ook bewust te maken van hun persoonlijke inbreng, een eigen handschrift dat ze bij zichzelf gaan herkennen en kunnen gebruiken.’  

Geluksmomentjes…
‘Ik vind het erg leuk als ik een suggestie doe, bijvoorbeeld: begin eens met de achtergrond in plaats van met het onderwerp en mensen zeggen: “Goh, ik zie het ineens! Waarom zag ik dat niet eerder?” Als mijn timing goed is, kan er een wereld voor ze opengaan en geef ik ze vertrouwen mee.’