Apenstreken, 8 - 12 jaar

Apenstreken, 8 - 12 jaar

Een unieke, korte cursus waar je met een docent van Scholen in de Kunst het Dierenpark ingaat en inspiratie haalt uit al het moois dat je ziet!


Een bezoek aan Dierenpark Amersfoort wordt extra bijzonder, als je tussen de dieren creatief bezig kunt zijn. Op woensdagmiddag ga je samen met Marijke Schurink, docent beeldend bij Scholen in de Kunst, Dierenpark Amersfoort in. In deze cursus kijk je niet alleen naar de dieren, maar breng je ze tot leven in jouw eigen kunstwerk. Een grommende leeuw, een hangende aap in een boom, een trompetterende olifant… de dieren zitten model voor jou!


Kosten

De cursisten betalen € 79,00 aan Scholen aan de Kunst en betalen de kosten voor het abonnement aan het dierenpark op het moment van aanschaf. Het abonnement biedt 8 weken lang, vrij entree en kost € 21,00 (kan in 2018 iets hoger zijn). Het abonnement is geldig in de periode van de cursus.


Een superleuke cursus op een plek vol fantasie. Wees er snel bij, want vol is vol!

Aanbod > Apenstreken, 8 - 12 jaar

Docenten voor deze cursus

Marijke Schurink

Marijke Schurink

‘Ik laat graag dingen ontstaan’

Achtergrond 
• Marijke studeerde aan de Hoge School voor de Kunsten in Utrecht.
• Ze heeft al 25 jaar een beeldende kunst praktijk en werkt graag in opdracht.
• Sinds 2007 geeft Marijke les op Scholen in de Kunst, ze begeleidt het Textielatelier voor volwassenen en geeft kinderen les in beeldende vorming. Ook geeft ze lessen op basisscholen in Amersfoort.

Als docent
‘Ik werk sterk vanuit mijn eigen belevingswereld en mijn blikveld als kunstenaar. Dat inspireert me bij het opzetten van de lessen. Lesgeven en kunst maken vloeien in elkaar over. Heb ik net wat leuks ontdekt met fotografie, dan wil ik daar ook iets mee in mijn kindergroep. En als ik onderweg naar de les jonge eendjes zie zwemmen, denk ik: ‘Hé laten we dieren met hun jongen gaan kleien!’ Ik laat me dus graag door allerlei dingen verrassen en dat neem ik mee naar de les.’

De les
‘Het allerbelangrijkst vind ik dat de kinderen plezier hebben in iets maken, dat ze ontdekken dat ze dat kunnen. Ik heb geen strak jaarprogramma, maar wel een aantal elementen die ik in de cursus aan bod laat komen: werken in plat vlak, ruimtelijk werken, ik bied verschillende materialen aan, we werken aan de hand van een thema, een kunstenaar, of een stroming in de kunst. Ik ga ook altijd met ze naar een museum en we maken een kunstwandeling door Amersfoort, langs alle buiten kunstwerken. Maar alles is flexibel en we doen ook dingen op verzoek. Nu tekenen we bijvoorbeeld stripverhalen.’

Verder helpen
‘Om de kinderen enthousiast te maken, laat ik voorbeelden zien en vertel ik graag over kunstenaars, soms met boeken of filmpjes. Of ik verbind een opdracht aan de natuur: dan neem ik een mooie tak mee ter inspiratie. Om ze verder te helpen, doe ik soms wat voor, ik geef tips, en ik gebruik de kunstboeken uit de kast. Bij technische dingen gaat het vaak over uitgangspunten van voor-achter, groot-klein, hoe gebruik je dat soort beeldende principes? Maar over het algemeen laat ik de kinderen heel vrij, ik geef de richting aan van tevoren, maar ik laat graag dingen ontstaan. Misschien stuur ik ze soms wel een beetje het bos in.’

Geluksmomentjes…
‘Als ze plezier hebben, of als kinderen zelf heel tevreden met iets naar huis gaan. Maar, toch ook als er echt mooie dingen gemaakt worden. Dat ik zelf verrast word en denk: ‘Oh dat is mooi gedaan!’ Een keer had ik zonnebloemen mee en zijn ze die gaan schilderen, daar zaten zulke mooie schilderijen bij, dat vind ik dan wel kicken!’