Cursusaanbod
Theatermix, alle niveaus

Theatermix, alle niveaus

Voor een ieder die niet kan kiezen tussen de verschillende vormen van theater en eerst wil kennismaken met de verschillende genres, is er nu de cursus Theatermix!. Een prachtige kans om in 25 lessen 5 verschillende theaterdisciplines te verkennen. 

Bewegingstheater

Improviserend vanuit beweging ‘met of zonder muziek’ een verhaal vertellen, een scène vormgeven, uitvergroten of minimaliseren. Door focus en lichaam en gezichtsuitdrukkingen een scène spannend, komisch of dramatisch maken.

Improvisatie

Vanuit improvisatie een krachtig verhaal vormgeven, zonder dat je weet wat het begin, midden en einde is? Je leert technieken en spelvaardigheden die je leren hoe je met improvisatie in korte tijd een scène of verhaal neerzet, waarbij het accent ligt op verdieping van het verhaal en realistisch spel.

Spelen in het hier en nu

Hoe kun je, zonder dat je van tevoren alles invult, echt in het hier en nu spelen? Gebruikmaken van de dingen en momenten die je op dat moment krijgt aangereikt of tegenkomt. De basis van spelen in het hier en nu ligt bij de mime en clownerie, maar wordt aangevuld met toneeltechnieken en spelvaardigheden uit de toneeldiscipline.

Theatersport

Wie kent ze niet.. De Lama’s, en de grote improvisatie show ! Zij hebben een format waarin diverse spelen worden vorm gegeven. Je gaat in deze 5 lessen zelf aan de gang met de doventolk, de draaideur, het moordspel en nog veel meer !

Toneel en tekst

De afgelopen 20 lessen heb je veel spelervaring, -technieken en -vaardigheden op gedaan. Hoe kun je hier een tekst (bestaand of zelf gemaakt) aan toevoegen? Wat zegt een tekst jou, over een situatie, personage of locatie? Hoe interpreteer je de tekst? Hoe kun je ermee spelen in rust, ritme en ruimte? Op welk moment maak je gebruik van de tekst?  Een waardevolle toevoeging voor elke speler! 


Aanbod > Theatermix, alle niveaus

Docenten voor deze cursus

Angelique Severs

Bas Moser

Daan Beckers

Margreet Derks

Derk Oudshoorn

Angelique Severs

‘Vol zelfvertrouwen op het podium’

Achtergrond
• Angelique studeerde aan de dansacademie en heeft als uitvoerend danseres veel in jazz- en showdans op televisie gewerkt. Ze gaf dans en aerobicslessen op sportscholen.
• In Amsterdam rondde ze in 2002 de theaterschool af, waarna ze in Bilthoven als dramadocent een theaterschool opzette.
• Sinds 2010 is Angelique theater- en musicaldocent bij Scholen in de Kunst, ze geeft cursussen voor kinderen, jongeren en volwassenen.
• Daarnaast speelt ze zelf en regisseert ze muziektheaterproducties.


Als docent
‘Volgens mij ben ik wel een strenge maar grappige docent, ik houd van discipline. Maar, tegelijkertijd is er alle ruimte voor plezier! Ik ben zelf bewegelijk en enthousiast, dat helpt mensen meenemen. En ik daag mijn leerlingen graag uit, zodat iedereen individueel– vaak ongemerkt - vooruitgaat. Vanuit plezier en ontspanning en tegelijkertijd door hard te werken en veel te spelen. Ik zie dat heel concreet voor me, bijvoorbeeld: aan het begin van het jaar komt een kind voorzichtig binnen, met een klein stemmetje. Aan het einde van de cursus wil ik die vol zelfvertrouwen op het podium hebben!’

De les
‘We beginnen met een warming up, altijd bewegen en concentreren. Losmaken, dat kan met de stem, of aan de hand van bewegen, met of zonder tekst. Dan doen we speloefeningen als voorbereiding voor de kern van die les. Verder hangt de invulling van de les af van de periode van het jaar. Ik geef veel aanwijzingen, heb oog voor persoonlijke verbeterpunten en ben duidelijk in waarom we bepaalde oefeningen doen.’


Het cursusjaar
‘Alle theaterdocenten van Scholen in de Kunst werken met een leerlijn verdeeld in periodes:
- De eerste periode gaat om kennismaken, veiligheid, loskomen en fantaseren.
- De tweede is meer technisch. We leren hoe een scène is opgebouwd, hoe ziet het begin, midden en eind eruit? We leren het wie, wat, waar, wanneer en waarom. Dat geeft leerlingen het stramien voor improvisatie, zelf maken. De kinderen en jongeren geven voor de kerstvakantie een presentatie in het lokaal.
- In de derde periode komt de passie van de docent tot uitdrukking. Je kijkt waar de groep behoefte aan heeft en wat je graag zelf wilt overbrengen.
- Ten slotte werk je in de vierde periode toe naar een voorstelling. Bij musical begin je al vroeg in het jaar met het instuderen van dans- en zangnummers, je werkt aan een themaverhaal en tijdens het theaterfestival is er een voorstelling in ICOONtheater.’

Geluksmomentjes…
 

‘Die heb ik heel vaak! Ik vind het geweldig te zien dat mensen groeien, ontspannen en meer in zichzelf gaan geloven en vertrouwen. Een kind dat ineens heel zelfverzekerd staat te spelen. Of jongeren, die ondanks hun geworstel met dat lijf gewoon stevig op dat podium staan!’


Bas Moser

Daan Beckers

Margreet Derks

‘Ontspannen in de war zijn’

Achtergrond
• Margreet volgde de PABO in Nijmegen
• Ze werkt al bijna 20 jaar als Cliniclown in ziekenhuizen en instellingen
• In 2017 studeerde ze af aan de Theateracademie in Tilburg
• Sinds 2016 geeft Margreet theatercursussen in het Eemhuis, zowel gericht op improvisatie als op het maken van voorstellingen
• Daarnaast traint en coacht ze spelers in de zorg 

Als docent
‘Ik vind het een voorrecht als docent iets over te dragen wat ik zelf ontzettend gaaf vind. In de les werk ik vanuit mijn ervaring als speler, soms ga ik zelf de vloer op – niet om iets voor te doen, maar om te ervaren hoe een opdracht werkt en hoe we die eventueel kunnen aanscherpen. Ik laat mezelf dus ook zien, waardoor ik ook wel eens van mijn sokkel val – daar kunnen we dan hard om lachen.  

Bij alles wat ik doe, ben ik nieuwsgierig naar de ander. Ik kan me helemaal vinden in de uitspraak van choreografe Pina Bausch: “Mich interessiert nicht, wie die Menschen sich bewegen, sondern, was sie bewegt.”

Niet denken maar doen!
‘Ik ga uit van de kwaliteiten van mensen; ik start met wat eigen is aan iemand, en dan kijken we samen waar rek is voor groei. Ik ben me er steeds van bewust hoe spannend toneelspelen is. Er is niks om je achter te verschuilen. Je instrument waarmee je speelt, is je eigen lichaam. Je fysiek is het uitgangspunt. Speel je bijvoorbeeld een gemene koning, dan ga je niet denken hoe die eruitziet, maar je onderzoekt jouw koning door te doen. Hoe loop ik als gemene koning, hoe handel ik? En hoe klinkt mijn stem, hoe is mijn oogopslag? Theater gaat voor mij om uitproberen, al spelend op de vloer: soms lukt het goed en soms minder. Dat hoort er allemaal bij. Fouten maken bestaat niet.’  

Spelstroom
‘Bij toneelspelen is het belangrijk dat je de waarneming traint, en dat je vanuit een impuls leert reageren op dat wat je ziet en hoort. Je personage reageert op de actie van de ander. De ander incasseert jouw reactie om vervolgens weer te reageren. Deze manier van samen spelen geeft energie en plezier – mensen komen echt in een ‘spelstroom’.  

Ik geef ook graag opdrachten waar cursisten van in de war raken. In het begin is verwarring vaak niet fijn - we willen eigenlijk alles ‘goed’ doen door controle te houden. Maar door het vaker te ervaren, kun je meer ontspannen in de war zijn. Maniertjes vallen weg en als speler sta je volledig in het hier en nu, open om in de verbeelde situatie te spelen.’

Geluksmoment…
‘Er was een cursist, die meestal aardige, sympathieke personages speelde. Dat was prima, maar hij tapte steeds uit hetzelfde vaatje. Totdat hij van mij de opdracht kreeg om de andere speler op de speelvloer uit te dagen zodat die boos zou worden. Hij liet toen een kant van zichzelf zien die we niet kenden: hij maakte als speler een grote stap voorwaarts. Op zulke momenten ben ik als een kind zo blij. En trots!’

Derk Oudshoorn

‘Creativiteit zit vaak verscholen in de impuls’

Achtergrond
• Derk volgde de opleiding culturele en maatschappelijk vorming en later de docentenopleiding op de Toneelschool.
• Hij werkt sinds 1 januari 2008 voor Scholen in de Kunst, als docent en regisseur. Al een aantal jaar geeft hij samen met Simone van den Berg les aan jongeren tussen de 13 en 20 jaar.
• Derk en Simone maken en spelen ook samen jeugdtheatervoorstellingen bij theatergroep Koeterwaals.

Als docent
‘De combinatie van zelf spelen en lesgeven vind ik leuk – zo blijf ik me bewust van waar ik bij coach. Maar ik vind lesgeven eigenlijk het leukste wat er is! Ik ben heel enthousiast over mijn vak en dat probeer ik over te brengen. Mijn streven is een leerling verder te brengen in zelfstandigheid en zelfbewustzijn.’

Zelfbewustzijn
‘Toneelspelen is vooral met een helicopterview naar jezelf kijken: je bijvoorbeeld tegelijkertijd bewust zijn van je tekst, van je beweging op het toneel en van je medespelers. Alles wat je doet op het toneel heeft betekenis: onbewust krabben aan je neus gaan mensen interpreteren. Om dat zelfbewustzijn te ontwikkelen geef ik opdrachten waarbij je zinnetjes in je hoofd gebruikt bij handelingen en gevoelens: je pakt een kopje en denkt: Ik pak nu dat kopje op. En in de regie prop ik ze vol met opdrachten, zodat ze precies weten wat ze doen. Zoals bij auto rijden, in het begin ben je ontregeld omdat je overal op moet letten: spiegels, schakelen. Maar als je het vaak genoeg herhaalt, kan je het uiteindelijk allemaal tegelijk.’

Echt luisteren
‘Incasseren tijdens het spel krijgt veel aandacht in de les. Iemand zegt iets tegen jou - wat doe je dan? We onderzoeken welke stappen je in het dagelijks leven onbewust neemt, voorafgaand aan een reactie. Allereerst: luisteren! 100 keer dezelfde voorstelling spelen, betekent 100 keer luisteren naar je tegenspeler. Iedere keer zegt hij het anders, dus iedere keer zou je reactie anders moeten zijn. Dus jezelf afvragen wat je ervan vindt, de tijd durven nemen, dan kom je beter bij het gevoel. Vaak bedenken leerlingen van tevoren dat ze bijvoorbeeld na die-en-die tekst gaan huilen, dat komt dan meestal niet geloofwaardig over.’

Impuls
‘Een ander deel van de les is juist het volgen van een impuls. Kijk of je je impuls kan volgen in de interactie met een ander, dan ontstaan verrassende dingen. Creativiteit zit vaak verscholen in de impuls. Soms loopt dat dood – dat is een risico. Leerlingen willen graag alles meteen goed doen. Maar ik leer ze ook het risico van de doodlopende weg te nemen, zo kom je op plekken die je niet kent en verras je jezelf en het publiek.’

De groep
‘Ik ben heel blij met de groepen. Pubers zijn sowieso leuk om mee te werken. Je moet in het theater kwetsbaarheid laten zien. Ik geloof niet in het idee ‘je kruipt in de huid van iemand anders’. Je bent het zelf, in een andere situatie. Je eigent je de rol toe door te bedenken: hoe zou ik zijn in deze positie? Dan ben je kwetsbaar. Lastig, want pubers ontwikkelen zichzelf vaak vanachter een dik stuk glas. Soms laten ze een tekststukje los. Als het bevalt, houden ze het vast en zo niet, dan nemen ze het terug. Dat dikke glas is hier niet handig. Ontroerend, als dat doorbroken wordt. Maar meestal laten ze dat glas achter als ze komen, omdat ze het idee hebben dat hier alles kan. Ultiem, als je dat kan creëren!’

Geluksmomentjes…
‘Op het gevaar af pathetisch te klinken: ik ga hier elke vrijdag fluitend naar toe, er zijn altijd zo veel geluksmomentjes. Als ik een leerling zie openbreken, zie groeien, dat ontroert me.’