Cursusaanbod
Theater, niveau 1

Theater, niveau 1

Naar aanleiding van het boekje Feest van Enne Koens onderzoeken we op welke manieren we allemaal theater kunnen spelen en theater maken.

Vanuit de teksten als inspiratiebron onderzoeken we diverse vormen van spel en theater: improvisatie, bewegingstheater, teksttheater , dialogen, monologen, foto/beeldverhalen, videodagboeken, scènes op locatie- zowel binnen als buiten-, groteske speelstijlen, filmische speelstijlen, 'real life', digitaal theater en luistertheater: een soundscape of hoorspel. Al doende ontdek je jezelf als speler en als maker.  

In de laatste periode van het jaar werken we toe naar een voorstelling waarbij we uiteraard gebruik maken van wat we in onze zoektocht zijn tegengekomen.  

THEATER & MUSICAL NON-STOP!

De theater- en musicaldocenten van Scholen in de Kunst zijn er klaar voor: laat dat nieuwe normaal maar komen! Geen lockdown krijgt ons klein. Met een flexibel en Coronaproof lesprogramma ben je bij Scholen in de Kunst het hele cursusjaar verzekerd van volwaardige theater- en musicallessen. Online én offline, binnen en buiten, via Zoom of live in het lokaal. Zoals Shakespeare al zei: ‘All the world's a stage’. De hele wereld is een schouwtoneel, want zeg nou zelf: theater maken en spelen kan toch overal?

Als er onverhoopt een nieuwe lockdown komt, verplaatsen we onze lessen naar buiten of we maken uitdagende interactieve filmpjes, zodat je de lessen thuis kunt doen.

Aanbod > Theater, niveau 1

Docenten voor deze cursus

Lisette Mallee

Lisette Mallee

‘Als ik zo’n mooie scène zie, denk ik: inlijsten!’

Achtergrond
• Lisette studeerde dramatherapie en werkte 5 jaar als groepsleidster in de kinderpsychiatrie.
• Daarna had ze 5 jaar haar eigen theaterbedrijf waarmee ze veel jeugdvoorstellingen maakte en speelde.
• Ze volgde de Kaderregie opleiding en haalde haar master Kunsteducatie.
• Lisette is vakdocent drama en CKV op een middelbare school.
• Sinds 2005 is ze verbonden aan Scholen in de Kunst, ze geeft les aan volwassenen en kinderen. Ook is ze medeverantwoordelijk voor de talentklas theater van Scholen in de Kunst.
• Lisette speelt regelmatig haar eigen solovoorstelling en volgt een verdiepende acteeropleiding op theaterschool de Trap. 

Als docent
‘Van leerlingen op de middelbare school - waar theater een verplicht vak is, hoor ik vaak terug dat ik zo enthousiast ben: zelfs als ze het vak eigenlijk ‘stom’ vinden, noemen ze dat aanstekelijk. Ik geloof ook dat ik goed zie hoe ik iemand met de juiste feedback verder kan brengen. Ik ben van oorsprong dramatherapeut en hoewel ik nooit als therapeut gewerkt heb, is mijn waarnemingsvermogen misschien daarom goed ontwikkeld. Zelf spelen in theaterproducties geeft me als docent veel inspiratie.’  

Theater
‘Wat wil ik mijn cursisten bijbrengen? Hoe ontzettend leuk theater is! En de breedte van het vak. Ik wil laten zien dat je theater kan maken vanuit dans, vanuit beeldende kunst, vanuit muziek. En dat het onmiskenbaar een plek inneemt in de maatschappij. Vakinhoudelijk wil ik laten zien hoe het werkt: hoe kom je van een idee tot theater; waarom is iets theater en waarom niet? En ik vind het mooi als ik mensen de ervaring kan geven dat ze samenvallen met zichzelf: iedereen heeft voor de buitenwereld een imago, een houding. Op het toneel kan dat ineens wegvallen – dan zijn mensen heel vrij: “Ik dacht niet meer na, ik deed gewoon, in een flow!” 

De les
‘We beginnen altijd met een energizer – spelletjes om erin te komen en alert aanwezig te zijn, en daarna doen we oefeningen die het thema van de les introduceren. De kern van de les is vaak een maak- of spelopdracht gebaseerd op wat we net geoefend hebben; toepassing van de technieken.  

Aan het einde van het jaar passen we al het geleerde toe in een eindproductie waar we langere tijd aan werken’

Voorstelling
‘Met alle theatergroepen - behalve met de allerkleinsten, sluiten we af met een voorstelling. Van kerst tot de voorjaarsvakantie verzamelen we materiaal: de cursisten maken dan door verschillende maakopdrachten allerlei scènes rondom een thema. Met de input van de cursisten wordt dan een door mij bedacht kader ingevuld en zo ontstaat de voorstelling. De periode daarna zijn we echt met het repeteren van het toneelstuk bezig. De volwassenen presenteren het eerste jaar altijd in het eigen theaterlokaal. Vanaf het tweede jaar spelen ze op een andere locatie bijvoorbeeld in De Lieve Vrouw, of op locatie.  

Geluksmomentjes…
‘Als iemand iets doet wat hij nooit eerder gedaan heeft – als hij verbaasd is over zichzelf. Of als ik een mooie scène zie: inlijsten! denk ik dan. En ik geniet van een fijne sfeer in de les, als cursisten echt willen werken – echt willen weten wat theater is.’