Cursusaanbod
Tekenclub, 6 - 12 jaar

Tekenclub, 6 - 12 jaar

Zit jij het liefst te tekenen of leef je je graag uit met verf? Dan ben je hier op je plek. Je leert verschillende materialen en technieken gebruiken en maakt je eigen kunst.


Je tekent niet alleen met potlood, maar ook met viltstift, houtskool, olie- en pastelkrijt. Schilderen doe je onder andere met aquarel- en acrylverf. Je maakt ook kunstwerkjes met druktechnieken, zoals linoleum, sjablonen en met gemengde technieken.


Ook leer je goed kijken, naar je eigen tekening, naar de wereld om je heen en natuurlijk ook naar echte kunstwerken. Zo ontdek je wat compositie is en hoe je gebruik kunt maken van kleur. Je krijgt opdrachten, die je op je eigenwijze manier, met je eigen inbreng en fantasie kunt uitvoeren. Bij mooi weer ga je een keer lekker buiten tekenen in de stad of bij de boer.

Aan het eind van de cursus exposeer je je werk in onze Kinderkunsttentoonstelling!


Let bij de inschrijving op de leeftijden, tekenclubs zijn er voor kinderen van verschillende leeftijden.

Docenten voor deze cursus

Annemieke van den Abbeele

Jacobijn Erdtsieck

Annemieke van den Abbeele

‘Trots met iets naar huis gaan’

Achtergrond
• Annemieke haalde haar diploma 1e graad docent tekenen en schilderen aan de Hoge School voor de Kunsten Utrecht.
• Ze is sinds 2003 verbonden aan Scholen in de Kunst.
• Naast het lesgeven werkt Annemieke als beeldend kunstenaar. 

Als docent
‘Ik houd veel van lesgeven en ben goed in het enthousiasmeren van een groep. Ik probeer van de cursisten een hechte club te maken, zodat een veilige sfeer ontstaat. Vandaaruit wil ik mijn leerlingen bijbrengen dat het beeld dat je van jezelf en je mogelijkheden hebt, de basis is van wat je gaat doen. Als je denkt: Oh nee, het wordt helemaal niks, dan breng je dat gevoel in je werkstuk. Iedereen kan wat maken, maar je moet wel iets overwinnen en denken: Zo, dit ga ik eens even doen!’  

De les
‘Heel intuïtief help ik leerlingen verder. Ik reik ze nieuwe dingen aan, laat ze kennismaken met verschillende materialen en zeg als iets niet werkt. Meestal bespreek ik individueel werk hardop terwijl ik naast iemand sta, in de hoop dat de anderen ook wat oppikken. Als we iets nieuws gaan doen, is demonstreren voor mij een belangrijk hulpmiddel. Verder heb ik een enorm beeldarchief dat ik kan inzetten om ideeën en technieken over te brengen. Soms werken we gedurende een paar weken aan een project, soms duurt een opdracht maar één les. Daarbij wissel ik serieus werken af met vrolijke momenten, en geef ik leerlingen naast pittige opdrachten ook werk dat met meer gemak aangepakt kan worden.’ 

Groene appel
‘Kinderen weten vaak niet wat ze precies willen leren, terwijl ze toch een verwachting hebben van de lessen. Dan is het goed te weten dat ik ze niet perfect leer tekenen. In de basiscursus laat ik ze vooral kennismaken met alle materialen. En ik zorg dat ze trots met iets naar huis kunnen gaan. Dus niet alleen werken voor de oefening.  

Als het aan hen ligt, zijn kinderen meestal snel klaar – daar begint mijn werk. Een groene appel wordt al gauw een appel die egaal groen is. Dus: “Jongens, we pakken geel, donkergeel, lichtgroen, hardgroen en blauw en daarmee maken we de groene appel. Let op: het steeltje moet in het gaatje en niet het gaatje op het steeltje. En kijk, de appel ligt op een tafel, met een kleedje en heeft een schaduw.” Dan zijn ze wel even bezig.’

Geluksmomentjes…
‘Als ik ervaar hoeveel ik terugkrijg van de kinderen. Ik geef een opdracht, daar gaan ze mee aan de slag en dan kunnen onvoorspelbare dingen gebeuren. Leerlingen vinden vaak heel andere oplossingen dan ik verwacht. Verrast worden, heerlijk!’  


Jacobijn Erdtsieck

'Verwondering'

Achtergrond
•  Jacobijn studeerde in 2000 af als eerstegraads docent beeldende vorming aan de Amsterdamse Hoge School voor de Kunsten
• Ze werkte onder andere als decorontwerper voor Het Concertgebouw en bij Stichting Educatieve Projecten Amsterdam als docent beeldende vorming op basisscholen
• Sinds 2008 begeleidt Jacobijn bij Scholen in de Kunst de kindercursussen Ik ben een Kunstenaar; de Techniekclub en de Modeclub. Aan volwassenen geeft zij Tekenen & schilderen, de basis
• Vanuit Scholen in de Kunst is Jacobijn docent beeldende kunst en doet ze coaching on the job op diverse basisscholen.

Als docent voor volwassenen
‘In de basiscursus leer ik mensen teken- en schildertechnieken hanteren. We kijken naar licht en donker, compositie en kleur, en werken met tekenmateriaal, verf en collagetechnieken. Ik leg uit wat het gebruik van verschillende materialen teweegbrengt op een vel papier of doek. We bouwen contentieus van de ene les naar de volgende.

Daarnaast laat ik iedereen graag experimenteren op basis van de waarneming en de fantasie. Wanneer je jezelf de ruimte geeft te ontdekken en ook te ‘prutsen’, word je - met behulp van de technieken die je steeds beter beheerst, vanzelf geïnspireerd om tot een eigen manier van verbeelding te komen. ‘Spelen’ en eigenheid vind ik belangrijk, je leert vooral door te doen en door jezelf steeds weer in het diepe te gooien. Door daarnaast naar elkaars werk te kijken, leer je meteen in veelvoud.

In deze cursus leren mensen de ontwikkeling van hun eigen kwaliteiten herkennen. Naast meer vaste opdrachten is er de vrijheid om te maken waar de eigen interesse naar uitgaat.’

Als docent voor kinderen
‘Volgens mij vinden leerlingen mij vooral heel enthousiast, ik vind mijn werk echt heel leuk! De lessen zijn ook wel een feestje: kinderen zijn bij mij om iets te doen wat ze anders nooit doen. Mijn uitgangspunt is dat kinderen vaak meer kunnen dan je denkt, ze zijn zo inventief! Soms lijken projecten misschien groots en lastig, maar veel kinderen denken daar niet over na en gaan gewoon aan de slag. Dan stijgen ze boven zichzelf uit en maken geweldige dingen.

Ik vind het belangrijk dat kinderen zich uiten zoals zij zelf willen, dat ze ervaren dat ze zelf hun fantasie in werkelijkheid kunnen brengen. Ik geef richting, maar het hoeft niet te worden wat ik bedenk. Ik zal ook niet snel zeggen dat iets verkeerd is, of dat het anders moet. Maak je fouten? Dan leer je, en kom je met je ongelukje misschien op een nieuw spoor en een heel creatieve oplossing. Ik ondersteun en geef soms een duwtje. Als kinderen niet op gang komen omdat ze faalangstig zijn, kijk ik mee en help ik.’

Vaardigheden

‘Bij de cursus techniek leer ik kinderen eerst stap voor stap technische dingen die ze gewoon moeten kunnen – hoe werkt bijvoorbeeld een stroomcircuitje? Ik verzin iets wat ze daarmee kunnen maken - bijvoorbeeld een robotbeestje, of een bibberspiraal. Daaromheen werken ze met een thema - bijvoorbeeld griezelen of insecten, dat ruimte geeft voor persoonlijke creativiteit.

Bij de Modeclub – ook voor jongens!, maken we bijvoorbeeld geïnspireerd op henna-tattoos broches van schuimrubber. Ik laat ze sieraden ontwerpen, tasjes maken van een oude spijkerbroek, vilten, maar leer ze ook een knoop aannaaien en een festonsteek zetten.’

Thema’s
‘Waar haal ik inspiratie vandaan voor de lessen? Er is hier is zó veel mogelijk, ik kan het lokaal inlopen en bedenken waar ik zin in heb, wat we kunnen doen. De basis van alles is steeds de verwondering. Ik werk graag in projecten met thema’s die spelen bij de kinderen of bij mijzelf: de Kinderboekenweek, of een museum waar ik geweest ben, een onderwerp uit een vakantie waar ik dan helemaal wild van ben.

Elk jaar hebben we een gezamenlijke tentoonstelling voor volwassenen en een Kinderkunst tentoonstelling. De docenten verzinnen een thema waar alle groepen mee gaan werken. Steeds weer een hoogtepunt van het seizoen!’

De lessen
‘Natuurlijk is de aandachtspanne niet bij alle kinderen even lang. We doen soms een spelletje tussendoor. In de techniekclub hangt vaak zo’n onstuimige jongensenergie. Je kunt er gek van worden, maar ik houd ervan, ik ervaar het als enthousiasme en kan goed in het positieve blijven - terwijl ik tegelijkertijd kan aangeven: ‘En nou stoppen!’

Geluksmomentjes…
‘Als kinderen zich verwonderen over wat ze maken, ze kunnen daar zo enthousiast en blij mee zijn. Of als ze denken dat ze iets niet kunnen, en merken dat het toch lukt. Zelf ben ik ook vaak verwonderd over de prachtige dingen die ze maken. Maar ik ben ook blij als kinderen er niet uitkomen, en we samen toch een leuke middag hebben, omdat we kijken naar wat wèl gaat.’