Cursusaanbod
School voor Talent Popmuziek, 12 - 20 jaar

School voor Talent Popmuziek, 12 - 20 jaar

Heb je ambitie om jezelf verder te ontwikkelen in Popmuziek? Heb je de drive om je blik en vaardigheden te verruimen? Dan is de School voor Talent Pop iets voor jou. Een jaar lang krijg je een programma aangeboden waarin diverse aspecten van popmuziek aan de orde komen.

Het is mogelijk om je via School voor Talent Pop te oriënteren op een vooropleiding van waaruit je eventueel kunt doorgroeien naar het niveau van het hoger kunstvakonderwijs of naar een kunstopleiding op MBO-niveau.

Programma

Elke deelnemer aan School voor Talent Pop krijgt 10 minuten extra lestijd van zijn eigen docent. Daarnaast komt iedere deelnemer zestien les(zater)dagen naar het Eemhuis tussen 10.00 en 14.00 uur. Uiteraard staat het spelen van een instrument of het zingen centraal, al dan niet solo of in een band. Theoretische verdieping behoort ook tot het lesprogramma. Onderdelen van het programma zijn onder andere solfègelessen, bandcoaching, opname in een studio en leerlingen leren zich te presenteren tijdens een optreden.

Optredens

De School voor Talent Pop staat midden in het Amersfoortse culturele leven. Gedurende het jaar worden bandjes gevormd die diverse optredens verzorgen op uiteenlopende locaties in Amersfoort e.o. waaronder Café Miles. Het jaar wordt afgesloten met een eindpresentatie, waarbij ook de andere disciplines van de School voor Talent zich laten zien.

Hoe kan ik meedoen?

School voor Talent Pop is voor jongeren tussen de 12 en 18 jaar. Voorwaarde is dat je naast de School voor Talent Pop popmuzieklessen volgt binnen of buiten Scholen in de Kunst. Leerlingen van het voortgezet onderwijs met muziek in het examenpakket worden van harte uitgenodigd om zich aan te melden voor de auditie. Tijdens de auditie wordt gekeken naar je vaardigheden en in een gesprek wordt je motivatie voor deelname aan School voor Talent Pop beoordeeld.

Iedereen die zich aanmeldt, doet aan het einde van het seizoen (opnieuw) auditie om toegelaten te worden voor het volgende seizoen. Op de auditie wordt gevraagd twee contrasterende stukken te spelen, waarvan één uit het hoofd. Daarnaast vragen wij de leerlingen een filmpje van zichzelf te maken waarop ze een stuk spelen.

Commitment

Wij vragen van de leerlingen dat zij alle zestien les(zater)dagen aanwezig zijn. Slechts in uitzonderlijke gevallen kan hier van afgeweken worden. Daarnaast kan het nodig zijn om extra repetities of lessen bij te wonen. Veel jongeren hebben naast hun muziek ook andere hobby’s en sporten. In het verleden blijkt dit soms lastig te combineren. Als je het programma van de School voor Talent Pop wilt volgen, moet dit je hoogste prioriteit hebben.

Kosten   

Leerlingen van Scholen in de Kunst | € 305,-
16 leszaterdagen 
10 minuten extra les eigen docent 

Leerlingen Bachschool Soest | € 100,- + kosten 10 minuten extra les eigen docent 
16 leszaterdagen 
10 minuten extra les eigen docent 

Overige leerlingen | € 180,- 
16 leszaterdagen 


JAARPROGRAMMA (data onder voorbehoud)

28 SEPTEMBER 2019
Auditiedag 

5 OKTOBER 2019   
inspiratiedag School voor Talent (alle disciplines) 

LES(ZATER)DAGEN 
12 oktober; 2, 16 & 30 november; 14 december; 11 & 25 januari; 8 & 15 februari; 7 & 21 maart; 4 & 18 april; 23 mei; 6 juni 

20 JUNI 2020
eindpresentatie School voor Talent (alle disciplines) 




Aanbod > School voor Talent Popmuziek, 12 - 20 jaar

Docenten voor deze cursus

Sander Hop

Emma Paalvast

Sander Hop

‘Op zoek naar de drijfveer van de leerling’

Achtergrond
• Sander studeerde Elektrische gitaar jazz en lichte muziek aan de conservatoria van Den Haag en Utrecht.  
• Sinds 2000 is hij verbonden aan Scholen in de Kunst. Inmiddels als docent elektrische gitaar, bandcoach en coördinator popbands en popsamenspel.
• Sander is ook uitvoerend musicus, componist, producer en webdesigner. 

Als docent
‘Ik probeer een relaxte sfeer te creëren in mijn les - ik maak graag samen plezier en ben flexibel. Ik ga altijd op zoek naar de drijfveer van de leerling, dat is mijn uitgangspunt. Ik haak in op de belangstelling voor bijvoorbeeld een bepaalde muziekstijl. Verplichte figuren voor iedere gitarist verweef ik met de motivatie van de leerling. Dus een leerling die fan is van de Red Hot Chili Peppers en bepaalde akkoorden moet leren, geef ik een liedje van de Peppers waar die akkoorden in voorkomen. Maar ik laat ook verschillende muziekstijlen horen en ik speel dingen voor, om ze te inspireren hun horizon te verbreden.’ 

Elektrische gitaarles
‘Mijn leerlingen zijn tussen de 9 en de 60 jaar oud, het merendeel is tiener. Vanaf negen jaar zijn de handen en armen van een kind groot genoeg voor de elektrische gitaar. Dat je zou moeten beginnen met klassiek gitaar is een ouderwets idee. Het kan natuurlijk goed, de overgang kan soepel gaan, maar als een kind echt popmuziek wil spelen, dan kan het repertoire op de klassieke afdeling wat ver van ze afstaan. Dan bestaat de kans dat ze afhaken.’  

Methode
‘Hoewel ik geen specifieke methode volg, loopt er zeker een rode draad door de lesjaren. We beginnen met grove motoriek: grote bewegingen, grote akkoorden. Langzamerhand wordt het fijner en werken we van akkoorden naar melodieën. Improvisatie is daarbij een belangrijk onderdeel. Ik werk minder met notenschrift – als popmuzikant speel je alles uit je hoofd! Als je dus gewoon lekker gitaar wil spelen in een bandje werk ik vooral met akkoorddiagrammen en -schema’s. Daarnaast gebruik ik tabulatuur, een grafische manier van weergeven. Daar is online ook veel van te vinden, handig als leerlingen zelf bepaalde nummers willen uitzoeken.’  

Oefenen
‘Op les zijn we lekker bezig en als het goed is, gaan leerlingen daar thuis mee verder. Oefenen moeten ze voor zichzelf doen, niet voor mij! Ik wijs ze er wel op wat ze moeten doen als ze goed of beter willen worden, maar het is hun hobby, hun eigen verantwoordelijkheid. Er zijn ook volwassen leerlingen die geen tijd hebben om te oefenen en de les op zich leuk en waardevol vinden. Prima!’

Bandcoaching
‘Bij de cursus Popband is het de kunst de verschillende cursisten, met allerlei instrumenten, smaken en niveaus tot een hechte groep te smeden. Dat lukt alleen als ik iedereen de rol geef die hij aankan, dan wordt het geheel groter dan de individuele inbreng. En het wordt echt leuk als de band ook sociaal een groep wordt, dan zie ik ze na afloop samen naar Albert Heijn gaan of nog even blijven hangen op het Eemplein. Dat vertaalt zich naar de muziek, dan is er communicatie, daar gaat het om.’   

Geluksmomentjes…
‘Bij gitaarles kan ik ontroerd raken als iemand een aha-erlebnis heeft. Als iets aanslaat en een leerling daar helemaal enthousiast van wordt. En bij de bandjes? Als ik voel dat het onderling klikt en er écht muziek gemaakt wordt. Of als ze initiatief gaan tonen en bijvoorbeeld een optreden regelen of eigen nummers gaan schrijven. Eigenlijk als ze mij niet meer nodig hebben, dan heb ik het goed gedaan!’  


Emma Paalvast