Cursusaanbod
School voor Talent Dans, 12 - 20 jaar

School voor Talent Dans, 12 - 20 jaar

De School voor Talent Dans staat voor ontwikkeling in diverse danstechnieken, voor het ontdekken en verdiepen, voor toewijding en discipline en bovenal voor het vergroten van je vermogen om je talent en plezier met anderen te delen. Het is mogelijk om je via School voor Talent Dans voor te bereiden op de vooropleiding van een dansvakopleiding.

Programma

Op 20 les(zater)dagen van 10.00 - 13.00 uur worden lessen aangeboden met daarin een techniekles (modern, jazz, klassiek, urban) en een choreografieproject onder leiding van een gastchoreograaf. Indien gewenst kan daarnaast auditietraining plaatsvinden ter voorbereiding op toelating naar een dansvakopleiding. Bezoek aan open dagen van enkele vakopleidingen worden ingepland, evenals het gezamenlijk bezoeken aan één of meer bijzondere dansvoorstellingen.

Optredens

Er is bovendien een outreach-programma, waaraan de talentklassen deelnemen. Daarin wordt de stad als podium gebruikt voor concerten, voorstellingen, exposities en workshops. Hierbij wordt samenwerking gezocht met vakopleidingen en professionele groepen. Uitvoeringen vinden 'extern' plaats. Denk hierbij aan scholen, musea, theaters, buitenschoolse opvang en ouderencentra. Elk jaar vindt een gezamenlijke eindpresentatie plaats van alle disciplines van School voor Talent.

Hoe doe ik mee?

School voor Talent Dans is voor jongeren van 12 tot 21 jaar die minimaal twee danscursussen per week volgen. Jongeren van buiten Scholen in de Kunst kunnen zich ook aanmelden. Voor hen gelden dezelfde voorwaarden. In overleg met de eigen docent kun je bespreken of deelname aan School voor Talent Dans iets voor je zou kunnen zijn. Deelnemers aan de School voor Dans doen elk jaar (opnieuw) auditie.

Auditie

De audities vinden plaats op zaterdag 19 september 2020. Je kunt je opgeven door een mailtje te sturen naar Sara Lisa Verbrugge .

Commitment is onmisbaar

Wij vragen van de leerlingen dat zij alle les(zater)dagen aanwezig zijn. Daarnaast kan het nodig zijn om extra repetities of lessen bij te wonen. Veel leerlingen hebben naast dans ook andere hobby’s en sporten. In het verleden blijkt dit soms lastig te combineren. Als je het programma van de School voor Talent Dans wilt volgen, moet dit je hoogste prioriteit hebben.


Kosten

De bijdrage voor de School voor Talent Dans is € 315,- per deelnemer. Dit is exclusief het bezoeken van dansvoorstellingen of een open dag van een vakopleiding en de eventuele reiskosten hier naartoe.


Informatie en opgave

Voor verdere informatie en opgave kun je contact opnemen met Sara Lisa Verbrugge.





 

Aanbod > School voor Talent Dans, 12 - 20 jaar

Docenten voor deze cursus

Pascale de la Fuente

Jerry Altenstad

Lisa van den Burg

Pascale de la Fuente

‘Wat een geluk dat ik zo’n mooi vak heb!’

Achtergrond
• Vanaf haar 12e jaar volgde Pascale de la Fuente de vooropleiding dans aan de Nel Roos Academie in Amsterdam, de huidige Nationale Balletacademie. Daarna volgde ze meer modern georiënteerde lessen aan de Rotterdamse Dansacademie (Codarts Rotterdam). In Amsterdam, aan de Scapino Dansacademie, ook inmiddels onderdeel van de huidige Nationale Balletacademie, rondde ze haar klassieke balletopleiding af.
• Tot haar 33e jaar werkte Pascale de la Fuente als danseres, daarna als dansdocent. Ze volgde het docentenseminar voor professionele dansers, op basis van de Vaganova stijl (Pedagogic methodical programme van Kalina Bogoeva).
• Sinds 1999 geeft ze les bij Scholen in de Kunst: kinderdans, klassiek ballet voor kinderen, jongeren en volwassenen en moderne dans. Ook is ze betrokken bij het opstellen van het jaarprogramma voor de School voor Talent Dans. 

Familietraditie
 ‘Ik kom uit een echte dansfamilie, mijn moeder Joyce Miranda, haar drie zussen en mijn eigen zus zijn ook danser, dansdocent en choreograaf geweest. De balletschool van mijn moeder, Die Danserije in Amersfoort is destijds samengegaan met de Amersfoortse muziekschool RMA. Ik heb haar passie voor de dans en haar kennis overgenomen. En er zijn ook nog steeds cursisten in mijn les die hun eerste dansles begonnen bij mijn moeder. 

Van danser naar docent
‘In de loop van de jaren heb ik me ontwikkeld van een danser die lesgeeft, tot een dansdocent met een gevarieerde dansachtergrond en podiumervaring. Mijn lessen hebben een traditionele klassieke basis omdat ik daar zelf zo goed en degelijk in geschoold ben. Vaak vinden mensen mij streng vanwege mijn precisie in de techniek, maar dat is omdat ik door de jarenlange ervaring inmiddels weet wat werkt. Een goede placering, het bewustzijn van de juiste houding, is de basis. Dat bewaak ik in al mijn lessen, voor elke individuele leerling. Mijn klassieke lessen hebben wel een moderne vleug, omdat ik als moderne danser heb gewerkt. Dat komt tot uiting in het dansante, ik combineer de losse danspassen aan elkaar vast, zodat het al snel een dansante variatie wordt. 

De dansles
‘Bij de kleine kinderen geef ik ook de placerings oefeningetjes, maar in die lessen is er ook veel ruimte voor vrije expressie. Voor kinderen vanaf 10 jaar krijgt de balletles de traditionele klassieke opbouw: we beginnen met de oefeningen aan de barre, dan de draaicombinaties en petit allegro au milieu en tot slot de grand pas au diagonal. Ik gebruik altijd pianomuziek en over het jaar verdeeld hebben we zachte lyrische en meer dynamische variaties in de les. Vanaf 12 jaar tot en met de volwassenen krijgen de leerlingen voor een langere periode een vaste les, totdat ze die hele les fijn kunnen dansen doordat ze de danscombinaties onder controle hebben. Het tempo ligt hoog, ik wil veel doen, daarom blijft het gevarieerd. De sfeer in mijn lessen is goed, ik zoek altijd naar de gulden middenweg tussen ontspanning en tegelijkertijd steeds een stapje verder komen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Ik geniet van persoonlijk overwinningen van cursisten. Ik ben me bij iedereen bewust van de persoonlijke aandachtspunten. Ik benadruk graag de dingen die goed gaan, dus soms snapt de groep niet waarom ik al complimenten geef voor armbewegingen, terwijl het benenwerk nog zichtbaar meer oefening nodig heeft. Persoonlijke aandacht vind ik belangrijk. Vaak denk ik: wat een geluk dat ik zo’n mooi vak heb!’