Cursusaanbod
Muziekflits, 7 - 9  jaar

Muziekflits, 7 - 9 jaar

Wil je een muziekinstrument gaan bespelen, maar weet je nog niet welk instrument? Wil je wat meer weten over muziek en zit je ook nog in groep 4, 5 of 6? Dan is dit een cursus voor jou!

Het heet 'Muziekflits'omdat je in korte tijd ( 10 weken) van alles leert over muziek. Je maakt kennis met heel veel instrumenten. Tijdens een muziekmarkt* kan je al deze instrumenten ook nog eens uitproberen en we gaan op bezoek bij het jeugdorkest* om te horen hoe alles samen klinkt!

Daarnaast leer je o.a. noten lezen, wat maat en ritme zijn in de muziek en nog veel meer. Natuurlijk gaan we ook muziek maken op xylofoons, klokkenspellen, trommels en triangels, zodat je de dingen die je hebt geleerd , ook meteen kunt toepassen.

Als je deze snelle cursus hebt gedaan, is er nog voldoende tijd dit schooljaar, om proeflessen op een instrument te doen. Je kunt dan één proefles voor een instrument doen, die is dan gratis.

Wil je een paar lessen om zeker te weten wat je wil gaan spelen, kies dan bij het instrument van je keuze voor de optie 'Ontdek een instrument'. Dan krijg je 5 lessen van 25 minuten, waarna je meestal wel zeker weet of je met dit instrument verder wilt.

* De muziekmarkt en het bezoek aan het jeugdorkest is onder voorbehoud ivm de corona-maatregelen.

Aanbod > Muziekflits, 7 - 9 jaar

Docenten voor deze cursus

Anneke Langeraar

Anneke Langeraar

‘Kinderen verbazen me altijd weer’

Achtergrond
• Als kind liep Anneke al rond op de Amersfoortse muziekschool en eigenlijk is ze nooit meer weggegaan.
• Ze studeerde Algemene Muzikale Vorming aan het conservatorium Hilversum en volgde later een opleiding tot kinderkoordirigent.
• Sinds 1980 is ze als docent verbonden aan Scholen in de Kunst. Ze geeft verschillende cursussen voor kinderen: kinderkoren, de Muziekfabriek en Muziek met je peuter. Daarnaast leidt ze een gemengd ensemble voor tweede- en derdejaarsleerlingen.
• Anneke geeft op projectbasis algemene muzikale vorming op basisscholen en peutermuziek op kinderdagverblijven.
• Ze leert mensen met een beperking piano spelen, zingen en muziek maken. 

Als docent 
‘Soms verbaast het me – na al die jaren, dat ik het nog steeds zo ontzettend leuk vind. Ik ben dus enthousiast, ik geniet van het contact met de kinderen, ze zijn zo open, we hebben altijd zo veel plezier! Ik wil ze laten ervaren dat muziek maken leuk is om te doen. Dat je er iets aan hebt: je kan je ei erin kwijt. En het is fijn om naar te luisteren. Mijn enthousiasme slaat meestal over. Als ik merk dat kinderen iets niet leuk vinden, dan praat ik erover. Sommigen houden niet van zingen, of een klokkenspel klinkt te schel aan hun oren – dan probeer ik daar wat aan te doen.’  

Muziekfabriek 
‘Bij de Muziekfabriek werken we met een vast schema. In het begin gaan de lessen over maat en ritme. Daarna werken we met de muzikale tegenstellingen: hoog-laag, lang-kort, hard-zacht. We zingen altijd zodat je meteen muziek maakt, ze leren de basis van het noten lezen en we werken toe naar de keuze voor een instrument. Elke week neem ik een ander instrument mee, we bekijken filmpjes en ik nodig oudere leerlingen met hun instrument uit, zodat de kinderen ervaren dat het binnen hun bereik ligt. Tijdens de Muziekmarkt kunnen de kinderen alle instrumenten uitproberen met de docent. En we praten erover: houd je van samen? Of speel je liever alleen? Houd je van zingen – misschien piano of gitaar?’  

Lekker zingen
‘Bij mijn kinderkoren gaat het om houding, stemvorming, articulatie en adem. Maar we gaan vooral lekker zingen. Zingen zit in de lift merk ik – de koren breiden zich elk jaar uit. De kinderen hebben het leuk met elkaar, gelukkig – dat is een voorwaarde om goed te kunnen zingen. We hebben “de solo van de week”, dan mag je in je eentje een lied zingen, de andere kinderen geven daarna tops en tips. Het hoeft niet en het kan ook met z’n tweeën. Maar kinderen vinden het meestal leuk en het helpt ze thuis aan het oefenen te krijgen.’ 

Geluksmomentjes…
‘Kinderen verbazen me altijd weer. Ik weet soms echt niet of ze iets kunnen en dan ineens is het er – zo leuk om mee te maken. En het samen zingen met koor, in canon of meerstemmig - en als het dan mooi klinkt...’