Kies je cursus
Musicalproductie, 15 - 20 jaar

Musicalproductie, 15 - 20 jaar

WHODUNNIT, een musical-film!

Dit jaar hebben we voor de cursus Musicalproductie een bijzondere theatervorm gekozen. Een combinatie tussen theater en film: een musical-film!  Een mix tussen live en video. Scènes op het podium afgewisseld met scènes  op het witte doek. Je wordt dus niet alleen een musicalster, maar ook nog eens filmster! 

Samen met de docent en je medespelers ga je aan de slag met het basisscript. Daarbij krijgt iedereen volop de ruimte om ideeën aan te dragen. Muziek, teksten, choreografieën, kostuums, decor, belichting, alles wordt samen bedacht en ontwikkeld. Wij vinden eigenheid en creativiteit heel belangrijk en willen jou graag alle ruimte geven hier je weg in te vinden. 

Tijdens de repetitieperiode word je natuurlijk uitgebreid gecoacht op je zang-, dans- en acteerprestaties zodat je die maximaal kunt inzetten. Daarnaast krijg je de unieke kans om je acteertalent voor de camera te ontwikkelen. Hoe speel je klein en naturel? Hoe vergeet je de camera? Hoe kun je met minimale gebaren grote emoties overbrengen? Al deze dingen en nog veel meer ga je zelf ontdekken, zodat je het cursusjaar vol overtuiging kunt afsluiten met een spetterende performance. Op het beeldscherm én op het podium! 

Ontdek welke musicalfilmster er in jóu schuilt en schrijf je snel in!

THEATER & MUSICAL NON-STOP!

De theater- en musicaldocenten van Scholen in de Kunst zijn er klaar voor: laat dat nieuwe normaal maar komen! Geen lockdown krijgt ons klein. Met een flexibel en Coronaproof lesprogramma ben je bij Scholen in de Kunst het hele cursusjaar verzekerd van volwaardige theater- en musicallessen. Online én offline, binnen en buiten, via Zoom of live in het lokaal. Zoals Shakespeare al zei: ‘All the world's a stage’. De hele wereld is een schouwtoneel, want zeg nou zelf: theater maken en spelen kan toch overal?

Als er onverhoopt een nieuwe lockdown komt, verplaatsen we onze lessen naar buiten of we maken uitdagende interactieve filmpjes, zodat je de lessen thuis kunt doen.



Aanbod > Musicalproductie, 15 - 20 jaar

Docenten voor deze cursus

Niki Romijn

Niki Romijn

‘Als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi…’

Achtergrond
• Niki is theatermaker, regisseur, zangeres, componist en stemactrice.
• Ze begon op jonge leeftijd met muziek- en balletlessen, leerde zichzelf piano spelen en studeerde solozang aan het Conservatorium. Ze speelde jarenlang in musicals zoals Cats, schrijft en speelt eigen theaterproducties en spreekt al 20 jaar stemmen in voor tv- en cartoonseries. Daarnaast heeft ze altijd lesgegeven.  
• Sinds 2016 is Niki verbonden aan Scholen in de Kunst. 

Als docent 
‘Mijn veelzijdige achtergrond is de basis van hoe ik les geef. Ik heb al die jaren als theatermaker, als performer zoveel geleerd - ik voel dat ik daardoor genoeg in huis heb om door te geven aan mijn leerlingen en hen te inspireren. De vrijheid en het plezier die ik zelf ervaar bij muziek maken, spelen en dansen, wil ik graag delen. Samen dingen verzinnen, samen van niets iets maken, dat geeft zoveel energie en zelfvertrouwen!’ 

De les 
‘Ik heb een duidelijke visie en werk in mijn lessen graag ergens naartoe. Maar ik laat altijd ruimte over om in te kunnen spelen op de dingen die leerlingen zelf aandragen. Het vertalen van gevoel naar theater, daar help ik ze bij. Ik laat zien hoe ze hun eigen fantasie als inspiratiebron kunnen gebruiken en geef ze het vertrouwen dat alles kan en mag in de les. In een veilige sfeer durven ze meer uit te proberen en zichzelf te laten zien. Misschien helpt het dat ik zelf nogal klein ben en graag gek doe. Dan moeten ze enorm lachen en komen ze vanzelf los.’ 

Technieken 
‘Ik houd ervan de kinderen al doende dingen te laten ontdekken, ze spelenderwijs iets te leren. Vanuit het werken aan een voorstelling geef ik praktische ‘theatertips’ waar ze echt wat aan hebben en waardoor ze zich verder kunnen ontplooien. Alle facetten van het musical vak verpak ik in leuke theaterspelletjes waarbij er heel veel geïmproviseerd mag worden. Zo maken ze zich ongemerkt een heleboel theatertechnieken eigen.’ 

Energie 
‘Als kinderen vanuit hun eigen creativiteit hun best doen, is dat altijd goed. Ik zal dan nooit zeggen dat iets verkeerd is. Misschien wel: “Laten we een experimentje doen, dan doen we het even anders”. Maar ik kan ook streng zijn als ik weet dat ze het beter kunnen: “Hier ga ik geen kaartje voor kopen!” Dan gaat het vaak om de energie die ze erin steken. Ik wil dat ze gefocust zijn, hun best doen. Ook als het even iets minder met ze gaat – juist door extra energie geven kan je helemaal vergeten waar je nou mee zat.’  

Geluksmomentjes… 
‘Die gezichtjes als ze er helemaal inzitten... Kinderen blijven vaak moeilijk in hun eigen rol. Ze kijken naar elkaar, voelen gêne, of lachen om elkaar. Maar als het lukt, als ze er helemaal in opgaan, dat vind ik zo mooi!’