Cursusaanbod
Moderne dans, 12 - 20 jaar

Moderne dans, 12 - 20 jaar

Heb je enige danservaring en wil je graag kennismaken met moderne dans? Dan is deze cursus een goede keuze. Je maakt kennis met de basics van moderne dans.


Bij moderne dans kun je veel emotie in de dans leggen. De bewegingen zijn vrijer van vorm dan bij klassiek ballet en je maakt meer gebruik van de natuurlijke bewegingen van het lichaam. Binnen deze cursus leer je de basistechnieken van de moderne dans. 'Modern' kan je helpen je eigen verhaal in dans te vertellen. Misschien schuilt er wel een choreograaf in je...


Voor de cursus moderne dans is enige danservaring gewenst en een minimale leeftijd van 12 jaar. Deze cursus is ook erg geschikt voor jongeren die eerder een cursus klassiek ballet hebben gedaan.


Aanbod > Moderne dans, 12 - 20 jaar

Docenten voor deze cursus

Sara Lisa Verbrugge

Kim Doeleman

Nelse Van Heurck

Sara Lisa Verbrugge

‘Even uit het hoofd en in het lichaam’

Achtergrond
- Sara Lisa volgde de vooropleiding dans bij Codarts Rotterdam en studeerde af als docent dans aan de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Daarna deed ze een Master Kunsteducatie. 
- Sinds 2008 geeft ze moderne dans en choreografie bij Scholen in de Kunst aan jongeren en volwassenen. Ze is verbonden aan de School voor Talent Dans van Scholen in de Kunst. 
- Naast dansdocent is Sara Lisa projectleider kunst- en cultuureducatie bij BplusC in Leiden en lid van de Adviescommissie Projectsubsidies en Visitatiecommissie Cultuur Gemeente Utrecht 

Als docent
‘Een groep lesgeven, en dansen, geeft me zoveel energie - daar word ik echt gelukkig van! Omdat ik er ook behoefte aan had met mijn hoofd te werken, volgde ik de Master Kunsteducatie. Ik ben blij met mijn baan in die richting, maar het lesgeven heb ik daarnaast echt nodig. Ik betrap mezelf erop dat ik onderscheid maak. Voorafgaand aan mijn lessen zeg ik tegen mijn dochter: “Mamma gaat dansen vanavond”, en anders zeg ik: “Mamma gaat werken.” Ik ben altijd op zoek naar een balans tussen voelen, denken en het lichaam. Dans brengt dit voor mij in evenwicht en ik hoop dit ook mee te geven in mijn lessen. Ik denk dat ik als persoon heel open en energiek ben; ik maak makkelijk contact met verschillende mensen.’ 

Lichaamsbewustzijn
‘In eerste plaats wil ik leerlingen bewust maken van het eigen lichaam, zodat iedereen verbinding kan maken tussen zichzelf en de ruimte om zich heen. In de lessen ligt de focus op een spel van spanning en ontspanning, waarbij flow, dynamiek en ademhaling specifieke aandacht krijgen. Ik richt mij ook op de relaties tussen de dansers, op ontmoeting; je verhoudt je altijd ten opzichte van anderen in de ruimte. Dat bewustzijn is lastig, want je bent vaak vooral met jezelf bezig. Maar als dat lukt, beweeg je automatisch groter en ontstaat bijzondere energie.’ 

Techniek
‘Ik spreek mijn leerlingen aan op hun techniek, maar het is niet in iedere les mijn belangrijkste focus. Ik ben bij techniek altijd op zoek naar de verbinding met wat er bij de dansers van binnenuit komt, hun eigen bewegingstaal. Om dat te bereiken, geef ik bijvoorbeeld tijdens technische oefeningen een aandachtspunt dat juist niks met techniek te maken heeft. In plaats van te roepen dat ze hun voeten meer moeten pointen, laat ik ze de oefening tegenover elkaar doen, terwijl ze naar de ander moeten kijken. Zo gaat de oefening zelf vaak veel beter.’ 

Gaan!
‘Om ‘van binnenuit’ te kunnen dansen, is het de kunst je hoofd uit te zetten, de gedachten die je remmen, los te laten en jezelf niet te bekritiseren. Dat is lastig, want als ik bijvoorbeeld een plié-oefening geef: op 1 - plié, op 2 - tendue, dan moet je wel een combinatie aanleren en onthouden. Daarom doen we daarnaast ook altijd oefeningen vanuit improvisatie, of ik neem de leerlingen mee in bewegingen, dat ze mij kunnen volgen. En ik roep vaak: ‘Ga! Gaan!’ Daar heb je niet altijd wat aan, maar dat is wel een motto: gewoon doen, 100 keer doen! Als ik zie dat dat iemand lukt; iemand beweegt vanuit zijn eigen drive, bijna niet wetende wat hij doet, dan denk ik: YES!! Even uit het hoofd en in het lichaam.’ 

Muziek
‘Mijn muziekkeuze is heel divers: van klassiek, pop tot elektronische muziek. Het uitzoeken ter voorbereiding vind ik een heel inspirerend onderdeel van het lesgeven. Ik duik in allerlei muziek met Spotify als grote vriend, op zoek naar bijzondere nummers, nieuwe artiesten, iets eigens – geen specifieke namen. Ik kan zeker dansen op Adèle, maar vaak ga ik meer naar de techno-kant, ik zoek een bepaalde beat en nummers met verschillende lagen. Binnen de les varieer ik met lyrische muziek en nummers met juist een stevig ritme. Met dansen maak je daarna een nieuwe laag bij de muziek. Zo ben ik voor elke les-serie echt aan het creëren!’ 

Geluksmomentjes…
‘Het mooiste vind ik als iemand zonder gêne zijn hoofd uit kan zetten, helemaal opgaat in het moment en in de beweging!’  


Kim Doeleman

Nelse Van Heurck

‘Bewegen vanuit vrijheid’ Achtergrond
• Nelse volgde de havo voor muziek en dans bij Codarts Rotterdam.
• Ze is afgestudeerd als dansdocent bij het CIOS in Haarlem.
• Sinds 1 september 2011 is ze als dansdocent verbonden aan Scholen in de Kunst. Ze geeft ook les op scholen in Amersfoort.
• Als zelfstandige leidt ze onder meer cursussen en workshops voor ouderen in zorginstellingen en mensen met een lichamelijke of geestelijke beperking.
• Ze is actief als danser en maker in onder meer producties voor straattheater.

Als docent
‘Ik ben breed georiënteerd, ik heb leerlingen van 2 tot 93 jaar en ik geef zowel klassiek ballet als moderne dans. In mijn kinder- en jongerengroepen kijk ik vooral naar de dansidentiteit van een kind. Iedereen heeft een eigen dansvocabulaire, dat kan groter en kleiner zijn, maar iedereen beweegt vanuit zijn intrinsieke beleving. Dat wil ik als juf stimuleren. Ik verwacht niet dat je de beste danser wordt, of dat je heel lenig bent. Ik verwacht dat je jezelf laat zien, dat je er durft te zijn in mijn les.’

De les
‘Ik was zelf als kind altijd buiten: spelen en nog meer spelen, heerlijk. Die herinneringen draag ik bij me als ik lesgeef aan kinderen tot ongeveer 9 jaar. Om blessures te voorkomen ben ik wel kritisch op juiste techniek, maar verder zal ik niet oordelen, er zit nog geen goed of slecht bij. Ik leer ze creatief zijn met de pasjes, dansant. Daarom geef ik veel improvisatie opdrachten. De klassieke balletlessen hebben vergeleken bij moderne dans wel een meer technische invalshoek. Maar techniek heeft zoveel lagen: niet alleen hóe doe je een tendu, maar ook: durven spelen met dansmateriaal. Bij de jongeren die al dansen met spitzen werk ik wel heel technisch: “Kom op, die tendu gaat op deze manier! Koppie erbij!”

Sfeer
‘Soms werken we keihard, soms is de sfeer heel speels. Leerlingen zeggen vaak dat ze het gezellig vinden. Ikzelf vind het vooral belangrijk dat de sfeer in de groep veilig is, pas dan kunnen leerlingen zichzelf laten zien. Daarom ben ik zelf open. Er is veel ruimte voor grapjes en we beginnen altijd met een kort kringgesprekje. Bovendien is er geen enkele ruimte voor pestgedrag. Als ik iets merk, benoem ik dat meteen. De kinderen leren met respect naar elkaar kijken. Wat zie je? Wat zijn mooie dingen? Je mag benoemen wat je ziet en je mag gezien worden.’

Geluksmomentjes…
‘Als ik iemand zie bewegen vanuit vrijheid, zonder de restricties van een zelfbeeld – dan zie ik iemand genieten. Dat zijn mijn mooiste momenten.’